• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Hongkong putoaa vuonna 2018 maailman viiden konttisataman kärkikastista

    Hongkongin sataman arvellaan putoavan maailman viiden konttisataman kärkijoukosta vuoden 2018 aikana, kun korealainen Busanin satama kiilaa Hongkongin edelle. Hongkongin konttiliikenne putosi marraskuussa jo toisena perättäisenä kuukautena, ja kehitys jatkuu talven mittaan alaspäin, satama-alan asiantuntijat aprikoivat.

    Bloomberg Intelligencen analyytikko Rahul Kapoor huomauttaa, että Etelä-Korean Busan kuroo nopeasti Hongkongin kaulaa kiinni ja nousee maailman viidenneksi vilkkaimmaksi konttisatamaksi vain muutamien lähiviikkojen kuluessa.

    Kiina puolestaan on kasvattanut satamiensa kapasiteettia vastaamaan sikäläisen vientiteollisuuden tarpeita. Vallankin Shanghain ja Shenzenin satamat hyötyvät entistä isompien konttilaivojen pääsystä kaijoille. Vielä vuonna 2004 Hongkong oli maailman suurin konttisatama ja Kiinan tuonti- ja vientiteollisuuden portti ulkomaailmaan.

    – Teollisuustuotannon taantuminen Hongkongissa näkyy myös sen satamassa. Hongkong on kohdannut kovempaa kilpailua Kiinasta ja muulta Aasian maista, Aasian kuljetusmarkkinoita tutkivan Crucial Perspectiven johtaja Corrine Png sanoo ja huomauttaa Kiinan panostuksiin sekä satamien kapasiteetissa että niiden tehokkuudessa.

    Hongkongin käyrä kuin lehmän häntä

    Hongkongin sataman alamäki on sen sijaan ollut ilmeinen: vuonna 2005 maailman ykköspaikka lipesi Singaporelle, vuonna 2007 kakkosasema meni Shanghaille, vuonna 2013 kolmossija Shenzenille ja vuonna 2015 nelossijalla Hongkongin ohitti kiinalainen Ningbon satama.

    Tänä vuonna Hongkongin edelle kiilaa siis eteläkorealainen Busan, joka hyötyy myös Koillis-Kiinan transitokuljetuksista, Drewry Financial Research Services huomauttaa. Yhtiön tilastojen mukaan Busan on peitonnut Hongkongin kuljetussuoritteet jo 11 kuukauden aikana vuonna 2017.

    Kaikki isot varustamot ajavat suoraan Kiinaan

    Hongkongin lähinaapuri Shenzen vain lisää konttikuljetuksiaan ja vahvistaa asemiaan maailman satamakolmosena Shanghain ja Singaporen perässä.

    Kiinan satamien esiinmarssia täydentää sekin, että maailman suurimpien konttivarustamoiden alukset  suosivat juuri kiinalaisia satamia Aasian ja Euroopan välisillä reiteillään.

    – Varustamoalan trendinä ovat suorat yhteydet Kiinaan, mikä vähentää transitoa Hongkongin kautta, Drewryn Singaporessa toimiva analyytikko Victor Wai huomauttaa.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-12-26/hong-kong-set-to-lose-spot-among-top-5-container-ports-in-2018

    Lisää aiheesta Uutiset

    Rauman Satama osaksi ympäristöystävällistä EcoPorts -satamaverkostoa

    16.01.2018

    Iranilaistankkeri upposi viikon palon jälkeen

    15.01.2018

    Nor-Shipping ottaa askelia muihin maihin ja merien uusiin mahdollisuuksiin

    15.01.2018

    Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    15.01.2018

    Rolls-Royce on myymässä Wärtsilän tärkeää meridieselkumppania

    13.01.2018

    Risteilyalusten korjaustyöt siirtyvät Pohjois-Irlantiin

    12.01.2018

    Shellin Singaporen jalostamosta varastetaan öljyä tankkeritolkulla

    11.01.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö