• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Jättisato tukkii Venäjän satamat ja rautatiet

    Venäjälle tänä vuonna ennustettu kaikkien aikojen paras viljasato venyttää maan kuljetuskapasiteetin äärimmilleen. Heinäkuussa alkaneen satokauden arvellaan lyövän kaikki Neuvostoliiton aikaiset ennätykset. Asiakkaita venäläiselle viljalle riittää pitkin Indonesiaa ja muita kehittyviä maita, mutta pullonkauloiksi ovat tulleet Venäjän satamat ja maapuolen logistiikkaongelmat.

    Satamissa puuttuu aluksia ja maapuolella rekkoja ja junanvaunuja. Esimerkiksi tärkeissä Mustanmeren vientisatamissa viljarekat ovat joutuneet odottamaan 4-5 päivää pääsyä siiloihin ja satamaterminaaleihin.

    – Samanlaisia ongelmia on aina, mutta tänä vuonna ne ovat volyymien takia entistä vaikeampia. Satamat ovat tukehtumaisillaan, Venäjän eteläisestä Krasnodarin alueesta vastaava maatalousviranomainen Maksim Fisik kertoo Bloombergille.

    Ruuhkia lisää myös venäläisten maanviljelijöiden eli fermereiden tapa myydä satonsa heti alkukaudesta ennen kuin hinnat putoavat myöhemmin.

    Venäjä nousee vehnän ykköstuottajaksi

    Venäläisen maatalouskonsultti SovEconomin mukaan maa kykenee tänä vuonna viemään 44 miljoonaa tonnia vehnää, millä heltiää ykkössija maailman vehnäbisnesten joukossa. Mainitussa luvussa on otettu huomiaan myös naapurimaa Latvian tuotanto, Bloomberg kirjoittaa.

    – Mikäli satoarviot pitävät paikkansa, emme millään pysty toimittamaan tällaisia määriä vientiin satamien kautta, SovEconin toimitusjohtaja Andrei Sizov Jr. sanoo Bloombergille.

    Toinen konsulttiyhtiö ProZerno puolestaan arvelee Venäjän vehnänviennin kapasiteetiksi jopa 52 miljoonaa tonnia tänä vuonna. Tässä ennusteessa on reippasti kasvua vuoden takaisesta 48 miljoonan tonnin viennistä.

    Rahat pois ulkomailta, mutta nopeasti

    Venäjän ja Ukrainan viljantuottajilla tuntuu olevan yksi yhteinen haave: vientikauppaa halutaan kasvattaa nopeasti. Venäjän maatalousministeriön alustavien arvoiden mukaan satokauden alun vienti onkin sujunut 28 prosenttia paremmalla tasolla kuin viime vuonna.

    Tätä taustaa vasten Mustanmeren suurimmat satamat ovat pyrkineet lisäämään kapasiteettiaan. Venäjän suurin viljanviejä, eteläinen Novorossiskin satama ei kuitenkaan halua kommentoida vientinäkymiään tai kuljetusten sujumista.

    Koska viljaa riittää, pullonkauloja on ilmennyt maapuolen kuljetuksissa eli ennen viljan päätymistä meren rannalle.  Varsinkin rautatievaunuista on ollut pulaa, UkrAgroCnsultin edustaja Aleksander Korbut kertoo.

    Tilannetta mutkistaa sekin, että vehnän ennätyssadosta huolimatta monet viljelijät keskittyvät maissin kasvattamiseen, koska maissista saa paremman hinnan. SovEconin ja UkrAgroConsultin edustajien mukaan Volgan rannoilta ei löydy riittävästi siiloja koko viiden miljoonan tonnin ennätyksellisen maissisadon varastointiin.

    – Toivottavasti selviämme tästä satokaudesta niin, että viljelijät kykenevät tuleviin investointeihin ja panostamaan maatalouden muuhun infaan, SovEconin Sizov sanoo.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-30/russian-ports-and-railways-start-to-feel-strain-of-giant-harvest

    Lisää aiheesta Uutiset

    Rajavartiolaitoksen MIV-15 hankinta

    20.11.2017

    IMO pelaa kovaa – julistaa rikkipitoisen polttoaineen laivat merikelvottomiksi

    20.11.2017

    Tämän vuoksi energiajätit hallitsevat myös LNG-markkinaa

    20.11.2017

    EcoPorts Finland laajentaa toimintaansa Porin Tahkoluotoon

    17.11.2017

    Carnival ja Shell sopivat Pohjois-Amerikan LNG-kimpasta

    17.11.2017

    Lähi-idän viitta-ja-tikarimeininki kiehtoo jännitystä kaipaavia risteilyvieraita

    16.11.2017

    CMA CGM käyttää monsterilaivojaan LNG:llä

    16.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö