• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Hong Kongin konttisatama sinnittelee kilpailijoiden puristuksessa

    Hong Kongin satama odottaa merenkulun kuljetusten lievää kasvua tänä vuonna. Konttikuljetusten näkymät viittaavat hieman valoisimpiin aikoihin päin vuosikymmenen jatkuneen taantuman jälkeen. Kerran maailman suurin konttisatama on 1990-luvulla saanut luovuttaa paikkansa kiinalaisille kilpailijoilleen Shanghaille ja Shenzenille.

    Hong Kongin satama odottaa merenkulun kuljetusten lievää kasvua tänä vuonna. Konttikuljetusten näkymät viittaavat hieman valoisimpiin aikoihin päin vuosikymmenen jatkuneen taantuman jälkeen. Kerran maailman suurin konttisatama on 1990-luvulla saanut luovuttaa paikkansa kiinalaisille kilpailijoilleen Shanghaille ja Shenzenille.

    Hong Kongin liikenne- ja asuntoministeri Frank Chan Fan odottaa sataman kuljetusten kasvavan tänä vuonna hienoisesti viime vuoden 19,8 miljoonaan teu:sta ja sitä edellisen vuoden 20 miljoonasta teu:sta.

    – Tänä vuonna kasvun vauhtia mitataan yksinumeroisilla prosenttiyksiköillä, Chan Fan sanoo Reutersille ja lisää, että vuoden 2018 kehitystä on liian aikaista ennakoida.

    Kauppa ja logiistiikka vastaavat 22 prosenttia Hong Kongin bruttokansantuotteesta ja viidettä osaa sen työllisyydestä, joten tärkeistä asioista on kysymys.

    Pearl Riverin delta ei enää riitä

    Hong Kongin satama on vuosisatojen ajan kasvanut Pearl Riverin suistoalueen myötä, ja tämä kehitys kulminoitui 1990-luvulle. Tämän jälkeen kaupungin satama on taantunut kiinalaisten kilpailijoiden kuristusotteessa. Vastuksia ovat manner-Kiinan Shanghai ja Shenzen.

    Hong Kongin tonttimaan arvo kuuluu maailman arvokkaimpien joukkoon, ja sen myös asuntoministeri Chan Fan myöntää.

    – Yritämme parhaamme merikuljetusten parantamiseksi, mutta varastotila on Hong Kongissa liian kallista, ministeri aprikoi.

    Hong Kong teki tällä viikolla entisen emämaansa Ison-Britannian kanssa sopimuksen kaupallisen yhteistyön syventämisestä. Toisaalta Hong Kong on tehnyt paljon suunnitelmia Kiinankin kanssa, muiden muassa erinäisten Silkkitien kehityssuunnitelmien suhteen.

    Ministeri Chan Fan arvelee, että kaupungin lentokentän läpi virtaa jopa yhdeksän miljoonaa rahtitonnia vuonna 2024 nykyisen 4,5 miljoonan tonnin sijasta.

    http://www.reuters.com/article/shipping-hongkong/hong-kong-port-looks-to-ride-out-container-shipping-turmoil-idUSL5N1LV4UJ

    Lisää aiheesta Satamat

    30.01.2018

    Rauman Satama Oy jatkaa satama-alueen kehittämistä

    22.01.2018

    Raahen sataman projektikuljetukset kasvussa

    17.01.2018

    Helsingin Satama Euroopan matkustajasatamien kärkeen

    17.01.2018

    Rauman Satama osaksi ympäristöystävällistä EcoPorts -satamaverkostoa

    16.01.2018

    Rauman satamaliikenne reippaassa kasvussa vuonna 2017

    09.01.2018

    Kiina antaa Shanghain vapaasatamalle uuden mahdollisuuden

    04.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö