• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Italia ja Ranska ilmiriidassa STX Francen telakan kansallistamisen jälkeen

    Ranskan presidentti Emmanuel Macron on yllättänyt sekä ranskalaiset yritykset että italialaiset telakkayhtiöt päätöksellään kansallistaa STX Francen konkurssipesän telakan. Macronin liike on vihastuttanut yrityksiä ja poliitikkoja molemmissa maissa. 

    Ranskan presidentti Emmanuel Macron on yllättänyt sekä ranskalaiset yritykset että italialaiset telakkayhtiöt päätöksellään kansallistaa STX Francen konkurssipesän telakan. Macronin liike on vihastuttanut yrityksiä ja poliitikkoja molemmissa maissa.

    Macron pääsi keväällä virkaansa nimen omaan yrityspuolen johtajana. Tätä taustaa vasten monet investointipankkiirit eivät hevin ymmärrä äkillistä telakkayhtiön kansallistamista siitäkään huolimatta, että hallitus on sanonut päätöksen olevan lyhytaikaisen.

    Macronin viimeisin liike on herättänyt reippaasti närää naapurimaa Italiassa, jonka valtiollinen telakkayhtiö Fincantieri on tehnyt ostotarjouksen STX Francesta. Fincantieri tarjosi toukokuussa 79,5 miljoonaa euroa saadakseen haltuunsa kaksi kolmasosaa korealais-ranskalaisen telakan osakekannasta. STX Francen nenä painui pinnan alle sen jälkeen kun sen korealainen emoyhtiö STX haki konkurssisuojaa.

    Tällä viikolla Ranskan hallitus on käyttänyt etuosto-oikeuttaan hankkia määräenemmistön STX Francen osakkeista. Näin presidentti Macronin hallinnolle jää enemmän aikaa päättää telakkayhtiön kohtalosta.

    – Päätös on linjassa Ranskan taloudellisen strategian kanssa, jonka mukaan haluamme suojella etujamme, Ranskan talousministeri Bruno Le Maire sanoo Reutersille.

    Italia ei ymmärrä lainkaan Ranskan päätöstä

    Italian hallitus ei ole suinkaan samoilla linjoilla ranskalaisten kanssa. Italian valtiovaraininisteri Carlo Calenda kutsuu ranskalaisten kansallistamispäätöstä ”synkäksi ja vaikeasti ymmärrettävksi ratkaisuksi.”

    – Kansallisuusaate ja protektionismi eivät vain sovi kahden eturivin eurooppalaisen maan suhteisiin, Calenda toteaa Bloombergille.

    Ranska haluaa päätöksellään suojata noin 2 500 laivanrakentajan työpaikat Atlantin rannalla sijaitsevassa Saint-Nazairessa. Telakka on muutenkin maan ainoa riittävän suuri yksikkö, joka kykenee rakentamaan lentotukialuksia ja isoja risteilyaluksia.

    http://www.reuters.com/article/us-stx-m-a-fincantieri-france-idUSKBN1AC16H

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-27/macron-nationalizes-shipyard-in-domestic-step-spooking-outsiders

    Lisää aiheesta Uutiset

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    Sri Lanka liisasi Kiinalle sataman 99 vuodeksi

    11.12.2017

    LetterOne ja BASF neuvottelevat öljy- ja kaasutuotannon fuusiosta

    11.12.2017

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Kiina hätistelee Etelä-Koreaa LNG-tuonnin kakkosena

    09.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö