• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Ei armoa Costa Concordian entiselle päällikölle

    Italian korkein oikeus piti viime viikolla ennallaan Costa Concordian päällikön jo aiemmin saaman 16 vuoden vankeustuomion. Francesco Schettino todettiin syylliseksi 32 ihmisen kuolemaan toscanalaisen Giglion saaren rannalla vuonna 2012 sattuneessa risteilyaluksen karilleajossa.

    Merikapteeni Schettino oli jo vuonna 2015 tuomittu alioikeudessa syylliseksi muun muassa kuolemantuottamukseen, karilleajoon sekä aluksen ja sen matkustajien hylkäämisestä. Viime perjantaina Italian korkein oikeus pani pisteen Schettinon yrityksille saada tuomioon lievennystä.

    Pitkän oikeusprosessin aikana vapaalta jalalta vastannut Schettino (56) julistettiin vangituksi ja passitettiin saman tien roomalaiseen vankilaan istumaan tuomiotaan.

    – Kuten aina, Italiassa pitää löytää kaikille asioille syntipukki, entisen merenkulkijan lakimies Saverio Senese totesi kirpeän oloisena Reutersille.

    Tuhansien ihmisten henki vaarassa

    Tammikuisena yönä 2012 tapahtuneen haverin aikana Costa Concordialla oli yli 4 200 risteilyvierasta ja miehistön jäsentä. Suuren repeämän kylkeensä saanut jättialus kellahti lopulta ympäri saaren rantavesissä.

    Schettino pakeni ensimmäisten joukossa alukselta maihin sillä aikaa kun miehistö jatkoimatkustajien epätoivoisia evakuontiyrityksiä. Tämän takia hän ansaitsi Italian mediassa lempinimen ”Captain Coward”, joka toi koko kansakunnalle häpeää.

    Onnettomuustutkijoiden mielestä Schettino halusi tehdä vaikutuksen erääseen aluksen tarjoilijanaiseen ja purjehti liian lähellä naisen kotisaaren rantaa. Syyttäjä vaatii alun perin Schettinolle 26 vuoden tuomiota.

    Carnival maksoi vähän ja pesi kätensä

    Schettino jäi yksin vastaamaan onnettomuudesta sen jälkeen kun tytärvarustamo Costa Cruisesin omistava Carnival Corporation maksoi Italian viranomaisille miljoonan euron (1,3 miljoonan dollarin) sakot ja sopi viiden muun viranomaisen kanssa varustamon vastuuvapaudesta.

    Costa Concordian jättimäinen runko sai ruostua rauhassa 2,5 vuoden ajan ennen kuin alus hinattiin satamaan merihistorian kaikkien aikojen kalleimmassa pelastusurakassa. Aluksesta löydettiin viimeinen ruumis vasta vuonna 2014.

     

    http://www.reuters.com/article/us-italy-ship-idUSKBN1882MF

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Venäjän arktinen merenkulku hyötyy tuulten kääntymisestä kohti länttä

    16.08.2017

    Jemenin houthit yrittivät hyökätä saudivetoisen liittouman sotalaivan kimppuun

    15.08.2017

    Norjalainen porauslaiva antoi periksi Kiinan painostukselle – lähti Vietnamin vesiltä

    14.08.2017

    Kanada vaatii laivoja hiljentämään vauhtiaan valaiden suojelemiseksi

    14.08.2017

    Haveri huuhtoi jättimäisiä muoviputkia Britannian rannoille

    14.08.2017

    Trump sallii Kuuban risteilyt – muilla turisteilla vaikeampaa

    25.07.2017

    Konttiliikenne Aasiasta Eurooppaan kasvaa vakaata tahtia

    20.07.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö