• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Atlantilla kelluva lastattu tankkeri on merkki ostajan markkinasta

    Laiskana kelluva yksinäinen supertankkeri on ehkäpä selvin osoitus raakaöljymarkkinan nykytilasta. Royal Dutch Shellin aikarahtaama vlcc-tankkeri M/T Saiq pysähtyi hiljattain 850 kilometriä Kanariansaarten eteläpuolelle, kun sen kahden miljoonan barrelin raakaöljylastille ei löytynytkään ostajaa.

    Laiskana kelluva yksinäinen supertankkeri on ehkäpä selvin osoitus raakaöljymarkkinan nykytilasta. Royal Dutch Shellin aikarahtaama vlcc-tankkeri M/T Saiq pysähtyi hiljattain 850 kilometriä Kanariansaarten eteläpuolelle, kun sen kahden miljoonan barrelin raakaöljylastille ei löytynytkään ostajaa.

    Vain muutamaa päivää aiemmin 330 metriä supertankkeri oli lastannut täyden lastinsa Hound Pointin terminaalissa Edinburghin liepeillä ja aloittanut matkansa kohti Tianjinin satamaa Kiinassa.

    Pian tämän jälkeen Bloombergin jatkuvasti keräämä tankkeridata osoitti Saiqin pysähtyneen Atlantille hyvän matkan päähän Afrikan länsirannikosta.

    Ongelmana on se, että Kiina ei nykyisin osta paljoakaan raakaöljyä, eikä Saiqin lastille ole löydetty uutta ottajaa. Shell on jopa yrittänyt tarjota lastia myytäväksi takaisin Skotlannissa, mutta turhaan. Shellin edustaja ei halua kommentoida tapausta.

    Tällä hetkellä raakaöljy ei käy kaupaksi Atalantin altaallakaan, siitä pitävät huolen Yhdysvaltain täydet varastot sekä Nigerian ja Libyan öljyntuotannon elpyminen.

    Kelluvat varastot tekevät paluun

    Niinpä Saiqin kelluminen koneet tyhjäkäynnillä Mauretanian rannikolla heijastelee öljymarkkinan pitkäaikaista trendiä. Opecin tuotannon supistamisesta huolimatta markkinat ovat pysytelleet yllättävän rauhallisina, suorastaan tyveninä. Tradereiden mukaan raakaöljyä riittää kaikille eivätkä hinnat nouse kirveelläkään.

    – Ostajan markkinat vallitsevat ja kaikkien maiden varastot ovat täynnä, Sveitsissä sijaitsevan Petromatrix GmbH:n toimitusjohtaja Olivier Jakob kuittaa.

    Esimerkiksi Pohjanmeren brent-laadun tynnyrihinta on matanut 50 dollarin alapuolella eikä Kansainvälinen energiavirasto IEA näe nousun merkkejä.

    Päinvastoin, traderit näyttävät palaavan keräämään varastoja vanhoihin tankkereihin odottelemaan ostoinnon uudelleen löytymistä syksyn ja talven myötä.

    Vielä kevättalvella vlcc (very large crude carrier) -varustamot ehtivät jo ilahtua supertankkereiden päivävuokrien noususta. Nykyisissä markkinaoloissa moni laivanvarustaja joutunee pettymään odotuksissaan.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-13/the-lonely-drifting-oil-tanker-that-signals-opec-s-struggle

    Lisää aiheesta Uutiset

    Hyvin onnistunut projekti ja sen taustat – Pansio-luokan peruskorjaus 2015-2017

    19.02.2018

    Tallink valitsi suomalaisen Fleetrangen palvelun operatiivisen tilannekuvan hallintaan

    15.02.2018

    Puhtaammat laivojen polttoaineet tuovat terveyshyötyjä

    15.02.2018

    Meyer Turulle uusi laivatilaus

    14.02.2018

    Finnlinesin väylämaksukanne ei etene Korkeinpaan oikeuteen

    14.02.2018

    Ulkomaan meriliikenteen tavarakuljetuksissa viennin kasvu jatkui reippaana vuonna 2017

    14.02.2018

    Uusi tietokirja: HÖYRYLAIVALLA TALLINNAAN

    01.02.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö