• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Daewoon telakalla kohtalon hetket

    Etelä-Korean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) on kriittisessä tilanteessa velkajärjestelyissään. Etelä-Korean hallitus työskentelee ankarasti löytääkseen velkojien yksimielisyyden turvatakseen rahoitukselliset pelastusjärjestelyt telakan toiminnan jatkamiselle. Paikallisen median mukaan joukkovelkakirjojen haltiat kuitenkin vastustavat hallituksen tekemää ehdotusta. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta velkojien kokouksessa 17.-18. huhtikuuta, riski yhtiön konkurssista nousee suureksi.

    Etelä-Korean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) on kriittisessä tilanteessa velkajärjestelyissään. Etelä-Korean hallitus työskentelee ankarasti löytääkseen velkojien yksimielisyyden turvatakseen rahoitukselliset pelastusjärjestelyt telakan toiminnan jatkamiselle. Paikallisen median mukaan joukkovelkakirjojen haltiat kuitenkin vastustavat hallituksen tekemää ehdotusta. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta velkojien kokouksessa 17.-18. huhtikuuta, riski yhtiön konkurssista nousee suureksi.
    DSME:n pitäisi lyhentää velkojaan ja siksi hallituksen alaiset Korea Development Bank (KDB) ja Export-Import Bank of Korea (Korea Eximbank) ovat valmiita lisäämään rahoitustaan yhteensä 2,9 triljoonalla wonilla (noin 2,4 mrd euroa), mutta ovat asettaneet samalla tiettyjä ehtoja yksityisille ja institutionaalisille velkojille. Erityisesti kansallinen eläkelaitos National Pension Service (NPS) ja sen institutionaaliset sijoittajat vaativat järjestelyissä tiettyjä etuoikeuksia itselleen sekä KDB:n omistusosuuden supistamista.
    Lyhennykset erääntyvät huhtikuun 21. päivänä ja ns. bondholderien kokoukset pidetään 17.-18. päivänä. Jos ratkaisuun ei päästä, DSME aikoo pyrkiä uudenlaiseen ”pre-packaged plan” selvitystilaan oikeudessa. Tämä johtaisi kuitenkin asiakkaiden oikeuteen peruuttaa DSME:lle antamiaan tilauksia. DSME:n tilauskannassa oli vuodenvaihteessa yhteensä 114 uudisrakennusta arvoltaan 32 miljardia euroa.
    Samaan aikaan kilpaileva telakkayhtiö Hyundai Heavy Industries on kertonut voitollisesta tuloksestaan ja onkin kirjannut merkittäviä uusia tilauksia viime kuukausina, mm. neljä maailman ensimmäistä LNG-käyttöistä Aframax-tankkeria.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Meyer Turulle uusi laivatilaus

    14.02.2018

    Uudessa Langh Tech vedenpuhdistuslaitteistossa suurempi vedenpuhdistuskapasiteetti

    23.01.2018

    Risteilyalusten korjaustyöt siirtyvät Pohjois-Irlantiin

    12.01.2018

    Ponant tilasi maailman ensimmäisen DAS-periaatteella toimivan naparisteilijän

    19.12.2017

    Innovatiivisista Wärtsilä HY -hybridimoduuleista taloudellisia ja ympäristöhyötyjä ruotsalaiselle satamahinaajalle

    19.12.2017

    SHI:n tulosvaroitus himmensi laivanrakennuksen nousun toiveet

    18.12.2017

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    14.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö