• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • John Fredriksenin Seadrillin konkurssi saa kantaosakkeiden haltijat voihkimaan

    Norjalaisen varustamomoguli John Fredriksenin hallitseman offshore -yhtiö Seadrillin kauan odotettu konkurssi on kipeä isku kantaosakkeiden haltijoille, joiden omistusosuus laimenee monimutkaisten rahoitusjärjestelyjen jälkeen noin kahteen prosenttiin yhtiön arvosta.

    Noin 14 miljardin dollarin veloissa rypevä Seadrill kuului vielä muutama vuosi sitten nykyään 73-vuotiaan Fredriksenin imperiumin kruununjalokiviin. Raakaöljyn hintojen romahdus lamaannutti myös porausteollisuuden, minkä seurauksena Seadrill velkaantui pahemman kerran.
    Yhtiö haki tiistaina konkurssisuojaa teksasilaiselta tuomioistuimelta ja kertoi samalla tehneensä yli miljardin diilin kansainvälisen rahoituskonsortion kanssa. Konsortioon kuuluu sijoittajia, pankkeja ja Seadrillin velkapapereiden haltijoita. Yhtiön mukaan uuden raharuiskeen jälkeen se pystyy selviytymään lyhyen ajan veloistaan, maksamaan työntekijöiden palkat ja ennen kaikkea säilyttämään porauskalustonsa pinnalla, Reuters kirjoittaa.
    Sen sijaan nykyisten osakkeenomistajien tilanne on säälittävä: heidän omistuksensa laimenee lähes olemattomiin. Kuten Seadrill kertoi tiedotteessaan, niin kantaosakkeiden haltijoiden omistus on noin kaksi prosenttia yhtiöstä uuden rahoituskierroksen jälkeen.

    Pankit myönsivät lisää maksuaikaa lainoilleen

    Diilin puolesta äänesti yli 97 prosenttia Seadrillin lainojen takaajista. Joukossa olivat niin DNB, Danske Bank kuin Nordeakin. Järjestelyä kannatti noin 40 prosenttia velkapapereiden haltijoista sekä Fredriksenin sijoitusyhtiö Hemen Holdingin johtama konsortio.
    Pankit suostuvat viivästyttämään 5,7 miljardin dollarin lainojensa takaisinmaksua viidellä vuodella. Ensimmäiset kuoletukset alkavat vuonna 2020, Seadrill kirjoittaa tiedotteessaan.
    – Kohentuneen rahoitusasemamme ansiosta olemme vahvoilla sitten kun offshore -markkina alkaa elpyä, Seadrill Managementin toimitusjohtaja Anton Dibowitz sanoo.
    Konkurssisuojaa hakiessaan Seadrill ilmoitti käteisvaroikseen yli miljardi dollaria. Hakemus jätettiin Southern District  of Texasin tuomioistuimeen, koska yhtiön kotipaikka on Teksasissa. Oslon pörssin lisäksi Seadrillillä on toissijainen listaus Houstonin pörssissä.
    Seadrillin osakkeen arvosta on sulanut yli 99 prosenttia huippuvuosi 2013 lukemista.

    http://www.reuters.com/article/us-seadrill-bankruptcy/shareholders-hit-hard-as-seadrill-files-for-chapter-11-bankruptcy-idUSKCN1BO01N?il=0

    Lisää aiheesta Uutiset

    VikingFSTR päättää liikennöintinsä jo 17.10.2017

    16.10.2017

    Wärtsilän juuri avattu digikiihdyttämö on jo tuonut vauhtia älykkäiden laivojen strategiaan

    16.10.2017

    NAPA:n sähköisen laivapäiväkirjan käyttö sai hyväksynnän Suomessa

    12.10.2017

    Autonomia vyöryy meriliikenteeseen – One Sea kasvaa jo ennen tavoiteaikaa

    12.10.2017

    Viking Linen kampanja tuotti 40 000 euroa Itämeren hyväksi

    12.10.2017

    Helsingin Sataman meriliikenne osoittaa talouden hyvää kasvua

    11.10.2017

    Vaarallisten aineiden kuljetus satamissa työsuojeluvalvonnan kohteena

    06.10.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö