• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Italia ja Ranska ilmiriidassa STX Francen telakan kansallistamisen jälkeen

    Ranskan presidentti Emmanuel Macron on yllättänyt sekä ranskalaiset yritykset että italialaiset telakkayhtiöt päätöksellään kansallistaa STX Francen konkurssipesän telakan. Macronin liike on vihastuttanut yrityksiä ja poliitikkoja molemmissa maissa.

    Macron pääsi keväällä virkaansa nimen omaan yrityspuolen johtajana. Tätä taustaa vasten monet investointipankkiirit eivät hevin ymmärrä äkillistä telakkayhtiön kansallistamista siitäkään huolimatta, että hallitus on sanonut päätöksen olevan lyhytaikaisen.

    Macronin viimeisin liike on herättänyt reippaasti närää naapurimaa Italiassa, jonka valtiollinen telakkayhtiö Fincantieri on tehnyt ostotarjouksen STX Francesta. Fincantieri tarjosi toukokuussa 79,5 miljoonaa euroa saadakseen haltuunsa kaksi kolmasosaa korealais-ranskalaisen telakan osakekannasta. STX Francen nenä painui pinnan alle sen jälkeen kun sen korealainen emoyhtiö STX haki konkurssisuojaa.

    Tällä viikolla Ranskan hallitus on käyttänyt etuosto-oikeuttaan hankkia määräenemmistön STX Francen osakkeista. Näin presidentti Macronin hallinnolle jää enemmän aikaa päättää telakkayhtiön kohtalosta.

    – Päätös on linjassa Ranskan taloudellisen strategian kanssa, jonka mukaan haluamme suojella etujamme, Ranskan talousministeri Bruno Le Maire sanoo Reutersille.

    Italia ei ymmärrä lainkaan Ranskan päätöstä

    Italian hallitus ei ole suinkaan samoilla linjoilla ranskalaisten kanssa. Italian valtiovaraininisteri Carlo Calenda kutsuu ranskalaisten kansallistamispäätöstä ”synkäksi ja vaikeasti ymmärrettävksi ratkaisuksi.”

    – Kansallisuusaate ja protektionismi eivät vain sovi kahden eturivin eurooppalaisen maan suhteisiin, Calenda toteaa Bloombergille.

    Ranska haluaa päätöksellään suojata noin 2 500 laivanrakentajan työpaikat Atlantin rannalla sijaitsevassa Saint-Nazairessa. Telakka on muutenkin maan ainoa riittävän suuri yksikkö, joka kykenee rakentamaan lentotukialuksia ja isoja risteilyaluksia.

    http://www.reuters.com/article/us-stx-m-a-fincantieri-france-idUSKBN1AC16H

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-27/macron-nationalizes-shipyard-in-domestic-step-spooking-outsiders

    Lisää aiheesta Uutiset

    VikingFSTR päättää liikennöintinsä jo 17.10.2017

    16.10.2017

    Wärtsilän juuri avattu digikiihdyttämö on jo tuonut vauhtia älykkäiden laivojen strategiaan

    16.10.2017

    NAPA:n sähköisen laivapäiväkirjan käyttö sai hyväksynnän Suomessa

    12.10.2017

    Autonomia vyöryy meriliikenteeseen – One Sea kasvaa jo ennen tavoiteaikaa

    12.10.2017

    Viking Linen kampanja tuotti 40 000 euroa Itämeren hyväksi

    12.10.2017

    Helsingin Sataman meriliikenne osoittaa talouden hyvää kasvua

    11.10.2017

    Vaarallisten aineiden kuljetus satamissa työsuojeluvalvonnan kohteena

    06.10.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö