• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Alkopuomeja kannattaisi kokeilla myös Suomen satamissa

    Satamiin asennettavat alkopuomit voisivat toimia liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä, selviää Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan tuoreesta esiselvityksestä. Laivaliikenteen sujuvuus tulee kuitenkin taata, jos kokeiluun lähdetään.

    Idea mahdolliseen alkopuomikokeiluun satamissa on saatu Ruotsista, missä alkopuomeista on saatu hyviä kokemuksia ja niiden käyttö satamissa on päätetty vakinaistaa. Nyt julkaistun esiselvityksen mukaan puomien käyttöä kannattaisi kokeilla myös Suomessa osana liikenteen automaattista valvontaa.

    Satamiin asennettavat alkopuomit voisivat toimia liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä, selviää Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan tuoreesta esiselvityksestä. Laivaliikenteen sujuvuus tulee kuitenkin taata, jos kokeiluun lähdetään.

    Idea mahdolliseen alkopuomikokeiluun satamissa on saatu Ruotsista, missä alkopuomeista on saatu hyviä kokemuksia ja niiden käyttö satamissa on päätetty vakinaistaa. Nyt julkaistun esiselvityksen mukaan puomien käyttöä kannattaisi kokeilla myös Suomessa osana liikenteen automaattista valvontaa.

    ”Liikenneturvallisuuden näkökulmasta satamien alkopuomit olisivat hyvä lisä rattijuopumusvalvonnan tehostamisessa, mutta uskomme, että niillä olisi myös ennaltaehkäisevää vaikutusta. Liikenne ja alkoholi eivät kuulu koskaan yhteen ja alkopuomit voisivat olla yksi keino vähentää potentiaalisia tilanteita, missä liikenteeseen lähdetään muutaman lasin jälkeen”, toteaa tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista.

    Laivaliikenteen sujuvuus ja laivojen rotaatio tulee taata

    Ruotsissa alkopuomit on asennettu satamiin laivoista tulevien autojen ulosmenoreiteille. Puomin kohdalla kuljettaja puhaltaa kontrollisuppiloon ja jos puomi ei aukea, niin poliisi tai muu valvontaviranomainen tulee tekemään uuden puhalluskokeen. Tarvittaessa alkopuomit voi myös kytkeä pois käytöstä, jolloin liikenne laivoista kulkee normaalisti.

    ”Alkopuomikokeilu olisi varmasti hyvä asia liikenneturvallisuuden näkökulmasta, mutta kokeilulla ei saa olla vaikutuksia laivaliikenteen sujuvuuteen tai laivojen rotaatioon”, painottaa merenkulkujohtaja Tuomas Routa Trafista.

    ”Onkin ehdottoman tärkeää, että kaikki kokeilua koskevat ratkaisut tehdään hyvässä yhteistyössä ja sovitaan jo etukäteen keinoista, millä sujuvuutta mahdollisesti rasittavat ongelmat vältetään, jottei kokeilusta koidu taloudellisia kustannuksia varustamoille tai satamille”, jatkaa Routa.

    Tekniikan ja lainsäädännön näkökulmasta alkopuomikokeilu olisi mahdollinen

    Teknisesti ja juridisesti alkopuomitoiminnan käynnistäminen Suomessa olisi mahdollista. Esiselvityksen mukaan alkopuomilaitteiden hankkiminen yhteen satamaan maksaisi noin 250 000 euroa.

    ”Jos alkopuomitoiminnalla voidaan estää yksikin tieliikennekuolema tai muutama loukkaantuminen, on puomijärjestelmä jo maksanut itsensä takaisin puhumattakaan liikenneonnettomuuksien välttämisen inhimillisestä merkityksestä”, summaa Sillanpää.

    Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan Alkopuomit alkoholirattijuopumusvalvonnan välineenä -esiselvitys löytyy kokonaisuudessaan Trafin nettisivuilta. Esiselvityksen on tehnyt Destia Oy.

    Lisää aiheesta Satamat

    30.01.2018

    Rauman Satama Oy jatkaa satama-alueen kehittämistä

    22.01.2018

    Raahen sataman projektikuljetukset kasvussa

    17.01.2018

    Helsingin Satama Euroopan matkustajasatamien kärkeen

    17.01.2018

    Rauman Satama osaksi ympäristöystävällistä EcoPorts -satamaverkostoa

    16.01.2018

    Rauman satamaliikenne reippaassa kasvussa vuonna 2017

    09.01.2018

    Kiina antaa Shanghain vapaasatamalle uuden mahdollisuuden

    04.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö