• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Brittien pieni satelliittitutka näkee väylien käyttäjät – myös sumussa ja pimeässä

    Brittiläinen Surrey Satellite Technology Limited eli SSTL on kehittänyt pienen ja halvan satelliittitutkan, joka tutkii vaikkapa meriväylien käyttöä ja tunnistaa merellä kulkevia aluksia näiden ais-transpondereiden avulla. NovaSAR -niminen avaruuslaite aiotaan ampua kiertoradalle intialaisella raketilla ensi vuoden alussa.

    Brittiläinen Surrey Satellite Technology Limited eli SSTL on kehittänyt pienen ja halvan satelliittitutkan, joka tutkii vaikkapa meriväylien käyttöä ja tunnistaa merellä kulkevia aluksia näiden ais-transpondereiden avulla. NovaSAR -niminen avaruuslaite aiotaan ampua kiertoradalle intialaisella raketilla ensi vuoden alussa.

    Hiljattain brittiyhtiö sai merkittävän tukijan, kun Australian tiedejärjestö CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) sopi rahoittavansa NovaSAR -hanketta kymmenen prosentin osuudella. Samalla Australia ilmoitti aikeistaan perustaa oma avaruushallinnon viranomainen.

    Jo aiemmin SSTL on saanut Britannian hallitukselta 21 miljoonan punnan apurahan satelliittitutkansa kehittämiseksi.

    BBC:n mukaan itse laite muistuttaa lähinnä 3-metristä juustoraastinta. Avaruuskulkijan tutka käyttää aallonpituuksia, jotka läpäisevät pilviverhon ja sumun ja jotka tietenkin toimivat myös pimeässä. Näin NovaSAR pystyy keräämään merkittävää dataa maan ja meren pinnalta kaikissa oloissa.

    Rosmot kiinni merenkulun ”tappajasovelluksella”

    Merenkulun valvonnan lisäksi laitteen tärkeitä käyttökohteita ovat vaikkapa metsien pinta-alan seuranta ja tulvavesien kartoitus luonnonkatastrofien sattuessa.

    Merenkulkua varten satelliittitutkaan liitetään sovellus, joka rekisteröi ja tunnistaa erilaiset alukset näiden ais (automatic identification system) -transpondereiden lähettämistä signaaleista.

    Nykyään tällaiset tunnistimet vaaditaan kaikilta yli 300 bruttotonnin laivoilta. Ais-sovellusta pidetäänkin erittäin tärkeänä työkaluna esimerkiksi salakuljettajien ja laittomien kalastajien havaitsemisessa ja kiinniotossa.

    BBC:n mukaan ais-transpondereiden ja satelliittitutkan yhdistelmä on varsinainen ”tappajasovellus” merenkäytön poliisitoimissa.

    Suomalaisetkin mukana avaruusbisneksissä

    Kuten sanottu, NovaSAR:in kompaktissa rakenteessa piilee paljon vahvuuksia. Pikku kulkija on paljon halvempi rakentaa ja käyttää kuin tähän astiset jättimäiset ja energiaa ahmivat satelliitit, jotka keräävät sitä paitsi todella valtavia big datan virtoja. Näiden paksujen datamäärien hallinta, tallennus ja analysointi tarjoavat omat ongelmakenttänsä.

    Haasteita toki riittää myös SSTL-yhtiöllä, jonka toimii yhdessä emoyhtiönsä Airbusin kanssa 430 kiloa painavan satelliittitutkan kehittämisessä.

    – Vertailemme erilaisia tutkasovelluksia, -moodeja ja aallonpituuksia. Haluaisimme kehittää sellaisia tutkalaitteita, joilla havaitaan myös maanvyöryjä, SSTL:n kaupallinen johtaja Luis Gomes kertoo BBC:n haastattelussa.

    SSTL:llä on myös kilpailijoita, joiden tuotteet ovat NovaSAR:iakin pienempiä. Amerikkalainen Capella Space suunnittelee avaruuteen kuutiomaisia tutkalaitteita, joiden komponentit ovat sivuiltaan 10 senttimetrin mittaisia.

    Ja suomalainen ICEYE kehittelee mikrosatelliitteja, joiden paino on alle sata kiloa.

    http://www.bbc.com/news/science-environment-41030229

    https://www.bbc.co.uk/search?q=shipping&filter=news&suggid=#page=2

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Puhtaammat laivojen polttoaineet tuovat terveyshyötyjä

    15.02.2018

    Ulkomaan meriliikenteen tavarakuljetuksissa viennin kasvu jatkui reippaana vuonna 2017

    14.02.2018

    Uusi tietokirja: HÖYRYLAIVALLA TALLINNAAN

    01.02.2018

    Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    15.01.2018

    Baltic Exchange kehittämässä LNG spot-markkinoiden rahti-indeksiä

    12.01.2018

    Aasian kylmä alkutalvi kolminkertaisti LNG-tankkereiden päivävuokrat

    21.12.2017

    Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ennätyksellisen positiivisia

    20.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö