• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Espanjan ahtaajalakko ajaa varustamot uudelleenreitityksiin

    Eräät Espanjan suurimmista satamista pysähtyivät tykkänään maanantaina, kun varustamot alkoivat kiertää paikallisten ahtaajien työtaistelutoimia. Kyseessä on ahtaajien hidastuslakko, joka nyt toteutuu täydessä mitassa kuukausien neuvottelujen jälkeen.

    Suurista varustamoista muiden muassa Maersk reititti aluksensa uudelleen, koska tanskalaisvarustamo halusi välttää alustensa jumittumisen Algecirasin satamaa. Tällä hetkellä Maerskin laivat on ohjattu vaihtoehtoreiteille Portugaliin, Marokkoon ja Maltalle, Reuters kirjoittaa.

    Espanjalaiset ahtaajat eivät anna periksi, vaan luvassa on uusia hidastuslakkoja tälle viikolle – siitäkin huolimatta, että toimilla voi olla pysyviä seurauksia paikallisille satamille ja sitä kautta ahtaajien työnantajille.

    – Kahdeksan päivää kestävä työtaistelu tuhoaa koko Algecirasin satamalaitoksen ja sen toiminnot, Manuel Moron toteaa EuropeSur -sanomalehdessä.

    Algeciras on suuri liikenteen hub läntisen Euroopan ja Lähi-idän välillä. Sen terminaalia operoi Maersk Groupiin kuuluva APM, mikä varmasti saa tanskalaiset pelaamaan entistä kovempaa peliä.

    Vitkastelua myös Valenciassa

    Välimeren itärannalla sijaitseva Valencia taasen on Espanjan suurin vientisatama. Myös Valencia on toiminut hidastetulla tahdilla eli ahtaajat ovat olleet töissä noin joka toinen tunti.

    Espanjan omat ulkomaankauppaa käyvät yritykset ovat sopeuttaneet toimintojaan niin, että ulkomaankaupan kuljetuksia on yritetty säädellä satamien toiminnan mukaan.

    Selvää on, että pitkän päälle tämä ei onnistu. Noin kaksi kolmasosaa Espanjan tuonnista ja viennistä kulkee köleillä. Sitä paitsi ulkomaankauppa on avainasemassa koko kansantalouden kannalta juuri nyt, kun Espanjan talous on alkanut heiveröisesti elpyä.

    Autot halvaantuvat Barcelonaan

    Barcelonan liepeillä sijaitsevat autotehtaat joutuvat muiden tavoin kiertämään työtaisteluja. Volkswagenin omistamalla Seatilla on alueella iso tehdas, ja myös Seat yrittää saada ajoneuvot laivoihin mahdollisimman pikaisesti, jotta ne eivät jää tonteille seisomaan.

    Espanjan hallituksen mukaan satamissa pyritään turvaamaan minimitoiminnot, jotta esimerkiksi elintarvikkeet eivät jää varastoihin pilaantumaan.

    Espanjassa ahtaajat taistelevat hallituksen uudistustoimia vastaan. Hallitus haluaa avata ahtaustoimet EU:n vaatimusten mukaisesti. Asiasta on väännetty kättä kuukausitolkulla.

    http://www.reuters.com/article/us-spain-ports-idUSKBN18W1SF

    Lisää aiheesta Satamat

    Rauman sataman suurinvestointi etenee

    16.08.2017

    Helsingin Sataman rahtiliikenteen alkuvuosi oli huimaa kasvua

    11.07.2017

    Kanaaliin johtavalla väylällä ruoppaustöitä

    26.06.2017

    USA:n eteläiset satamat murskaavat liikenne-ennätyksiä

    18.06.2017

    COSCO panostaa rankasti Espanjan ja Kreikan satamiin

    15.06.2017

    Satamaboikotin satoa: nykyään lehmätkin lentävät Qatarissa

    13.06.2017

    Rauman meriväylän syvennys ja konttiterminaalin laajennus ovat edenneet yli puolen välin

    13.06.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö