• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Fincantieri terästää Italian rannikkovartiostoa monikäyttöisillä offshore-aluksilla

    Italialainen Fincantierin telakka vahvistaa maan rannikkovartiostoa seitsemällä uudella ja monikäyttöisellä ulkovartioaluksella (PPA). Sarjan toisen aluksen seremoniallinen ensimmäisen runkolevyn leikkaus tapahtui viime viikolla Riva Trigoson telakalla Genovassa.

    Italialainen Fincantierin telakka vahvistaa maan rannikkovartiostoa seitsemällä uudella ja monikäyttöisellä ulkovartioaluksella (PPA). Sarjan toisen aluksen seremoniallinen ensimmäisen runkolevyn leikkaus tapahtui viime viikolla Riva Trigoson telakalla Genovassa.

    PPA-sarjan toinen yksikkö valmistuu 2022. Sarjan rakentaminen liittyy Italian merivoimien laajempaan suunnitelmaan vahvistaa rannikon ja aluevesien puolustusta uusilla pinta-aluksilla, joiden tilauksilla on maan hallituksen ja parlamentin siunaus vuoden 2015 keväältä.

    Sarjan kellokkaan ensimmäinen runkolevy leikattiin vuoden 2017 helmikuussa, Fincantieri kirjoittaa nettisivuillaan.

    Monipuolista valvontaa, pehmeää ja kovaa puolustusta

    Kuten sanottu, nyt aloitettu uudisrakennus liittyy Italian merivoimien tehostettuun operatiivisiin tarpeisiin. Monikäyttöinen ulkovartioalus on joustavien käyttökohteiden alus, joka pystyy monenlaisiin tehtäviin rannikkovalvonnasta ja meripelastuksesta aina siviilikohteiden auttamiseen.

    Ärhäköimmillä aseversioilla varustettuna aluksesta tulee oiva etulinjan sotalaiva. PPA-alukset voidaan varustaa erilaisilla asejärjestelmillä; pehmein versio kattaa rannikkopuolustuksen tarpeet, mutta ´täysi´ aselasti merkitsee aseistusta sekä pinta-aluksia, sukellusveneitä että lentokoneita vastaan.

    Uudet alukset operoivat myös erittäin nopeita ja 11 metriä pitkiä teräsvahvisteisia (RHIB, rigid hull inflatable boat) kumiveneitä.

    PPA-alusten pituus on 132,5 metriä ja niiden nopeudeksi Italian laivasto ilmoittaa ´vähintään´ 31 solmua aseistuksesta riippuen. Alusten voimanlähteiksi asennetaan sekä diesel-sähköiset että kaasuturbiinivaihtoehdot.

    Fincantieri rakentaa alukset Riva Trigoson ja Muggianon telakoilla. Valmistusvuodet ovat 2021, 2022, 2023, 2024 (kaksi alusta), 2025 ja 2026, telakka kirjoittaa nettisaitillaan.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Risteilyalusten korjaustyöt siirtyvät Pohjois-Irlantiin

    12.01.2018

    Ponant tilasi maailman ensimmäisen DAS-periaatteella toimivan naparisteilijän

    19.12.2017

    Innovatiivisista Wärtsilä HY -hybridimoduuleista taloudellisia ja ympäristöhyötyjä ruotsalaiselle satamahinaajalle

    19.12.2017

    SHI:n tulosvaroitus himmensi laivanrakennuksen nousun toiveet

    18.12.2017

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    14.12.2017

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Elomaticin Patrik Rautaheimo Meriteollisuus ry:n puheenjohtajaksi

    05.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö