• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Daewoon telakalla kohtalon hetket

    Etelä-Korean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) on kriittisessä tilanteessa velkajärjestelyissään. Etelä-Korean hallitus työskentelee ankarasti löytääkseen velkojien yksimielisyyden turvatakseen rahoitukselliset pelastusjärjestelyt telakan toiminnan jatkamiselle. Paikallisen median mukaan joukkovelkakirjojen haltiat kuitenkin vastustavat hallituksen tekemää ehdotusta. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta velkojien kokouksessa 17.-18. huhtikuuta, riski yhtiön konkurssista nousee suureksi.
    DSME:n pitäisi lyhentää velkojaan ja siksi hallituksen alaiset Korea Development Bank (KDB) ja Export-Import Bank of Korea (Korea Eximbank) ovat valmiita lisäämään rahoitustaan yhteensä 2,9 triljoonalla wonilla (noin 2,4 mrd euroa), mutta ovat asettaneet samalla tiettyjä ehtoja yksityisille ja institutionaalisille velkojille. Erityisesti kansallinen eläkelaitos National Pension Service (NPS) ja sen institutionaaliset sijoittajat vaativat järjestelyissä tiettyjä etuoikeuksia itselleen sekä KDB:n omistusosuuden supistamista.
    Lyhennykset erääntyvät huhtikuun 21. päivänä ja ns. bondholderien kokoukset pidetään 17.-18. päivänä. Jos ratkaisuun ei päästä, DSME aikoo pyrkiä uudenlaiseen ”pre-packaged plan” selvitystilaan oikeudessa. Tämä johtaisi kuitenkin asiakkaiden oikeuteen peruuttaa DSME:lle antamiaan tilauksia. DSME:n tilauskannassa oli vuodenvaihteessa yhteensä 114 uudisrakennusta arvoltaan 32 miljardia euroa.
    Samaan aikaan kilpaileva telakkayhtiö Hyundai Heavy Industries on kertonut voitollisesta tuloksestaan ja onkin kirjannut merkittäviä uusia tilauksia viime kuukausina, mm. neljä maailman ensimmäistä LNG-käyttöistä Aframax-tankkeria.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Ground-breaking Wärtsilä design features the world’s first hybrid propulsion solution for fish farming industry

    16.08.2017

    LR joins project to build world’s biggest sailing cargo ship

    16.08.2017

    Royal Navyn suurin sotalaiva saapui ensi kerran kotisatamaansa

    16.08.2017

    Cargotecin Mika Vehviläinen uskoo merenkulun parempiin näkymiin

    14.08.2017

    Wärtsilä engines and propulsion solutions to power two new fishing trawlers

    07.08.2017

    Konttilaivat kasvavat edelleen

    04.08.2017

    Kiinan telakat haastavat risteilyalusten rakentajat Euroopassa

    02.08.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö