• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Ei armoa Costa Concordian entiselle päällikölle

    Italian korkein oikeus piti viime viikolla ennallaan Costa Concordian päällikön jo aiemmin saaman 16 vuoden vankeustuomion. Francesco Schettino todettiin syylliseksi 32 ihmisen kuolemaan toscanalaisen Giglion saaren rannalla vuonna 2012 sattuneessa risteilyaluksen karilleajossa.

    Italian korkein oikeus piti viime viikolla ennallaan Costa Concordian päällikön jo aiemmin saaman 16 vuoden vankeustuomion. Francesco Schettino todettiin syylliseksi 32 ihmisen kuolemaan toscanalaisen Giglion saaren rannalla vuonna 2012 sattuneessa risteilyaluksen karilleajossa.

    Merikapteeni Schettino oli jo vuonna 2015 tuomittu alioikeudessa syylliseksi muun muassa kuolemantuottamukseen, karilleajoon sekä aluksen ja sen matkustajien hylkäämisestä. Viime perjantaina Italian korkein oikeus pani pisteen Schettinon yrityksille saada tuomioon lievennystä.

    Pitkän oikeusprosessin aikana vapaalta jalalta vastannut Schettino (56) julistettiin vangituksi ja passitettiin saman tien roomalaiseen vankilaan istumaan tuomiotaan.

    – Kuten aina, Italiassa pitää löytää kaikille asioille syntipukki, entisen merenkulkijan lakimies Saverio Senese totesi kirpeän oloisena Reutersille.

    Tuhansien ihmisten henki vaarassa

    Tammikuisena yönä 2012 tapahtuneen haverin aikana Costa Concordialla oli yli 4 200 risteilyvierasta ja miehistön jäsentä. Suuren repeämän kylkeensä saanut jättialus kellahti lopulta ympäri saaren rantavesissä.

    Schettino pakeni ensimmäisten joukossa alukselta maihin sillä aikaa kun miehistö jatkoimatkustajien epätoivoisia evakuontiyrityksiä. Tämän takia hän ansaitsi Italian mediassa lempinimen ”Captain Coward”, joka toi koko kansakunnalle häpeää.

    Onnettomuustutkijoiden mielestä Schettino halusi tehdä vaikutuksen erääseen aluksen tarjoilijanaiseen ja purjehti liian lähellä naisen kotisaaren rantaa. Syyttäjä vaatii alun perin Schettinolle 26 vuoden tuomiota.

    Carnival maksoi vähän ja pesi kätensä

    Schettino jäi yksin vastaamaan onnettomuudesta sen jälkeen kun tytärvarustamo Costa Cruisesin omistava Carnival Corporation maksoi Italian viranomaisille miljoonan euron (1,3 miljoonan dollarin) sakot ja sopi viiden muun viranomaisen kanssa varustamon vastuuvapaudesta.

    Costa Concordian jättimäinen runko sai ruostua rauhassa 2,5 vuoden ajan ennen kuin alus hinattiin satamaan merihistorian kaikkien aikojen kalleimmassa pelastusurakassa. Aluksesta löydettiin viimeinen ruumis vasta vuonna 2014.

     

    http://www.reuters.com/article/us-italy-ship-idUSKBN1882MF

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Puhtaammat laivojen polttoaineet tuovat terveyshyötyjä

    15.02.2018

    Ulkomaan meriliikenteen tavarakuljetuksissa viennin kasvu jatkui reippaana vuonna 2017

    14.02.2018

    Uusi tietokirja: HÖYRYLAIVALLA TALLINNAAN

    01.02.2018

    Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    15.01.2018

    Baltic Exchange kehittämässä LNG spot-markkinoiden rahti-indeksiä

    12.01.2018

    Aasian kylmä alkutalvi kolminkertaisti LNG-tankkereiden päivävuokrat

    21.12.2017

    Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ennätyksellisen positiivisia

    20.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö