• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Hapag-Lloyd odottaa tyyniä markkinoita ison varustamofuusion jälkimainingeissa

    Konttikuljetusten kysynnän vakaa kasvu peittoaa tänä vuonna uusien, suurten konttialusten markkinoille tulon vaikutukset, Hapag-Lloydin johtajat uskovat. Samalla saksalaisvarustamo alkaa hyötyä suuren fuusionsa synergiaeduista, jopa odotettua nopeammin. Äskettäin UASC:n kanssa yhdistyneestä Hapag-Lloydista tuli maailman viidenneksi suurin konttivarustamo.

    Konttiliikenne on tunnetusti ollut pahasti köysissä jo viimeksi kuluneen vuosikymmenen verran. Talousvaikeudet ovat johtaneet alan keskittymiseen fuusioiden ja allianssien avulla. Edelleen viime vuoden aikana alan markkinoita ovat myllertäneet uusien megaluokan konttialusten tilaamisvimma.

    Saksalaisvarustamon omistajille yllätysuutisia

    Viime viikolla markkinanäkymiä ounastellut Hapag-Lloydin toimitusjohtaja Rolf Habben Jansen uskoo maailman talouskasvun lisäävän merikuljetusten kysyntää ja vähentävän suurten alusten äkillisiä markkinahäiriöitä. Tilaa siis riittää kaikille maailman merillä.

    – Konttialan näkymät ovat varovaisen optimistiset, sillä esimerkiksi tyhjinä purjehtivien alusten osuus on tavallista pienempi, Habben Jansen sanoi viime viikon tulostilaisuudessa, jossa kerrottiin myös Hapag-Lloydin omistajilleen jakamasta yllättävästä lisäosingosta, Reuters kirjoittaa.

    Hapag-Lloyd maksaa osinkoa omistajilleen 0,57 euroa osaketta kohti viime vuodelta, jolloin hampurilaisvarustamon nettotulos melkein tuplaantui edellisvuodesta 1,06 miljardiin euroon.

    Habben Jansen uudisti konttialan ohjauksensa

    Samassa tilaisuudessa Hapag-Lloydin CEO uudisti myös tammikuisen kasvuennusteensa tälle ja ensi vuodelle. Habben Jansenin mukaan maailman konttiala kasvaa tänä vuonna 4,5:n prosentin ja ensi vuonna neljän prosentin vauhdilla.

    – Yhdessä UASC:n kanssa kykenemme kohentamaan tuottavuuttamme ja vähentämään velkojamme, saksalaisjohtaja sanoo kumppanusten synergiaeduista. Säästöt asettuvat pitkällä sihdillä 435 miljoonan dollarin tasolle vuosittain.

    Habben Jansen vihjaa, että kustannussäästöt voivat nousta vielä odotettua suuremmiksikin, mutta hän kykenee tarkemmin kertomaan tilanteesta vasta tämän vuoden toisella neljänneksellä.

    Habben Jansenin suurin huoli liittyy meripolttoaineiden hintojen nousuun, jotka ovat tänä vuonna kohonneet 27 prosenttia viime vuoteen verrattuna.  Vielä viime vuonna polttoaineen tonnihinnat pyörivät 318 dollarin tasolla, josta on siis tultu melkoisesti ylöspäin.

    https://www.reuters.com/article/us-hapag-lloyd-results/hapag-lloyd-sees-calmer-waters-for-shipping-industry-idUSKBN1H42P9

    Lisää aiheesta Uutiset

    Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä

    24.04.2018

    Meriteollisuuden kansainvälinen kärkikohtaaminen Turussa

    23.04.2018

    Meyerin uudisrakennus Norwegian Bliss suuntaa Alaskan vesille ja Karibialle

    23.04.2018

    Uusi digisovellus vauhdittaa alusten kääntöaikoja Rotterdamin satamassa

    23.04.2018

    Fincantieri pidentää Grimaldin Välimeren-liikenteen matkustajalauttoja

    21.04.2018

    Meyer ei suostu kimppaan kiinalaisten kanssa

    20.04.2018

    Merenkulun väylämaksujärjestelmän rakenteellinen uudistaminen vaatii lisäselvittämistä

    20.04.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö