• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Alkopuomeja kannattaisi kokeilla myös Suomen satamissa

    Satamiin asennettavat alkopuomit voisivat toimia liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä, selviää Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan tuoreesta esiselvityksestä. Laivaliikenteen sujuvuus tulee kuitenkin taata, jos kokeiluun lähdetään.

    Idea mahdolliseen alkopuomikokeiluun satamissa on saatu Ruotsista, missä alkopuomeista on saatu hyviä kokemuksia ja niiden käyttö satamissa on päätetty vakinaistaa. Nyt julkaistun esiselvityksen mukaan puomien käyttöä kannattaisi kokeilla myös Suomessa osana liikenteen automaattista valvontaa.

    Satamiin asennettavat alkopuomit voisivat toimia liikenneturvallisuutta lisäävänä tekijänä, selviää Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan tuoreesta esiselvityksestä. Laivaliikenteen sujuvuus tulee kuitenkin taata, jos kokeiluun lähdetään.

    Idea mahdolliseen alkopuomikokeiluun satamissa on saatu Ruotsista, missä alkopuomeista on saatu hyviä kokemuksia ja niiden käyttö satamissa on päätetty vakinaistaa. Nyt julkaistun esiselvityksen mukaan puomien käyttöä kannattaisi kokeilla myös Suomessa osana liikenteen automaattista valvontaa.

    ”Liikenneturvallisuuden näkökulmasta satamien alkopuomit olisivat hyvä lisä rattijuopumusvalvonnan tehostamisessa, mutta uskomme, että niillä olisi myös ennaltaehkäisevää vaikutusta. Liikenne ja alkoholi eivät kuulu koskaan yhteen ja alkopuomit voisivat olla yksi keino vähentää potentiaalisia tilanteita, missä liikenteeseen lähdetään muutaman lasin jälkeen”, toteaa tieliikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista.

    Laivaliikenteen sujuvuus ja laivojen rotaatio tulee taata

    Ruotsissa alkopuomit on asennettu satamiin laivoista tulevien autojen ulosmenoreiteille. Puomin kohdalla kuljettaja puhaltaa kontrollisuppiloon ja jos puomi ei aukea, niin poliisi tai muu valvontaviranomainen tulee tekemään uuden puhalluskokeen. Tarvittaessa alkopuomit voi myös kytkeä pois käytöstä, jolloin liikenne laivoista kulkee normaalisti.

    ”Alkopuomikokeilu olisi varmasti hyvä asia liikenneturvallisuuden näkökulmasta, mutta kokeilulla ei saa olla vaikutuksia laivaliikenteen sujuvuuteen tai laivojen rotaatioon”, painottaa merenkulkujohtaja Tuomas Routa Trafista.

    ”Onkin ehdottoman tärkeää, että kaikki kokeilua koskevat ratkaisut tehdään hyvässä yhteistyössä ja sovitaan jo etukäteen keinoista, millä sujuvuutta mahdollisesti rasittavat ongelmat vältetään, jottei kokeilusta koidu taloudellisia kustannuksia varustamoille tai satamille”, jatkaa Routa.

    Tekniikan ja lainsäädännön näkökulmasta alkopuomikokeilu olisi mahdollinen

    Teknisesti ja juridisesti alkopuomitoiminnan käynnistäminen Suomessa olisi mahdollista. Esiselvityksen mukaan alkopuomilaitteiden hankkiminen yhteen satamaan maksaisi noin 250 000 euroa.

    ”Jos alkopuomitoiminnalla voidaan estää yksikin tieliikennekuolema tai muutama loukkaantuminen, on puomijärjestelmä jo maksanut itsensä takaisin puhumattakaan liikenneonnettomuuksien välttämisen inhimillisestä merkityksestä”, summaa Sillanpää.

    Trafin, Ely-keskusten ja Liikenneturvan Alkopuomit alkoholirattijuopumusvalvonnan välineenä -esiselvitys löytyy kokonaisuudessaan Trafin nettisivuilta. Esiselvityksen on tehnyt Destia Oy.

    Lisää aiheesta Satamat

    Skotlannin rannikko houkuttelee kesän risteilyvieraita

    14.05.2018

    Asiakastyytyväisyystutkimus: Rauman sataman toiminta kasvaa ja kehittyy

    14.05.2018

    Torbjörn Witting Suomen Satamaliiton puheenjohtajaksi

    09.05.2018

    Rauman sataman kehittäminen jatkuu

    27.04.2018

    Rauman väylä ja konttiterminaalin laajennus vihittiin käyttöön

    26.04.2018

    Uusi digisovellus vauhdittaa alusten kääntöaikoja Rotterdamin satamassa

    23.04.2018

    30.01.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö