• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Damenin telakka rakensi uudentyyppisen rsv-huoltoaluksen

    Hollantilainen Damenin telakka ja skotlantilainen Delta Marine ovat kehittäneet yhdessä uudenlaisen uusiutuvia energialähteitä palvelevan tutkimus- ja huoltoaluksen. Voe Vanguardiksi kastettu alus seilasi heti luovutuksen jälkeen ensimmäiseen tehtäväänsä eli huoltamaan Walney Extension -tuulipuistoa.

    Hollantilainen Damenin telakka ja skotlantilainen Delta Marine ovat kehittäneet yhdessä uudenlaisen uusiutuvia energialähteitä palvelevan tutkimus- ja huoltoaluksen. Voe Vanguardiksi kastettu alus seilasi heti luovutuksen jälkeen ensimmäiseen tehtäväänsä eli huoltamaan Walney Extension -tuulipuistoa.

    Voe Vanguard edustaa uutta RSV 3315 (renewables service vessel) -alustyyppiä, jonka kehitystyöt Delta Marine ja Damen aloittivat nelisen vuotta sitten. Alus on räätälöity uusiutuvien energialähteiden, kuten merellä sijaitsevien tuulipuistojen huollon tarpeisiin.

    Delta Marine aloitti yhteistyön Damen Shipyardsin kanssa jo kaksitoista vuotta sitten. Shetlannin saarilla päämajaansa pitävä yhtiö omistaa neljä Damenin rakentamaa Multicat -alusta. Näiden lisäksi yhtiö operoi yhtä samanlaista alusta.

    – Luotimme siihen, että Damen rakentaa meille hyviä aluksia ja että telakka kykenee myös huoltamaan niitä, Delta Marinen toimitusjohtaja David McNaughton sanoo.

    Perinteinen Multicat lisämausteilla terästettynä

    Uusi Damen RSV 3315 -alustyyppi perustuu menestykselliseen Multicat -konseptiin, kuitenkin tietyillä lisämausteilla. Laiva on varustettu DP2-tyyppisellä dynaamisella paikannusjärjestelmällä ja 33-metriä pitkän aluksen paaluvetokyky on 42 tonnia.

    McNaugtonin mukaan varustamo oli ensisijaisen kiinnostunut DP2-paikannuksesta, sillä alus toimii Pohjanmeren kaltaisilla merialueilla, joilla tuulet ovat voimakkaita ja vuorovedet ja virtaukset vahvoja.

    Hänen mukaansa nykyään kaikki offshore -asiakkaat edellyttävät DP2 -mahdollisuutta. Aluksella on kuulemma töitä jo elokuun loppuun ja senkin jälkeen.

    Perinteistä Multicat -ratkaisua on muutettu siten, että komentosilta on siirretty eteen, jolloin peräkannelle jää enemmän tilaa. Voe Vanguard on varustettu kahdella nosturilla, joista suuremman kapasiteetti on 15 tonnia 20 metrin korkeuksissa. Aluksella on majoitustilat 18 henkilölle.

    Edelleen alus haluttiin kustannussyistä pitää alle 500 tonnin kokoluokassa.

    – Uudisrakennuksessa on dieselsähköinen voimalaitos, neljä azimuth -ruoripotkuria ja vahva propulsiolaite perässä. Näiden ansiosta aluksen syväys on vain 2,6 metriä. Voimme myös käyttää sekä DP1- että DP2 -paikannusmoodia tarpeiden mukaan, McNaughton selostaa.
    Aluksen kummina toimi neiti Akira Mary Lumsden, joka on Delta Marinen perustajan Bob Spanswickin lapsenlapsi. Voe Vanguard kastettiin Dames Shipyardsin Hardinxveldin telakalla.
    Damen tarjoaa uudisrakennuksia ja korjauksia eri maissa

    Damen Shipyards Hardinxveldin johtaja Jos van Voerkum sanoo, että tilaaja luovutti alustavat suunnitelmansa ja speksinsä telakalle vuonna 2013 sillä toimeksiannolla, että varustamo saa, mitä se haluaa.
    – Uskon että RSV 3315 -alustyypistä kehittyy Damenille uusi menestystuote, kunhan uudisrakennus vakiinnuttaa asemansa markkinoilla, van Voerkum uumoilee.

    Damen Shipyards Group operoi 33 telakkaa ja korjaustelakkaa ja sen palveluksessa on noin 9 000 työntekijää eri maissa. Telakka on vuosien saatossa toimittanut yli 6 000 alusta enemmän kuin sataan maahan. Yhtiö rakentaa vuosittain noin 180 alusta.

    Damenin telakoiden vahvuudet piilevät standardisoinnissa, lohkojen moduulirakenteissa ja lyhyissä toimitusajoissa. Edelleen telakka keskittyy alusten huoltoon ja korjaukseen, joiden tavoitteena on pitää alusten elinkaaren mittaiset kustannukset alhaisina. T&k-osasto on olennainen osa Damenin toimintoja.

    Telakalla on laaja skaala: päätuotteita ovat hinaajat, työalukset, merivoimien ja rannikkovartiostojen laivat, nopeat alukset, ruoppaajat, offshore -huoltoalukset, superjahdit, lautat sekä ponttoonit ja muut kelluvat rakenteet.

    Uudisrakennusten suunnittelusta ja rakentamisesta vastaavan DSG:n ohella tytäryhtiö Damen Shiprepair & Conversion -yksikkö operoi 17 korjaustelakkaa eri puolilla maailmaan. Suurimpien korjaustelakoiden altaat ovat 420 metriä pitkiä ja 80 metriä leveitä.

    DSG toimittaa noin 1 350 korjaus- ja huoltotehtävää joka vuosi.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Elomaticin Patrik Rautaheimo Meriteollisuus ry:n puheenjohtajaksi

    05.12.2017

    Lloyd’s Register Laivue 2020 -alusten luokituslaitokseksi

    29.11.2017

    Mikko Niini Rauman telakkayhtiön hallituksen puheenjohtajaksi

    29.11.2017

    TestLab Finland Oy:stä tulee Navidium Oyj

    28.11.2017

    De Hoop telakka rakentaa 100 matkustajan ekspeditioristeilijän RCCL-ryhmälle

    28.11.2017

    Laivatilaukset nostavat Suomen metalliteollisuutta

    28.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö