• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Daewoon telakalla kohtalon hetket

    Etelä-Korean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) on kriittisessä tilanteessa velkajärjestelyissään. Etelä-Korean hallitus työskentelee ankarasti löytääkseen velkojien yksimielisyyden turvatakseen rahoitukselliset pelastusjärjestelyt telakan toiminnan jatkamiselle. Paikallisen median mukaan joukkovelkakirjojen haltiat kuitenkin vastustavat hallituksen tekemää ehdotusta. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta velkojien kokouksessa 17.-18. huhtikuuta, riski yhtiön konkurssista nousee suureksi.

    Etelä-Korean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) on kriittisessä tilanteessa velkajärjestelyissään. Etelä-Korean hallitus työskentelee ankarasti löytääkseen velkojien yksimielisyyden turvatakseen rahoitukselliset pelastusjärjestelyt telakan toiminnan jatkamiselle. Paikallisen median mukaan joukkovelkakirjojen haltiat kuitenkin vastustavat hallituksen tekemää ehdotusta. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta velkojien kokouksessa 17.-18. huhtikuuta, riski yhtiön konkurssista nousee suureksi.
    DSME:n pitäisi lyhentää velkojaan ja siksi hallituksen alaiset Korea Development Bank (KDB) ja Export-Import Bank of Korea (Korea Eximbank) ovat valmiita lisäämään rahoitustaan yhteensä 2,9 triljoonalla wonilla (noin 2,4 mrd euroa), mutta ovat asettaneet samalla tiettyjä ehtoja yksityisille ja institutionaalisille velkojille. Erityisesti kansallinen eläkelaitos National Pension Service (NPS) ja sen institutionaaliset sijoittajat vaativat järjestelyissä tiettyjä etuoikeuksia itselleen sekä KDB:n omistusosuuden supistamista.
    Lyhennykset erääntyvät huhtikuun 21. päivänä ja ns. bondholderien kokoukset pidetään 17.-18. päivänä. Jos ratkaisuun ei päästä, DSME aikoo pyrkiä uudenlaiseen ”pre-packaged plan” selvitystilaan oikeudessa. Tämä johtaisi kuitenkin asiakkaiden oikeuteen peruuttaa DSME:lle antamiaan tilauksia. DSME:n tilauskannassa oli vuodenvaihteessa yhteensä 114 uudisrakennusta arvoltaan 32 miljardia euroa.
    Samaan aikaan kilpaileva telakkayhtiö Hyundai Heavy Industries on kertonut voitollisesta tuloksestaan ja onkin kirjannut merkittäviä uusia tilauksia viime kuukausina, mm. neljä maailman ensimmäistä LNG-käyttöistä Aframax-tankkeria.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Elomaticin Patrik Rautaheimo Meriteollisuus ry:n puheenjohtajaksi

    05.12.2017

    Lloyd’s Register Laivue 2020 -alusten luokituslaitokseksi

    29.11.2017

    Mikko Niini Rauman telakkayhtiön hallituksen puheenjohtajaksi

    29.11.2017

    TestLab Finland Oy:stä tulee Navidium Oyj

    28.11.2017

    De Hoop telakka rakentaa 100 matkustajan ekspeditioristeilijän RCCL-ryhmälle

    28.11.2017

    Laivatilaukset nostavat Suomen metalliteollisuutta

    28.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö