• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Daewoon telakalla kohtalon hetket

    Etelä-Korean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) on kriittisessä tilanteessa velkajärjestelyissään. Etelä-Korean hallitus työskentelee ankarasti löytääkseen velkojien yksimielisyyden turvatakseen rahoitukselliset pelastusjärjestelyt telakan toiminnan jatkamiselle. Paikallisen median mukaan joukkovelkakirjojen haltiat kuitenkin vastustavat hallituksen tekemää ehdotusta. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta velkojien kokouksessa 17.-18. huhtikuuta, riski yhtiön konkurssista nousee suureksi.

    Etelä-Korean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) on kriittisessä tilanteessa velkajärjestelyissään. Etelä-Korean hallitus työskentelee ankarasti löytääkseen velkojien yksimielisyyden turvatakseen rahoitukselliset pelastusjärjestelyt telakan toiminnan jatkamiselle. Paikallisen median mukaan joukkovelkakirjojen haltiat kuitenkin vastustavat hallituksen tekemää ehdotusta. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta velkojien kokouksessa 17.-18. huhtikuuta, riski yhtiön konkurssista nousee suureksi.
    DSME:n pitäisi lyhentää velkojaan ja siksi hallituksen alaiset Korea Development Bank (KDB) ja Export-Import Bank of Korea (Korea Eximbank) ovat valmiita lisäämään rahoitustaan yhteensä 2,9 triljoonalla wonilla (noin 2,4 mrd euroa), mutta ovat asettaneet samalla tiettyjä ehtoja yksityisille ja institutionaalisille velkojille. Erityisesti kansallinen eläkelaitos National Pension Service (NPS) ja sen institutionaaliset sijoittajat vaativat järjestelyissä tiettyjä etuoikeuksia itselleen sekä KDB:n omistusosuuden supistamista.
    Lyhennykset erääntyvät huhtikuun 21. päivänä ja ns. bondholderien kokoukset pidetään 17.-18. päivänä. Jos ratkaisuun ei päästä, DSME aikoo pyrkiä uudenlaiseen ”pre-packaged plan” selvitystilaan oikeudessa. Tämä johtaisi kuitenkin asiakkaiden oikeuteen peruuttaa DSME:lle antamiaan tilauksia. DSME:n tilauskannassa oli vuodenvaihteessa yhteensä 114 uudisrakennusta arvoltaan 32 miljardia euroa.
    Samaan aikaan kilpaileva telakkayhtiö Hyundai Heavy Industries on kertonut voitollisesta tuloksestaan ja onkin kirjannut merkittäviä uusia tilauksia viime kuukausina, mm. neljä maailman ensimmäistä LNG-käyttöistä Aframax-tankkeria.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Meyerin uudisrakennus Norwegian Bliss suuntaa Alaskan vesille ja Karibialle

    23.04.2018

    Fincantieri pidentää Grimaldin Välimeren-liikenteen matkustajalauttoja

    21.04.2018

    Meyer ei suostu kimppaan kiinalaisten kanssa

    20.04.2018

    Fincantieri rakensi Norjan valtiolle tutkimusmurtaja Kronprins Haakonin

    19.04.2018

    Risteilyalus pitkästä aikaa korjattavaksi Belfastiin

    15.04.2018

    40-vuotias Bosch Rexroth Oy toimittaa teknologiaa loistoristeilijöihin

    12.04.2018

    Hyundai Merchant Marine aikoo tilata 20 jättikokoista konttialusta

    12.04.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö