• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kiina lähetti jäänmurtajan tutkimaan Luoteisväylää uudeksi kauppareitiksi

    Luoteisväylän käyttöoikeuksista on puhkeamassa ilmiriita Kanadan ja muiden valtioiden välillä. Viimeksi Kanadaa on ärsyttänyt Kiina, joka naamioi jäänmurtajan tiedustelumatkan arktiseksi tutkimusretkeksi.

    Kiinan valtion virallinen uutistoimisto Xinhua lisäsi vettä kanadalaisten myllyyn kirjoittamalla suorin sanoin Pekingin hallituksen aikeista lähettää lisää aluksia ympäristön kannalta herkille pohjoisille vesille.

    Xinhua ylisti jäärmurtaja Xuelongin, jonka nimi muuten tarkoittaa ”lumilohikäärmettä”, syyskuun 6. päivänä päättynyttä matkaa Luoteisväylällä merkittäväksi kauppareittien tutkimusmatkaksi, jonka aikana saatiin runsaasti arvokasta tietoa kiinalaisten kauppa-alusten tulevia arktisia purjehduksia varten.

    Pekingin hallituksen valvoma uutisbyroo sanoo suoraan, että purjehdukset Kanadan aluevesien kautta lyhentävät kiinalaisten rahtilaivojen matka-aikoja länsimarkkinoille noin viidenneksellä.

    – Luoteisväylästä tulee aivan uusi kauppareitti Kiinalle. Tavallisesti käytetty, Shanghaista Panaman kanavan kautta kulkeva reitti New Yorkiin on 10 500 merimailin mittainen, mutta Luoteisväylän kautta reitin pituus on vain 8 600 merimailia eli seitsemän vuorokautta lyhyempi, uutistoimisto hehkuttelee.

    Samaan syssyyn Xinhua kertoo, että kesän aikana kuusi kiinalaista kauppalaivaa seilasi läpi Venäjän hallinnassa olevan Koillisväylän. Tämäkin reitti lyhentää kiinalaisten tavaroiden toimituksia Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille.

    Kanadalaiset pohtivat jo valvonnan lisäämistä

    Kanadan viranomaiset, tutkijat ja ympäristöväki eivät purematta niele yhä uusien alusten tunkeutumista arktisille vesille. Ulkoministeri Chrystia Freelandin toimisto sanoo, että hallitus antoi luvan Xuelongin matkalle olettaen, että murtaja tekee arktista tieteellista tutkimustyötä. Siksi matkalla oli mukana kanadalaisia tiedemiehiä ja Luoteisväylän olot tunteva jääluotsi.

    Eräs tuntemattomana pysyttelevä ulkomisteriön korkea virkamies kertoo The Globe and Mail -lehdelle, että ”Kiinan hallitus voi kertoa omille kansalaisilleen ihan mitä tahansa, mutta totuuden kanssa näillä tarinoilla ei ole mitään tekemistä.”

    Ulkoministerön tiedottaja Adam Austen heijastelee edellisen virkamiehen kantoja ja sanoo, että kiinalaisten kauppalaivojen tulo Luoteisväylälle ei ole mitenkään sovittu eikä varma asia.

    – Kaikki aluevesiämme käyttävät alukset tarvitsevat luvan. Vaikka lupa heltiää helposti muilla merialueilla, olemme erityisen tarkkoja siitä, että pohjoisilla vesillä noudatetaan turvallisia ja ympäristöä suojelevia merenkulkutapoja. Jokainen purjehdus Luoteisväylällä arvioidaan erikseen, Austen sanoo.

    Calgaryn yliopiston sotatieteen ja strategian professori Rob Huebert on yllättänyt siitä, miten peittelemättä kiinalaiset paljastavat pyrkimyksensä Luoteisväylällä.

    – He aikovat tulla joukolla arktisille vesillemme enkä ole varma, että Kanadan hallitus kykenee estämään tällaista pohjoista joukkoliikennettä. Tässä ei auta muu kuin lisätä merivartioston määrärahoja ja tilata uusia aluksia Canadian Coast Guardille, professori arvelee.

    Aiemmin Yhdysvallat on tiukimmin torjunut pohjoisen naapurinsa suvereniteetin arktisilla merialueilla, mutta amerikkalaiset ovat ainakin ilmoittaneet joka kerta, kun heidän aluksensa suuntaavat Luoteisväylälle.

    Kiina haarukoi uusia kauppareittejä muualtakin

    Kiinan suurin varustamo, valtiollinen Cosco on jo joidenkin vuosien ajan tutkinut arktisia vesiä uusina rahtiväylinä. Pohjoisilla reiteillä kiinalaisten ei tarvitsisi huolehtia Intian valtameren monsuunisateista, eräiden alueiden merirosvoista eikä Suezin korkeista kanavamaksuista.
    Viime heinäkuussa Kiinan presidentti Xi Jinping ja Venäjän pääministeri Dmitri Medvedjev julkistivat maiden aikeen kehittää yhdessä Koillisväylästä ”uusi jäinen silkkitie.”
    Vaikka Kiinalla ei ole omia arktisia merialueita, lohikäärmemaa on seurannut aktiivisesti näiden alueiden suunnitelmia ja hankkiutunut Arktisen neuvoston tarkkailijajäseneksi vuonna 2013.
    Merikuljetukset eivät ole ainoita kiinalaisten pyrkimyksissä etsiä ja löytää uusia kauppaväyliä. Viime vuonna Pekingin hallitus lähetti itäisestä Kiinasta ensimäisen konttijunan Iraniin. Junamatka sujui kuukauden nopeammin kuin laivamatka.
    Valveutuneimmat kanadalaiset näkevät Kiinan pohjoisissa pyrkimyksissä toki jotakin hyvääkin. Brittiläisen Kolumbian yliopiston professori Michael Byersin mukaan Kiina ei turhaan halua ärsyttää kanadalaisia Luoteisväylällä, mikä oikeastaan tukee Kanadan arktisen suvereniteentin vaatimuksia.
    – Kiinan lian tiukka kanta pohjoisilla vesillä itse asiassa söisi Pekingin vaatimuksilta pohjan pois  tulenaroilla Hainanin salmen vesillä, Byers arvioi ja lisää, että Hainanin salmi on tärkeä reitti Etelä-Kiinan mereltä Tonkinin lahdelle.
    https://beta.theglobeandmail.com/news/politics/china-used-research-mission-to-test-trade-route-through-canadas-northwest-passage/article36223673/

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    NAPA:n sähköisen laivapäiväkirjan käyttö sai hyväksynnän Suomessa

    12.10.2017

    Ruoripotkurilaitteiden mitoituskuormien määrittely mukaan uusiin jääluokkamääräyksiin

    03.10.2017

    Merenkulun turvallisuuspalkinto sekä Kansainvälisen merenkulkujärjestön kunniamaininta M/V Norstreamin miehistölle

    02.10.2017

    Brittien pieni satelliittitutka näkee väylien käyttäjät – myös sumussa ja pimeässä

    29.09.2017

    Venäläinen päällikkö ajoi juovuspäissään rahtilaivan kiville Ruotsin vesillä

    25.09.2017

    Konttien virta jatkuu tanakkana Euroopasta Etelä-Amerikan itärannikolle

    22.09.2017

    Tankkeri kaatoi ruoppaajan Singaporen vesillä – viisi kateissa

    15.09.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö