• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • HarjoitteluMyllystä tulee itsenäinen yhdistys

    Suomen Varustamot ry:n Laura Raikunen painottaa, että on tärkeää tarkastella miten paljon opiskelijoita koulutetaan eri tehtäviin.

    Suomen Varustamot ry:n ja merialan oppilaitosten yhteisen HarjoitteluMyllyn on tarkoitus itsenäistyä ensi vuoden alussa omaksi yhdistyksekseen, Merenkulun HarjoitteluMylly ry:ksi.

    Yhdistyksen uusi koordinaattori, Alexandra Lindahl aloitti joulukuun alussa työnsä. Uuden yhdistyksen käynnistyessä HarjoitteluMyllyä tähän asti pyörittänyt Laura Raikunen siirtyy toisiin tehtäviin Varustamo ry:ssä.

    – Uusi yhdistys aloittaa toimintansa Varustamojen toimitiloissa ainakin näin alkuvaiheessa. Perehdytyskin on helpompaa tehdä, kun istutaan samoissa tiloissa, Raikunen kertoo.

    – HarjoitteluMylly on ollut hyvä tilaisuus tutustua koko merenkulkusektoriin, alan oppilaitoksiin ja laivojen väkeen. Tämä on ollut iso prosessi, sillä liikkeelle lähdettiin ihan tyhjästä.

    Suomen Varustamot -yhdistyksen noin 100 jäsenlaivan ja kahdeksan Merenkulkualan oppilaitoksen harjoittelijoiden sijoittaminen on ollut hänen mukaansa melkoinen palapeli ratkaistavaksi.

    – Kun harjoittelujaksot osuvat pahasti päällekkäin, syntyy paljon jonoja ja toisaalta esimerkiksi viime elokuussa jouduin soittelemaan oppilaille, haluaisiko joku lähteä harjoittelijaksi, mutta ei löytynyt ketään.

    – HarjoitteluMyllyn myötä olemme voineet myös pohtia oppilaitosten kanssa keskeisiä alan kysymyksiä ja se on tuonut hyvää kehitystä asioihin.

    Hänen mielestään on ollut hyvä, että käytössä on tällainen yhteistyöelin.

    – HarjoitteluMylly on hyvä malli, jossa oppilaitokset ja Suomen Varustamot ry ovat yhdessä lähteneet ratkomaan niin koulutukselle kuin koko elinkeinollekin tärkeää asiaa. Harjoittelu takaa tulevaisuuden työvoiman.

    Koulutuksen pitääkin Raikusen mukaan vastata työelämän tarpeita, eli aloituspaikkojen määrän pitää olla realistinen, jotta opiskelijat työllistyisivät valmistuttuaan.

    – Tällä hetkellä konepuolelle voitaisiin ottaa vaikka enemmänkin opiskelijoita ja kansipuolelle taas vähemmän.

    Harjoittelumyllystä lisää joulukuussa ilmestyvässä Navigator lehdessä nro 6/2014

    Lisää aiheesta Tutkimus ja koulutus

    Kaikille avoin itseohjautuvien laivojen meriliikenteen testialue avautuu ”Jaakonmerellä”

    15.08.2017

    Maerskin kansipäällystöä Aboa Maren jäänavigointikurssilla

    01.08.2017

    Väitös talvimerenkulun turvallisuuden ja riskien hallinnasta

    05.06.2017

    Suomalainen start-up sopi merenkulun yhteistyöstä jenkkiyliopiston kanssa

    19.05.2017

    Väitös laivojen sekamiehityksestä

    02.04.2017

    Meriklusterin toimialoilla osaajien tarve lisääntyy

    18.04.2016

    Merenkulkualan koulutus kaipaa lisää kauppamiehiä ja lain tuntijoita

    14.01.2016

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö