• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Hybridi-into tarttui luksusjahtien omistajiin

    Maailman miljardöörit ajavat veneitään paljon puhtaammilla sähkö- ja hybridiautoilla. Mutta eivät enää kauan, sillä omistajien kysyntä panee jahtien rakentajat etsimään uusia ja ympäristölle ystävällisiä vaihtoehtoja myös merelle.

    Hollantilainen Heesenin varustamo on erikoistunut kalleista kalleimpien jahtien rakentamiseen. Heesenin Pohjois-Amerikan myyntipäällikkö Thomas Conboy sanoo, että hybridijahdit nousivat Fort Lauderdalen kansainvälisen jahtikatsauksen kaikkein kuumimmaksi puheenaiheeksi.

    Heesen esitteli Floridassa 50-metristä Home -jahtia, joka hintaneuvottelut alkavat 38 miljoonasta dollarista. Aluksen erikoisuutena on dieselsähköinen hybridimoottori, jonka avulla se on yhdeksän solmun nopeudella ajettaessa täysin äänetön.

    Tällä nopeudella aluksen kantosäde on noin 9 000 mailia ja polttoaineen kulutus vähemmän kuin 12 gallonaa tunnissa.

    Taloudellinen runkomuoto tuo pienen kulutuksen

    Conboyn mukaan Home ei ole mikään Teslan sähköauto, sillä alus käyttää dieselgeneraattoreita sähkömoottoreiden voimanlähteenä – siis akkujen sijasta kuten maanteillä tehdään. Kun Heesen Home ajaa dieselkoneilla, se yltää 4 000 mailin toimintasäteeseen ja 12 solmun nopeuteen.

    Heesenin luksusjahti Home hyödyntää hollantilaisen laivansuunnittelija Van Oossanenin luomaa erittäin taloudellista runkomuotoa.

    Myyntimies Conboy tähdentää, että Home maksaa suurin piirtein saman verran kuin vastaavat perinteiset ja dieselkäyttöiset huvijahdit. Tämä johtuu siitä, että dieselsähköiset voimaratkaisut ovat huomattavasti tavanomaisia dieseleitä pienemmä ja kevyemmät.

    – Dieselsähköisten jahtien myynti on vielä pientä, meillä se on noin kymmenen prosentttia kaikista huvialuksista. Rehellisesti sanonen suuret huvijahdit eivät vieläkään ole mitään kaikkein ympäristövällisimpiä ratkaisuja, mutta jostakin on pakko aloittaa, Conboy sanoo Bloombergin haastattelussa.

    Uutistoimiston mielestä on vielä aikaista julistaa hybridijahdit aikansa trendiksi. Silti Heesenin alukset ovat saaneet hyvän vastaanoton Fort Lauderdalen ja sitä ennen Monacon näyttelyissä.

    – Ymmärrettävästi tämän hintaluokan jahtien omistajien ei tarvitse rahan takia laskea kulutuslukemia. Mutta he näyttävät olevan valmiita maksamaan ympäristöystävällisyydestä, hiljaisuudesta ja hyvästä omastatunnosta, Conboy pohdiskelee.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-03/the-fuel-guzzling-yacht-industry-wades-into-hybrid-technology

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    RCCL:n neljännen superlaivan köli laskettiin Rostockissa

    15.11.2017

    Ranska rakentaa kaksi sotalaivaa emiirikunnille

    14.11.2017

    Pohjoismaiden korkein nosturi nousi lopulliseen korkeuteensa Meyer Turun telakalla

    12.11.2017

    Huyndai Heavy rakentaa yhteensä 15 malmilaivaa Polarikselle

    10.11.2017

    MacGregor announces a plan to achieve annual cost savings of approximately EUR 13 million

    09.11.2017

    Wärtsilä introduces an innovative pre-swirl stator to improve fuel efficiency

    09.11.2017

    Meyer Turun uuden goliath-nosturin pääkannatinpuomin nosto

    07.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö