• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kiinan telakat haastavat risteilyalusten rakentajat Euroopassa

    Kiinalaiset laivanrakentajat ovat havainneet kotimaisen risteilyjen kysynnän kasvun myötä sen, että näillä laivoillahan voi tehdä rahaa. Hallituksen korvamerkitsemä ”Made in China” -hanke voi uhata eurooppalaisten telakoiden hallintaa 117 miljardin dollarin arvoiseksi ynnäillyssä risteilyalusbisneksessä. Lohikäärmemaassa häärivät myös suomalaiset Wärtsilä ja Viking Line.

    Kiinalaisten omien arvioiden mukaan risteilymatkojen kysyntä kasvaa maassa 30 prosentin vauhdilla. Toki Kiinassa tiedetään se, että monimutkaisten risteilyalusten rakentaminen on aivan eri juttu kuin rahtilaivojen kasaaminen, jossa Kiinan telakat ovat onnistuneesti kilpailleet läntisten telakoiden kanssa.

    Joka tapauksessa eurooppalaiset laivanrakentajat ottavat vakavasti kiinalaisten tulon risteilyalusten markkinoille.

    – Kiinan valtion julkisesti ilmoittamat viralliset tavoitteet ovat kilpailun aito uhka. Maassa riittää loputtomasti resursseja sen jälkeen, kun päämäärät on asetettu, saksalaisen telakkayhtioiden edunvalvojan VSM:n toimitusjohtaja Reinhard Luken sanoo Reutersille.

    VSM:n jäseniä ovat muiden muassa risteilyaluksissa menestyvä perhetelakka Meyer Werft ja sen suomalainen tytär Meyer Turku.

    Risteilyalukset ovat vaativia laivoja

    Kiinalaiset tietävät hyvin sen, että risteilyalusten rakentaminen on kovin erilaista touhua kuin suhteellisen yksinkertaisten rahtilaivojen kasaaminen pitkissä sajoissa. Tästä on jo nähty esimerkkejä vaikkapa Japanissa, jossa Mitsubishi Heavy Industries vetäytyi koko alalta sen jälkeen, kun telakalle kertyi kahden miljardin dollarin tappiot kahden Carnivalille rakennetun aluksen myötä viime lokakuussa.

    – Risteilyalukset ovat uivia hotelleja, joiden rakentamisessa tarvitaan satoja alihankkijoita, Lloyd´s Registerin Manner-Kiinan päällikkö Lin Li sanoo.

    Kiinalaisten intoa risteilyaluksia kohtaan lisää myös se, että rahtilaivojen kysyntä on viime aikoina romahtanut. Tämä on iskenyt kovalla kädellä Kiinan telakoiden tilauskantoihin ja työllisyyteen.

    Eurooppalaiset ampuvat itseään jalkaan

    Näissä skenaarioissa ei luulisi, että eurooppalaiset telakat olisivat kovin innokkaita avittamaan kiinalaisia kilpailijoitaan. Toisin kumminkin on: italialainen Fincantieri on lähettänyt lohikäärmemaahan satoja asiantuntuntijoita ja lisäksi aloittanut kiinalaisten laivanrakentajien koulutusohjelman Englannissa.

    Tästä konsultoinnista hyötyy esimerkiksi Jangtse-joen suulla sijaitseva shanghailainen Waigaoqiao Shipbuilding, joka kuuluu valtiollisen China State Shipbuilding Corp:n (CSSC) omistuksiin.

    Myös laivakoneita rakentava suomalainen Wärtsilä on ollut erittäin aktiivinen Kiinassa ja perustanut maahan paikallisia yhteisyrityksiä, Reuters raportoi.

    Tällä hetkellä CSSC:n tilauskirjoissa on kaksi 5 000 matkustajan risteilyalusta. Kyseessä on 1,5 miljardin dollarin diili, jonka kiinalaiset tekivät helmikuussa Fincantierin ja Carnivalin kanssa. Sitä paitsi hankkeessa on vielä optio neljään vastaavan laivan rakentamisesta.

    Eräiden tietojen mukaan Kiinan viranomaiset ovat sanoneet Carnivalille, että mikäli amerikkalaisvarustamo aikoo kasvaa ja tehdä bisnestä Kiinassa, sen on syytä myös tilata laivoja paikan päältä. Ja juuri tämän takia Fincantieri on joutunut ottamaan riskin Kiinassa, sillä Carnival on italialaisten pitkäaikainen ja samalla suurin asiakas.

    Sitä paitsi Kiinan risteilymarkkinoiden arvellaan kasvavan maailman toiseksi suurimmiksi heti USA:n jälkeen vuoteen 2030 mennessä.

    CSSC ei kommentoi Reutersin saamia tietoja Fincantierin ja Carnivalin päätösten taustoista ja Kiinan kauppaministeriö pitää asiaa yritysten välisenä juttuna, johon valtiolla ei ole virallista kantaa.

    Carnival myöntää yllyttäneensä Fincantieria

    Maailman suurin risteilyvarustamo Carnival on sanonut rohkaisseensa Fincantieria osallistumaan Kiinan laivahankkeisiin. Silti amerikkalaiset väittävät neuvotelleensa CSSC:n ja China Investmentin kanssa itsenäisesti omista diileistään.

    Fincantieri puolestaan sanoo joutuneensa kylmiltään mukaan Kiinan peleihin. Italialaisilla oli vain alustava selvitys Kiinan valtavasta markkinapotentiaalista, ja sen mukaan päätöksiä tehtiin.

    Niin tai näin, eurooppalaisten ja amerikkalaisten apu on vain lyönyt löylyä kiinalaistelakoiden kiukaalle. Eräät telakat ovat myöntäneet länsivarustamoille jopa 30 prosentin alennuksia etuajassa toimitetuista laivoista.

    Maaliskuussa China Merchants Industry Holdings sopi maksimissaan kymmenen risteilyaluksen rakentamisesta miamilaiselle SunStone Ships -varustamolle.

    Myös Viking Line asioi kiinalaisten kanssa

    Asialla on ollut myös suomalainen Viking Line, joka tilasi huhtikuussa 2 800 matkustajan autolautan kiinalaiselta Xiamen Shipbuildingilta. Vikingin uudisrakennuksen hinta on 194 miljoonaa euroa eli 222 miljoonaa dollaria.

    – Olimme yllättyneitä Kiinan telakoiden kiinnostuksesta lautan rakentamista kohtaan. Saimme tarjouksia kuudelta telakalta ja mukana olivat muiden muassa Guangzhou International Shipyard, Yantai CIMC Raffles ja AVIC Weihai Shipyard, Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses kertoo Reutersille.

    – Kilpailuhan on hyvä asia. Mikäli eurooppalaiset telakat eivät joudu kilpailemaan markkinaosuuksista, ne väistämättä taantuvat, ahvenanmaalainen varustamopomo Hanses arvelee.

    Ranskalaiset kavahtavat markkinatilannetta

    Tällä hetkellä Euroopan telakoilla on tilattuna 68 risteilyalusta, joiden toimitukset ulottuvat vuoteen 2025 saakka, Seatrade Crusen laskelmista ilmenee ja sanoo Euroopan peittoavan kaikkien muiden maanosien telakat risteilyaluksissa.

    Jotta asia ei olisi aivan niin yksinkertainen, Ranskan telakkatyöläisten liiton Force Ouvrièren johtaja Nathalie Durand-Prinborgne sanoo telakkaväen pelkäävän kiinalaisten tuloa risteilyalusten markkinoille. Hänen mukaansa Ranskan telakat voivat hylätä risteilyalusten rakentamisen samalla tavalla kuin tapahtui aikoinaan lng-tankkereiden kohdalla.

    Force Ouvrière vastustaa teknologian siirtoa Italiaan eli Fincantierin ostotarjousta STX Francen hankkimisesta. Korealaispohjainen STX France työllistää 2 600 laivanrakentajaa Atlantin rannalla Saint-Nazairessa, ja nämä työpaikat ovat nyt uhattuna.

    – Menemällä Kiinaan Fincantieri ei ampunut pelkästään itseään jalkaan, vaan he onnistuivat haavoittamaan meitäkin, Durand-Prinborgne murehtii.

    Kiinalaisten telakkasiirtymän neuvonantaja, PFJ Maritimen johtaja Raoul Jack sen sijaan huomauttaa, että kehityksen kulkua ei noin vain pysäytetä.

    – Kaikki telakat kaikissa maissa pyrkivät parhaille mahdollisille markkinoille, Jack kuittaa eurooppalaisten pelot.

    http://www.reuters.com/article/us-china-cruise-ship-analysis-idUSKBN1A92QU

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Wärtsilä makes Viking Princess the world’s first offshore vessel with a hybrid energy storage solution replacing a traditional generator

    13.10.2017

    Uuden Mein Schiff 2 -aluksen köli laskettiin Meyer Turun telakalla

    05.10.2017

    Uusi Mein Schiff 1 laskettiin vesille Meyer Turun telakalla

    02.10.2017

    Vard kaappaa kaapelialusten suunnittelun markkinoita

    27.09.2017

    Ranska ja Italia pääsemässä telakkasopuun ilman puolustusvälineyhtiöitä

    26.09.2017

    Ranskan ja Italian telakkakaavailuihin voi liittyä sotilaallista yhteistyötä

    20.09.2017

    CMA CGM:n pomo: Uudet megalaivat tilataan Kiinan telakoilta

    20.09.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö