• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Brexitin satoa: p&i-klubit muuttavat Lontoosta EU-maihin

    Brittiläinen merivakuutusyhtiö Standard Club avaa sivukonttorin Dublinissa siinä tapauksessa, että Iso-Britannin vakuutusala jää yhteismarkkinoiden ulkopuolelle brexitin eli maan EU-eron takia. Standard on kahden päivän sisällä jo toineen Irlantiin sijoittuva merivakuutusyhtiö, sillä North P&I Club kertoi samanlaisesta päätöksestä maanantaina.

    Brittiläinen merivakuutusyhtiö Standard Club avaa sivukonttorin Dublinissa siinä tapauksessa, että Iso-Britannin vakuutusala jää yhteismarkkinoiden ulkopuolelle brexitin eli maan EU-eron takia. Standard on kahden päivän sisällä jo toineen Irlantiin sijoittuva merivakuutusyhtiö, sillä North P&I Club kertoi samanlaisesta päätöksestä.

    Britannia on kautta aikain hallinnut merivakuutusten markkinoita. Standardin ja Northin kaltaisten suurten p&i -pelureiden menettäminen heikentää maan mahdollisuuksia kilpailla palvelualojen markkinoista. Esimerkiksi merenkulun palveluista Iso-Britannia on hankkinut monen miljardin punnan tulot vuosittain, Reuters kirjoittaa.

    – Olemme tulleet siihen tulokseen, että Dublin tarjoaa meille parhaan sijainnin kilpailla Euroopan merivakuutuksista brexitin jälkeisenä aikana, Standardin toimitusjohtaja Jeremy Grose sanoo tiedotteessaan.

    – Irlannin verotus, viranomaissääntely ja lainsäädäntö ovat lähellä Britannian oloja, mikä helpottaa siirtymäämme. Näillä näkymin Dublinin toimisto avataan ensi vuoden aikana, Grose jatkaa eikä mainitse sanallakaan Irlannin erittäin kilpailukykyisestä yhteisöverotuksesta.

    Eurooppalaisen varustamoalan bisnekset vastaavat noin 40 prosenttia Standardin ja Northin liiketoiminnoista. Northin maailmanlaajuisissa toiminnoissa on kaikkiaan 371 työntekijää, joista 6-7 aloittaa työskentelyn Dublinissa, yhtiö sanoi maanantaina.

    Yhteismarkkinoiden vetovoima houkuttelee

    Britanniassa toimii kaikkiaan kuusi suurta p&i (protection and indemnity) -klubia, kun koko maailmassa näitä isoja toimijoita on 13 kappaletta. Britannian klubien osuus on yli puolet koko maailman kauppalaivaston vakuutusmarkkinasta.

    Aiemmin tänä vuonna on uutisoitu myös siitä, että monet brittiläiset p&i-klubit tutkivat mahdollisuuksia muuttaa Luxemburgiin tai Kyprokselle. Monet näistä suurten varustamoiden omistamista vakuutusyhtiöistä ovat olleet jo kahden vuosisadan ajan olennainen osa Lontoon Cityn finanssitoimintoja.
    Vakuutusyhtiö Alandian mukaan p&i-vakuutus on vastuuvakuutus, joka kattaa varustajan tai operaattorin vahingonkorvausvastuun, joka voi syntyä aluksen käytön yhteydessä. P&i-vakuutus on yksi laivanvarustajan tärkeimmistä vakuutuksista ja se täydentää varustajan kaskovakuutuksen suojaa esimerkiksi alusten törmäyksissä ja yhteishaveritapauksissa.

    https://www.reuters.com/article/britain-eu-insurance-shipping/update-2-uk-ship-insurer-standard-club-takes-dublin-route-in-response-to-brexit-idUSL8N1NR2Y9

    Lisää aiheesta Uutiset

    Meyer Werft ja Osram juhlivat kymmenen vuoden valaisinkimppaa

    17.12.2017

    Kiinalainen CNOOC rahtaa kaksi LNG-tankkeria kelluviksi hätävarastoiksi

    17.12.2017

    VG-Shipping ja Gaiamare sulautuvat yhdeksi varustamoyhtiöksi

    17.12.2017

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    14.12.2017

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö