• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • COSCO panostaa rankasti Espanjan ja Kreikan satamiin

    Kiinan valtion omistama varustamojätti COSCO Shipping satsaa raskaasti nyt Valencian ja Bilbaon satamiin. Yhtiö ostaa 51 prosentin osuuden espanjalaisesta terminaalioperaattorista nimeltä Noatum Port Holdings ja maksaa siivustaan 203,49 miljoonaa euroa.

    Myyjä on espanjalainen TPIH Iberia, jolle jää kaupan jälkeen 49 prosentin osuus Valencian ja Bilbaon konttiterminaaleista.

    Kaupan myötä kiinalaiset levittävät satamien ja konttiterminaalien verkostoaan Välimerellä ja muuallakin EU-alueella.

    Kiinalaiskuvioihin lisää puhtia myös Kreikassa

    Maailman suurin konttisatama Shanghai ja COSCO Shipping ovat sopineet yhteistyöstä Kreikan suurimman sataman Pireuksen kanssa. Kimppaan kuuluu muun muassa reittien suunnittelu, henkilöstön koulutus ja tietojen vaihto.

    Shanghain jättisataman läpi kuljetettiin vuonna 2015 kaikkiaan 36,5 miljoonan teun verran kontteja.

    Kreikan apulaistalousministeri Stergios Pitsiorlas sanoo Pireuksen ja koko Kreikan talouden hyötyvän Shanghaista tulevista valtavista konttivirroista.

    Kiinalaiset ovat viime aikoina investoineet runsaasti Kreikkaan. Viime vuonna COSCO hankki omistukseensa 51 prosenttia satamayhtiö Pireus Portista ja maksoi siitä 280,5 miljoonaa euroa. COSCO aikoo tehdä Pireuksesta konttien kuljetushubin Aasian ja itäisen Euroopan välillä.

    COSCO on sitoutunut Pireuksen satamainfran parantamiseen viiden vuoden aikana kaikkiaan 300 miljoonalla eurolla. Tämän jälkeen kiinalaisilla on optio hankkia 16 prosentin lisäsiivu satamayhtiöstä.

    Rajusti kontteja ja risteilyvieraita Kreikkaan

    Kiinalaisilla on huimat suunnitelmat kasvattaa Pireuksen konttiliikenne viime vuoden 3 750 teusta viiteen miljoonaan 20-jalan yksikköön vuoteen 2018 mennessä. Tämän vuoden kuljetussuoritteeksi arvioidaan neljä miljoonaa teuta, Reuters kirjoittaa.

    Samoin COSCO:n risteilyliikennettä harjoittava tytärvarustamo tuo kimpassa kiinalaisen lentiyhtiön kanssa sankoin joukoin risteilyvieraita Kiinasta Välimerelle. Lyhyen tähtäyksen kasvuodotukset ovat 1,5 miljoonaa Aasiasta Kreikkaan tulevaa risteilyvierasta.

    Kiinan pitkän tähtäyksen kaavailuihin kuuluu uuden Silkkitien kehittäminen kansainvälistä kauppaa varten. Kreikan hallitus on lähtenyt mukaan näihin kuvioihin ja sopinut Kiinan kanssa pitkäaikaisen sopimuksen infrastruktuurin, televiestinnän ja energiatalouden kehittämiseksi.

    http://www.reuters.com/article/us-cosco-ship-hold-noatum-port-idUSKBN19405I

    http://www.reuters.com/article/greece-cosco-sipg-idUSL8N1J531W

    Lisää aiheesta Satamat

    Espanjan ahtaajalakko ajaa varustamot uudelleenreitityksiin

    18.06.2017

    USA:n eteläiset satamat murskaavat liikenne-ennätyksiä

    18.06.2017

    Satamaboikotin satoa: nykyään lehmätkin lentävät Qatarissa

    13.06.2017

    Rauman meriväylän syvennys ja konttiterminaalin laajennus ovat edenneet yli puolen välin

    13.06.2017

    Satamien konttipunnitukset ovat lisänneet turvallisuutta aluksilla

    19.05.2017

    Alkopuomeja kannattaisi kokeilla myös Suomen satamissa

    03.05.2017

    Helsinkiin tulee kesällä 270 risteilyalusta

    02.05.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö