• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kiinaan syntyy maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo

    Kiinan valtion omistaman varustamojätti Cosco Shippingin pitkään suunnittelema yrityskauppa OOCL:n (Orient Overseas Container Line) nappaamiseksi on edennyt loppusuoralle. Kaupat saatetaan päätökseen kesäkuun aikana, Coscon hallituksen varapuheenjohtaja Huang Xiaowen sanoo.

    Huangin mukaan Cosco tarvitsee vielä Yhdysvaltain valvontaviranomaisen ja eräiden kiinalaisten viranomaisten hyväksynnän yritysostolle, jossa syntyy maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo.

     

    EU:n ja USA:n kilpailuviranomaiset ovat jo hyväksyneet kaupan.

    – Viranomaisten loputkin luvat heltiävät odotustemme mukaisesti, Huang kertoi tiistaina Shanghaissa pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

    Konttibisnekset ovat nykyään kuuden kauppa

    Viime vuonna Cosco tarjosi OOCL:n omistajalle Orient Overseas International Ltd:lle 6,3 miljardin dollarin kauppasummaa sen tytärvarustamon ostamiseksi.

    Aasialainen varustamokauppa on viimeisin niitti kontialan kansainvälisessä konsolidaation aallossa, jonka jälkeen kuusi suurinta konttivarustamoa hallitsee 63 prosenttia konttikuljetusten maailmanmarkkinoista, Reuters kirjoittaa.

    Viime viikollla 2,7 miljardin juanin eli 429,42 miljoonan dollarin vuoden 2017 nettotuloksesta kertoneen Coscon mukaan konttialalla nähdään pitkän taantuman jälkeen elpymisen merkkejä.

    Horisontin takana väijyvät kauppasodan merkit

    Hallituksen varapuheenjohtaja Huang aikoo seurata tarkasti Yhdysvaltain ja Kiinan välille nousevia tullimuureja ja kaupan esteitä. Maiden välisen kaupan kuljetukset vastaavat nykyisin noin 15 prosentin osuutta Coscon rahtivolyymeistä.

    Coscon toimitusjohtaja Wang Haimin kertoo, että maiden välisen kauppasodan alkamisesta ei ole vielä selviä merkkejä. Kuitenkin kiinalaisvarustamo on jo jonkin aikaa suitsinut USA:n kapasiteettiaan osana omien toimintojensa uudelleenjärjestelyjä.

    – Ryhdymme kaikkiin tarvittaviin toimiin varustamon ja sen asiakkaiden etujen puolustamiseksi, Wang kuittaa kauppasodan näkymät.

    https://www.reuters.com/article/us-ooil-m-a-cosco-ship-hold/cosco-shippings-takeover-of-oocl-to-complete-by-end-june-vice-chairman-idUSKCN1HA0VB

    Lisää aiheesta Uutiset

    Varustamot vahvistamaan One Sea -ekosysteemiä

    24.04.2018

    Meriteollisuuden kansainvälinen kärkikohtaaminen Turussa

    23.04.2018

    Meyerin uudisrakennus Norwegian Bliss suuntaa Alaskan vesille ja Karibialle

    23.04.2018

    Uusi digisovellus vauhdittaa alusten kääntöaikoja Rotterdamin satamassa

    23.04.2018

    Fincantieri pidentää Grimaldin Välimeren-liikenteen matkustajalauttoja

    21.04.2018

    Meyer ei suostu kimppaan kiinalaisten kanssa

    20.04.2018

    Merenkulun väylämaksujärjestelmän rakenteellinen uudistaminen vaatii lisäselvittämistä

    20.04.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö