• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Italia ohjaa isot risteilyalukset takakautta Venetsian satamaan

    Gondolikuskien ja vesitaksien ei enää tarvitse kilpailla laituripaikoista risteilyalusten kanssa Venetsian Pyhän Markuksen aukion ja Dogen palatsin edessä olevilla kaijoilla. Italian hallitus määräsi tiistaina, että suuret risteilyalukset saavat seilata Margheran satamaan kaukaa kaupungin keskusta ja Canal Grande ohittaen.

    Venetsian pormestari Luigi Brugnaro kehui hallituksen päätöstä ja sanoi sen vastaavan hyvin sekä asukkaiden, ympäristöväen että matkailubisnesten toiveita.

    – Olemme Unescon maailmanperintölistalla, ja juuri siksi tähän ratkaisuun päädyttiin. Vanhan kaupungin matalat kanaalit ja laguunit sekä rakennusten perustat eivät enää kestä suurten alusten vierailuja, pormestari sanoo Reutersille.

    Venetsia elää turismista

    Hänen mukaansa hallituksen päätös ottaa hyvin huomioon myös kaupunkiin paljon töitä tuovan risteilybisneksen edut. Pormestari sanoo, että nyt vasta uusien risteilyjen suunnittelu voidaankin aloittaa, kun säännöt ovat kaikkien tiedossa.

    Italian liikenneministeri Graziano Delrio sanoi tiistaina Roomassa, että uusien väylien piirtely ja matkustajaterminaalin rakentaminen Margheraan vie jopa nelisen vuotta. Suunnitelmien mukaan Giudeccan kanaali suljetaan yli 96 000 bruttotonnin aluksilta ja kanaaliin päästetään päivittäin vain viisi pienempää alusta.

    New York Timesin mukaan Venetsia on jo pitkään yrittänyt selviytyä vanhoja rakennuksia kuluttavien turistivirtojen keskellä. Nyt tehty ratkaisu on kaikille kohtuullinen kompromissi, vaikka eräät ympäristötahot suhtautuvat siihen epäillen, lehti arvioi.

    http://www.reuters.com/article/us-italy-venice-ships/italy-moves-to-force-big-ships-to-take-back-route-to-venice-idUSKBN1D72Q3

    https://www.nytimes.com/2017/11/08/world/europe/venice-cruise-ships.html

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Rajavartiolaitoksen MIV-15 hankinta

    20.11.2017

    Naiivit salasanat ja heikko tietoturva avaavat kauppalaivat kyberrikollisille

    10.11.2017

    Jääpalvelu aloitti talvikauden: Ensimmäiset ohuet jäät näkyvät kartassa

    06.11.2017

    Saksa yrittää irrottaa karille ajaneen rahtilaivan ympäristösyistä

    01.11.2017

    Raju myrsky tappoi kuusi Euroopassa – rahtilaiva karille Saksassa

    30.10.2017

    Drewry pamauttaa pöytään kovat kasvuluvut konttiliikenteelle ja satamille

    23.10.2017

    Finnpilot Pilotage Oy mukaan ITS Finland älyliikenneverkostoon

    19.10.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö