• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Hapag-Lloydin omistus jakautuu Persianlahden riitapukareiden leireihin

    Saksalaisvarustamo Hapag-Lloydin uusi omistuspohja tuo kiinnostavan lisämausteen Persianlahdella vellovaan diplomaattiseen kriisiin. Hapagin ja UASC:n fuusiossa syntyneen uuden varustamon omistuksesta 14,1 prosenttia kuuluu Qatar Holdingille ja vastaavaasti 10,1 prosenttia qatarilaisten arkkiviholliselle Saudi Arabian Public Investment Fundille.

    Saksalaisvarustamo Hapag-Lloydin uusi omistuspohja tuo kiinnostavan lisämausteen Persianlahdella vellovaan diplomaattiseen kriisiin. Hapagin ja UASC:n fuusiossa syntyneen uuden varustamon omistuksesta 14,1 prosenttia kuuluu Qatar Holdingille ja vastaavaasti 10,1 prosenttia qatarilaisten arkkiviholliselle Saudi Arabian Public Investment Fundille.

    Varustamon muita osakkeenomistajia ovat Bahrainin, Irakin, Kuwaitin ja Yhdistyneiden arabiemiirikuntien yhtiöt.

    Entisen UASC:n aluksia ei ole rekisteröity Qatariin, joten ne välttävät naapureiden asettamat satamien saarrot, ainakin teoriassa, Drewry kirjoittaa.

    Persianlahden naapurusten väliset riidat kuitenkin kyseenalaistavat uuden varustamon pyrkimykset alentaa velkataakkaansa 400 miljoonalla dollarilla vuoden loppuun mennessä suunnitellulla osakeannilla.

    Varustamoille hyvät neuvot kalliit

    Qatarin konttiliikenne on ennen kauppasaartoa hoidettu maitse Saudi Arabian satamista käsin ja feeder-liikenteellä Arabiemiirikuntien Jebel Alin satamasta.

    Satamasaarto on pysäyttänyt kaiken liikenteen qatarilaisiin satamiin. Etunenässä ovat toimineet tanskalainen Maersk ja taiwanilainen Evergreen, ja viimeksi boikottiin on liittynyt Kiinan valtion omistama COSCO.

    Varustamoilta puuttuu keinoja ratkaista pattitilanne, sillä Qatarin liikenteen jatkaminen on pomminvarma keino suututtaa maan merkittävimmät naapurit.

    Persianlahden kuljetukset muutenkin alamäessä

    Drewryn ynnäilyjen mukaan Lähi-idän maiden tuonti Aasiasta on ollut koko alkuvuoden laskusuunnassa, ja nykyinen kriisi vain jyrkentää alamäkeä.

    Tilanne alueella on kaiken kaikkiaan huolestuttava, varsinkin kun muistetaan Kabulin ja Teheranin äskettäiset pommi-iskut, joissa kuoli satoja ihmisiä.

    Jo ennen terrori-iskuja Aasian liikenne Lähi-itään oli tänä vuonna pudonnut 3,6 prosenttia vuotta aiemmasta tammi-toukokuusta. Koko viime vuonna volyymi tippui 1,7 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna.

    Konttikuljetuksia mittaava CTS (Container Trades Statistics) -indeksi asettaa alkuvuoden konttimäärät Persianlahdella 1,05 miljoonan teun luokkaan. Luku on 40 000 teuta pienempi kuin viime vuoden vertailujaksolla.

     

    Lisää aiheesta Uutiset

    Maailman suurin merenkulun yksityiskokoelma

    20.05.2018

    Navigate 2018; Innovaatiot, uudet polttoaineet ja arktinen meri

    18.05.2018

    Menetetyt Majakat -näyttely Suomen merimuseossa

    18.05.2018

    Wärtsilän Hamina LNG-terminaaliprojektin rahoitus ja luvat varmistuneet

    17.05.2018

    Opiskelijoiden uudet laivakonseptit luovat meriteollisuuden tulevaisuutta

    17.05.2018

    Rolls-Royce ja Finferries allekirjoittavat yhteistyösopimuksen

    17.05.2018

    Norsepower on voittanut arvostetun WWF 2018 Climate Solver Award -palkinnon

    16.05.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö