• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Hapag-Lloydin omistus jakautuu Persianlahden riitapukareiden leireihin

    Saksalaisvarustamo Hapag-Lloydin uusi omistuspohja tuo kiinnostavan lisämausteen Persianlahdella vellovaan diplomaattiseen kriisiin. Hapagin ja UASC:n fuusiossa syntyneen uuden varustamon omistuksesta 14,1 prosenttia kuuluu Qatar Holdingille ja vastaavaasti 10,1 prosenttia qatarilaisten arkkiviholliselle Saudi Arabian Public Investment Fundille.

    Saksalaisvarustamo Hapag-Lloydin uusi omistuspohja tuo kiinnostavan lisämausteen Persianlahdella vellovaan diplomaattiseen kriisiin. Hapagin ja UASC:n fuusiossa syntyneen uuden varustamon omistuksesta 14,1 prosenttia kuuluu Qatar Holdingille ja vastaavaasti 10,1 prosenttia qatarilaisten arkkiviholliselle Saudi Arabian Public Investment Fundille.

    Varustamon muita osakkeenomistajia ovat Bahrainin, Irakin, Kuwaitin ja Yhdistyneiden arabiemiirikuntien yhtiöt.

    Entisen UASC:n aluksia ei ole rekisteröity Qatariin, joten ne välttävät naapureiden asettamat satamien saarrot, ainakin teoriassa, Drewry kirjoittaa.

    Persianlahden naapurusten väliset riidat kuitenkin kyseenalaistavat uuden varustamon pyrkimykset alentaa velkataakkaansa 400 miljoonalla dollarilla vuoden loppuun mennessä suunnitellulla osakeannilla.

    Varustamoille hyvät neuvot kalliit

    Qatarin konttiliikenne on ennen kauppasaartoa hoidettu maitse Saudi Arabian satamista käsin ja feeder-liikenteellä Arabiemiirikuntien Jebel Alin satamasta.

    Satamasaarto on pysäyttänyt kaiken liikenteen qatarilaisiin satamiin. Etunenässä ovat toimineet tanskalainen Maersk ja taiwanilainen Evergreen, ja viimeksi boikottiin on liittynyt Kiinan valtion omistama COSCO.

    Varustamoilta puuttuu keinoja ratkaista pattitilanne, sillä Qatarin liikenteen jatkaminen on pomminvarma keino suututtaa maan merkittävimmät naapurit.

    Persianlahden kuljetukset muutenkin alamäessä

    Drewryn ynnäilyjen mukaan Lähi-idän maiden tuonti Aasiasta on ollut koko alkuvuoden laskusuunnassa, ja nykyinen kriisi vain jyrkentää alamäkeä.

    Tilanne alueella on kaiken kaikkiaan huolestuttava, varsinkin kun muistetaan Kabulin ja Teheranin äskettäiset pommi-iskut, joissa kuoli satoja ihmisiä.

    Jo ennen terrori-iskuja Aasian liikenne Lähi-itään oli tänä vuonna pudonnut 3,6 prosenttia vuotta aiemmasta tammi-toukokuusta. Koko viime vuonna volyymi tippui 1,7 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna.

    Konttikuljetuksia mittaava CTS (Container Trades Statistics) -indeksi asettaa alkuvuoden konttimäärät Persianlahdella 1,05 miljoonan teun luokkaan. Luku on 40 000 teuta pienempi kuin viime vuoden vertailujaksolla.

     

    Lisää aiheesta Uutiset

    Meyer Werft ja Osram juhlivat kymmenen vuoden valaisinkimppaa

    17.12.2017

    Kiinalainen CNOOC rahtaa kaksi LNG-tankkeria kelluviksi hätävarastoiksi

    17.12.2017

    VG-Shipping ja Gaiamare sulautuvat yhdeksi varustamoyhtiöksi

    17.12.2017

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    14.12.2017

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö