• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kekseliäs laivaustapa – LNG:tä kontti kerrallaan Kanadasta Kiinaan

    Kanadalaisessa Brittiläisen Kolumbian provinssissa on käynnistynyt ensimmäinen pilottihanke, jossa nesteytettyä maakaasua lähetetään kontti kerrallaan Kiinaan. Kokeilulla testataan pienten LNG-määrien kuljetusmahdollisuuksia maailmanmarkkinoille, kaasuyhtiö FortisBC sanoo.

    Kanadalaisessa Brittiläisen Kolumbian provinssissa on käynnistynyt ensimmäinen pilottihanke, jossa nesteytettyä maakaasua lähetetään kontti kerrallaan Kiinaan. Kokeilulla testataan pienten LNG-määrien kuljetusmahdollisuuksia maailmanmarkkinoille, kaasuyhtiö FortisBC sanoo.

    Ensimmäinen toimitus on melko pieni, sillä kontissa on 950 gigajoulen eli noin 17 tonnin kaasumäärä, joka laivattiin kohti Kiinaa FortisBC:n Tilburyn kaasutehtaalta Vancouverin alueelta. Konttiliikenteen markkinoinnin ja laivaukset hoitavat kanadalainen True North Energy ja kiinalainen CIMC Enric Holdings.

    Koska kaasua laivataan kontissa eikä LNG-tankkerissa, ei lähtö- ja tulopäissä tarvita massiivisia terminaaleja. Kun kontti saapuu Kiinaan, se voidaan siirtää satamasta proomulla, junalla tai rekalla kätevästi loppuasiakkaan määräämään paikkaan.

    – Tällainen laivaustapa on paljon notkeampi kuin LNG:n myyminen tankkerilasteittain. Ostajat voivat tuoda kaasun maahan joustavasti ja juuri tarvitsemiinsa pisteisiin eikä heidän tarvitse investoida kuljetusketjun molemmissa päissä miljardeja dollareita terminaaleihin ja tankkerilaivastoihin, True North Energyn toimitusjohtaja Calvin Xu sanoo Reutersille.

    Pienikin vienti voi olla kaunista

    FortisBC laajentaa Tilburyn LNG-laitostaan 400 miljoonalla Kanadan dollarilla ja laajennus nostaa kapasiteetin 250 000 kaasutonniin vuodessa. Suurin osa yhtiön kaasusta käytetään Kanadan kotimarkkinoilla, mutta yhtiön markkinointijohtaja Doug Stout pitää pieniä ja ketteriä spot-laivauksia kiinnostavana markkinarakona viennissä.

    – Konttien ISO-markkinat houkuttelevat, koska ne meidän kannaltamme muistuttavat säiliörekkojen täyttämistä LNG:llä, vaikka kaasu tietenkin kuljetetaan maapallon toiselle puolelle, Stout aprikoi.

    Tilburyn laajennuksen ohella FortisBC harkitsee laitoksen suurempaa remonttia juuri vientikuljetuksia varten.

    Kanadan länsirannikolle on kaavailtu tusinoittain LNG:n suuria vientiterminaaleja, mutta mikään hanke ei ole edennyt toteutusasteelle. Esimerkiksi malesialaisen Petronasin jättihanke BC:n saaristossa kaatui alueen alkuperäisväestön vastustukseen. Paikallinen intiaaniheimo pani kovasti hanttiin siksi, että heidän pyhille mailleen ei mitään kaasuterminaaleja rakenneta.

    https://www.reuters.com/article/canada-lng-china/canadas-first-lng-export-to-china-on-its-way-by-container-idUSL1N1NS2A0

    Lisää aiheesta Uutiset

    Hyvin onnistunut projekti ja sen taustat – Pansio-luokan peruskorjaus 2015-2017

    19.02.2018

    Tallink valitsi suomalaisen Fleetrangen palvelun operatiivisen tilannekuvan hallintaan

    15.02.2018

    Puhtaammat laivojen polttoaineet tuovat terveyshyötyjä

    15.02.2018

    Meyer Turulle uusi laivatilaus

    14.02.2018

    Finnlinesin väylämaksukanne ei etene Korkeinpaan oikeuteen

    14.02.2018

    Ulkomaan meriliikenteen tavarakuljetuksissa viennin kasvu jatkui reippaana vuonna 2017

    14.02.2018

    Uusi tietokirja: HÖYRYLAIVALLA TALLINNAAN

    01.02.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö