• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Ei armoa Costa Concordian entiselle päällikölle

    Italian korkein oikeus piti viime viikolla ennallaan Costa Concordian päällikön jo aiemmin saaman 16 vuoden vankeustuomion. Francesco Schettino todettiin syylliseksi 32 ihmisen kuolemaan toscanalaisen Giglion saaren rannalla vuonna 2012 sattuneessa risteilyaluksen karilleajossa.

    Merikapteeni Schettino oli jo vuonna 2015 tuomittu alioikeudessa syylliseksi muun muassa kuolemantuottamukseen, karilleajoon sekä aluksen ja sen matkustajien hylkäämisestä. Viime perjantaina Italian korkein oikeus pani pisteen Schettinon yrityksille saada tuomioon lievennystä.

    Pitkän oikeusprosessin aikana vapaalta jalalta vastannut Schettino (56) julistettiin vangituksi ja passitettiin saman tien roomalaiseen vankilaan istumaan tuomiotaan.

    – Kuten aina, Italiassa pitää löytää kaikille asioille syntipukki, entisen merenkulkijan lakimies Saverio Senese totesi kirpeän oloisena Reutersille.

    Tuhansien ihmisten henki vaarassa

    Tammikuisena yönä 2012 tapahtuneen haverin aikana Costa Concordialla oli yli 4 200 risteilyvierasta ja miehistön jäsentä. Suuren repeämän kylkeensä saanut jättialus kellahti lopulta ympäri saaren rantavesissä.

    Schettino pakeni ensimmäisten joukossa alukselta maihin sillä aikaa kun miehistö jatkoimatkustajien epätoivoisia evakuontiyrityksiä. Tämän takia hän ansaitsi Italian mediassa lempinimen ”Captain Coward”, joka toi koko kansakunnalle häpeää.

    Onnettomuustutkijoiden mielestä Schettino halusi tehdä vaikutuksen erääseen aluksen tarjoilijanaiseen ja purjehti liian lähellä naisen kotisaaren rantaa. Syyttäjä vaatii alun perin Schettinolle 26 vuoden tuomiota.

    Carnival maksoi vähän ja pesi kätensä

    Schettino jäi yksin vastaamaan onnettomuudesta sen jälkeen kun tytärvarustamo Costa Cruisesin omistava Carnival Corporation maksoi Italian viranomaisille miljoonan euron (1,3 miljoonan dollarin) sakot ja sopi viiden muun viranomaisen kanssa varustamon vastuuvapaudesta.

    Costa Concordian jättimäinen runko sai ruostua rauhassa 2,5 vuoden ajan ennen kuin alus hinattiin satamaan merihistorian kaikkien aikojen kalleimmassa pelastusurakassa. Aluksesta löydettiin viimeinen ruumis vasta vuonna 2014.

     

    http://www.reuters.com/article/us-italy-ship-idUSKBN1882MF

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Talvimerenkulun tutkimuksista tietoa myös jääluokkamääräysten kehittämiseen

    14.06.2017

    Kunnonvalvontajärjestelmä pitää laivat liikkeessä

    14.06.2017

    Ulkomaan meriliikenteen kuljetukset lisääntyivät lähes 6 miljoonaa tonnia

    10.06.2017

    Tankkeri jälleen iskun kohteena Jemenin vesillä

    02.06.2017

    Finnpilot voisi hoitaa myös liikenteenohjauksen

    31.05.2017

    Uutta bisnestä etsivä Petronas aikoo tankata myös laivoja lng:llä

    24.05.2017

    USA:n itärannikon satamia pitää ruopata mega-aluksia varten

    23.05.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö