• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Italia ohjaa isot risteilyalukset takakautta Venetsian satamaan

    Gondolikuskien ja vesitaksien ei enää tarvitse kilpailla laituripaikoista risteilyalusten kanssa Venetsian Pyhän Markuksen aukion ja Dogen palatsin edessä olevilla kaijoilla. Italian hallitus määräsi tiistaina, että suuret risteilyalukset saavat seilata Margheran satamaan kaukaa kaupungin keskusta ja Canal Grande ohittaen. 

    Gondolikuskien ja vesitaksien ei enää tarvitse kilpailla laituripaikoista risteilyalusten kanssa Venetsian Pyhän Markuksen aukion ja Dogen palatsin edessä olevilla kaijoilla. Italian hallitus määräsi tiistaina, että suuret risteilyalukset saavat seilata Margheran satamaan kaukaa kaupungin keskusta ja Canal Grande ohittaen.

    Venetsian pormestari Luigi Brugnaro kehui hallituksen päätöstä ja sanoi sen vastaavan hyvin sekä asukkaiden, ympäristöväen että matkailubisnesten toiveita.

    – Olemme Unescon maailmanperintölistalla, ja juuri siksi tähän ratkaisuun päädyttiin. Vanhan kaupungin matalat kanaalit ja laguunit sekä rakennusten perustat eivät enää kestä suurten alusten vierailuja, pormestari sanoo Reutersille.

    Venetsia elää turismista

    Hänen mukaansa hallituksen päätös ottaa hyvin huomioon myös kaupunkiin paljon töitä tuovan risteilybisneksen edut. Pormestari sanoo, että nyt vasta uusien risteilyjen suunnittelu voidaankin aloittaa, kun säännöt ovat kaikkien tiedossa.

    Italian liikenneministeri Graziano Delrio sanoi tiistaina Roomassa, että uusien väylien piirtely ja matkustajaterminaalin rakentaminen Margheraan vie jopa nelisen vuotta. Suunnitelmien mukaan Giudeccan kanaali suljetaan yli 96 000 bruttotonnin aluksilta ja kanaaliin päästetään päivittäin vain viisi pienempää alusta.

    New York Timesin mukaan Venetsia on jo pitkään yrittänyt selviytyä vanhoja rakennuksia kuluttavien turistivirtojen keskellä. Nyt tehty ratkaisu on kaikille kohtuullinen kompromissi, vaikka eräät ympäristötahot suhtautuvat siihen epäillen, lehti arvioi.

    http://www.reuters.com/article/us-italy-venice-ships/italy-moves-to-force-big-ships-to-take-back-route-to-venice-idUSKBN1D72Q3

    https://www.nytimes.com/2017/11/08/world/europe/venice-cruise-ships.html

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    15.01.2018

    Baltic Exchange kehittämässä LNG spot-markkinoiden rahti-indeksiä

    12.01.2018

    Aasian kylmä alkutalvi kolminkertaisti LNG-tankkereiden päivävuokrat

    21.12.2017

    Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ennätyksellisen positiivisia

    20.12.2017

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö