• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kasvun hurmaa risteilymaailmassa

    Hamburg Cruise Days 2017 © CHLPhotodesign CH.Lietzmann

    Maailman kauppamerenkulku ja laivanrakennus elävät vaikeaa ja pitkää lamakautta. Risteilytoiminnassa ja risteilylaivojen rakentamisessa tilanne on kuitenkin aivan päinvastainen. Nykyisenlaista vahvan kasvu kautta ei ole koettu koskaan aikaisemmin. Ristiriita on hämmentävä ja sitä selvitti kirjoittajamme Eero Mäkinen Saksan perinteisessä Seatrade Europe, Cruise & River Cruise Conventionissa. Koko raportti maanantaina 30.10. ilmestyvässä Navigator-lehdessä.

    Konferenssin aikana järjestettiin vuosittainen tapahtuma Cruise Week, joka keräsi tänä vuonna 500.000 osallistujaa. Cruise Weekin yhteydessä Hampurissa vieraili 11 risteilyalusta. Tapahtumalla on Saksassa valtava näkyvyys ja se luonnollisesti osaltaan edistää risteilyjen markkinointia.

    Kuten arvata saattaa tunnelmat olivat konferenssissa äärimmäisen positiivisia. Tänä vuonna maailmassa myydään yli 25 miljoonaa meriristeilymatkaa. Kasvun odotetaan olevan vakaata, 30 miljoonaa v. 2030 ja 35 miljoonaa v. 2035, se on kuitenkaan vain 4 prosenttia vuodessa.

    Yhä edelleen puolet maailman risteilymatkustajista tulee Pohjois-Amerikasta, yli 30 prosenttia Euroopasta ja lopusta suurin osa Aasiasta ja Australiasta. Kasvu on ollut hidastumaan päin Amerikassa, mutta Euroopassa se on edelleen hyvin vahvassa kasvussa, vaikkakin vaihteleekin paljon eri maissa. Suurin kasvupotentiaali on nähty Kauko-Idässä erityisesti Kiinassa.
    Risteilymatkojen periaatteellinen potentiaali koko maailmassa on valtava. Maailmassa tehdään noin 1,3 MRD turistimatkaa vuodessa (toki on hiukan epäselvää, miten luokitellaan käsite turistimatka) ja risteilymatkoja myydään vain 25 miljoonaa eli kaksi prosenttia kokonaisuudesta.
    Ennustettu kasvu vaatii huomattavasti lisää kapasiteettia, siis lisää uusia laivoja. Risteilytuote, jonka vain yksi osa-alue on itse laiva ja sen tilat, on myös kehittynyt ja kehittyy edelleen huomattavan dynaamisesti. Tämä johtaa laivojen ”ennenaikaiseen” vanhentumiseen, ainakin siinä mielessä, että vanhempien laivojen tuotto heikkenee. Kilpailu risteilyvarustamoiden kesken on erittäin tiukkaa ja ruokkii tehokkaasti tuotteen nopeaa kehitystä.

    Risteilylaivoja on nyt telakoiden tilauskannassa noin 70 – 87 kappaletta. Tarkkaa lukua ei pysty sanomaan, koska laivanrakennussopimusten ”tasosta” ei ole kaikkien tilausten osalta varmaa kuvaa. Usein erityisesti hankkeiden rahoituksen järjestäminen viivästyttää sopimusten lopullista varmistumista. Tilastoinnissa tämä aiheuttaa epävarmuutta. Tilauskannan kokonaiskapasiteetti on noin 250.000 matkustajan alavuodetta (yleisesti käytetty mittari risteilylaivan koosta), mikä on noin 40 prosenttia liikenteessä olevan laivaston kapasiteetista. Kasvu on huimaa, mutta se jakautuu poikkeuksellisen pitkälle ajalle.

    LUE LISÄÄ MAANANTAINA 30.10. ILMESTYVÄSTÄ NAVIGATOR-LEHDESTÄ.

     

     

     

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    RCCL:n neljännen superlaivan köli laskettiin Rostockissa

    15.11.2017

    Ranska rakentaa kaksi sotalaivaa emiirikunnille

    14.11.2017

    Pohjoismaiden korkein nosturi nousi lopulliseen korkeuteensa Meyer Turun telakalla

    12.11.2017

    Huyndai Heavy rakentaa yhteensä 15 malmilaivaa Polarikselle

    10.11.2017

    MacGregor announces a plan to achieve annual cost savings of approximately EUR 13 million

    09.11.2017

    Wärtsilä introduces an innovative pre-swirl stator to improve fuel efficiency

    09.11.2017

    Hybridi-into tarttui luksusjahtien omistajiin

    07.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö