• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Fincantieri STX Francen omistajaksi; maksaa 60 milj. euroa 50% osuudesta telakassa

    Fincantieri maksaa 59.7 miljoonaa euroa 50% osuudesta STX Francessa, jonka se osti 2. helmikuuta 2018 allekirjoitetulla sopimuksella Ranskan valtiolta.

    Sopimuksen allekirjoitus oli jatkoa aiesopimukselle, jonka osapuolet tekivät viime syykuussa ja jonka tavoitteena on kehittää italialais-ranskalainen allianssi kattamaan ei pelkästään risteilijävalmistusta vaan myös sotalaivoja. Sen johdosta osakkaaksi tulee myös Ranskan Naval Group.

     

    Erikoislaatuisen sopimuksen mukaan Ranskan valtio, Agence des Participations de l’Etat (APE):n kautta, lainaa Fincantierille yhden (to lend 1%) prosentin osakeosuuden. Tämä järjestely varmistaa Fincantierin alkuperäisen vaatimuksen 51% prosentin osake-enemmistöstä ja käytännössä koko yhtiöstä. Ranskan valtiolla on kuitenkin oikeus ottaa tuo 1% osuus takaisin, jos Fincantieri ei pysty toteuttamaan antamiaan teollisia ja työllisyyttä koskevia sitoumuksiaan. Mitä nämä sitoumukset ovat, siitä ei julkisuuteen ole tihkunut tietoja.

    Transaktion tultua valmiiksi STX Francen osakkuudet jakautuvat seuraavasti: Fincantieri 50%, plus lainattu 1% osuus APE:lta; Ranskan valtio (APE) 34.34%, josta 1 % on lainattu Fincantierille; Naval Group 10%, tai 15.66% jos henkilöstön omistussuunnitelmaa ja/tai paikallisten alihankkijoiden omistusjärjestelyä ei saada samanaikaisesti toteutettua; STX France henkilöstön osuudeksi tulisi 2.4% ja paikallisille alihankkijoille 3.26%.

    STX France-yhtiön hallitukseen tulee neljä Fincantierin nimeämää hekilöä, mukaanlukien puheenjohtajan ja toimitusjohtajan, kaksi Ranskan hallituksen asettamaa jäsentä ja yksi henkilöstön ja yksi Naval Groupin nimeämä henkilö. Puheenjohtajan ääni ratkaisee tasatilanteissa.

    Partnership vahvistaa Fincantierin asemaa globaalissa risteilijämarkkinassa, jossa se jo on johtava toimija. STX Francella on 2,600 hengen henkilöstö Saint-Nazairessa ja noin 500 alihankkijayrityksen verkosto. Vuonna 2016 sen liikevaihto oli noin 1.4 mrd euroa.

    Juuri luovutettu Symphony of the Seas on tuore maailman suurin matkustajalaiva. Tänä vuonna valmistuva Celebrity Edge edustaa uutta alustyyppiä Celebrity Cruises yhtiölle. Ensi vuonna telakalta lähtee MSC Bellissima ja MSC Grandiosa, vuonna 2020 Celebrity Beyond ja Meraviglia Plus sekä viides Oasis-luokan alus. Vuonna 2021 on vuorossa kolmas Edge-luokan laiva ja vuonna 2022 ensimmäinen World-luokan alus MSC Cruises yhtiölle yhdessä neljännen Edge-luokan aluksen kanssa. Seuraavan World-luokan aluksen luovutus on suunniteltu vuodelle 2024.

    Helmikuussa allekirjoitetussa sopimuksessa on tavanomaiset voimaanastumisehdot.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Meyerin uudisrakennus Norwegian Bliss suuntaa Alaskan vesille ja Karibialle

    23.04.2018

    Fincantieri pidentää Grimaldin Välimeren-liikenteen matkustajalauttoja

    21.04.2018

    Meyer ei suostu kimppaan kiinalaisten kanssa

    20.04.2018

    Fincantieri rakensi Norjan valtiolle tutkimusmurtaja Kronprins Haakonin

    19.04.2018

    Risteilyalus pitkästä aikaa korjattavaksi Belfastiin

    15.04.2018

    40-vuotias Bosch Rexroth Oy toimittaa teknologiaa loistoristeilijöihin

    12.04.2018

    Hyundai Merchant Marine aikoo tilata 20 jättikokoista konttialusta

    12.04.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö