• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kiina vaatii öljynporausten lopettamista kiistellyllä merialueella

    Kiinan ulkoministeriö on kehottanut Vietnamia ja sen kumppania, espanjalaista Repsolia lopettamaan öljynetsinnät Etelä-Kiinan merellä. Koeporaukset alkoivat kesäkuun puolivälissä kiistellyllä merialueella, jota Vietnam pitää itselleen kuuluvana, mutta josta Kiina on kokonaan toista mieltä.

    Kiinan ulkoministeriö on kehottanut Vietnamia ja sen kumppania, espanjalaista Repsolia lopettamaan öljynetsinnät Etelä-Kiinan merellä. Koeporaukset alkoivat kesäkuun puolivälissä kiistellyllä merialueella, jota Vietnam pitää itselleen kuuluvana, mutta josta Kiina on kokonaan toista mieltä.

    Öljy-yhtiö Repsolin lisäksi Vietnamin kanssa toimii Yhdystyneiden arabiemiirikuntien Mubadala Development Company. Kumppanukset ovat aikarahdanneet norjaisen Odfjell Drillingin operoiman Deepsea Metro I -nimisen öljynporauslaivan.

    Kiinan ulkoministeriön edustaja Lu Kang huomauttaa, että kansainväliset kumppanukset eivät saa vaarantaa Etelä-Kiinan meren herkkiä turvallisuusasetelmia. Lu ei silti myönnä, että Kiina olisi painostanut Vietnamia tai espanjalaisyhtiötä tämän enempää, Reuters kirjoittaa.

    Aiemmin tällä viikolla BBC kertoi Vietnamin lopettaneen öljynetsinnät Kiinan uhkailujen jälkeen. Vietnamin hallitus ja Repsol eivät vahvista brittien tietoja, ja myös norjalainen Odfjell vaikenee asiasta.

    Vilkasta merivoimien toimintaa

    Thomson Reutersin alustietojen mukaan Deepsea Metro I:n positio on pysynyt samana aina porausten aloittamisesta viime maanantaihin saakka. Alueella lauantaina partioinut Indonesian merivoimien alus kertoi rauhallisesta tilanteesta, jossa paikalla olivat porauslaivan lisäksi vain kolme Vietnamin rannikkovartioston alusta ja pari vietnamilaista kalastusalusta.

    Etelä-Kiinan meren tulenarkaa tilannetta ei ole omiaan helpottamaan se, että merialueen kautta kuljetetaan vuosittain valtavia rahtimääriä Aasian sekä Euroopan ja Pohjois-Amerikan välillä.

    Kiinan ohella merialueista ja mannerjalustan öljyvaroista kiistelevät Brunei, Filippiinit, Malesia, Taiwan ja Vietnam. Kiinan merivoimien vahvistuminen hermostuttaa naapureiden lisäksi Yhdysvaltoja, joka on lisännyt omia laivojaan alueella.

    Kiina on jo ominut itselleen merialueen keskellä sijaitsevat Spratlyn saaret, joita se kutsuu Nansha saariksi.

    http://www.reuters.com/article/us-southchinasea-china-vietnam-idUSKBN1AA13I

    Lisää aiheesta Uutiset

    Tallink valitsi suomalaisen Fleetrangen palvelun operatiivisen tilannekuvan hallintaan

    15.02.2018

    Puhtaammat laivojen polttoaineet tuovat terveyshyötyjä

    15.02.2018

    Meyer Turulle uusi laivatilaus

    14.02.2018

    Finnlinesin väylämaksukanne ei etene Korkeinpaan oikeuteen

    14.02.2018

    Ulkomaan meriliikenteen tavarakuljetuksissa viennin kasvu jatkui reippaana vuonna 2017

    14.02.2018

    Uusi tietokirja: HÖYRYLAIVALLA TALLINNAAN

    01.02.2018

    Merituulipuistojen jakeluasema Pohjanmerelle valmistui STX Francen risteilijätelakalla

    01.02.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö