• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Konttien virta jatkuu tanakkana Euroopasta Etelä-Amerikan itärannikolle

    Euroopan ja Etelä-Amerikan itärannikon kauppa on huomattavasti vilkkaampaa kuin konttiliikenne vastakkaiseen suuntaan. Datamarin lukujen mukaan liikenne etelään päin kasvoi heinäkuussa jo 11:tta kuukautta peräjälkeen, ja näistä kuuden kuukauden aikana kasvu oli vähintään kymmenen prosenttia.

    Euroopan ja Etelä-Amerikan itärannikon kauppa on huomattavasti vilkkaampaa kuin konttiliikenne vastakkaiseen suuntaan. Datamarin lukujen mukaan liikenne etelään päin kasvoi heinäkuussa jo 11:tta kuukautta peräjälkeen, ja näistä kuuden kuukauden aikana kasvu oli vähintään kymmenen prosenttia.

    Tammi-heinäkuussa liikenne etelään kasvoi kymmenen prosenttia vuoden takaisesta vastaavasta ajasta ja jäi vain hieman jälkeen huippuvuoden 2014 volyymeista, Drewry kirjoittaa.

    Euroopasta päin katsottuna pienempi eli Välimeren alue kasvoi enemmän kuin vienti Pohjois-Euroopasta. Välimeren alueen liikenne ylsi 14 prosentin kasvulla 135 000 teu:hun. Pohjoisen Euroopan vienti lisääntyi yhdeksän prosenttia 333 000 teu:hun samassa ajassa.

    Tuontia Etelä-Amerikasta vaivasivat heikot säät

     ECSA (East Coast South America) -alueelta tuonti Eurooppaan on enemmän reefer -pitoista eivätkä nämä tavaravirrat kehittyneet yhtä hyvin. Tuonti Eurooppaan putosi viisi prosenttia tarkastelujaksolla eli tammi-heinäkuussa.

    Drewryn mukaan tähän vaikuttivat muun muassa touko-kesäkuun rankkasateet, joiden takia tärkeä Itajain satama Brasilian eteläisessä Santa Catarinan osavaltiossa jouduttiin sulkemaan kolmeksi viikoksi. Samalla ainakin 30 laivaa reefer-kontteineen joutui odottelemaan satamaan pääsyä.

    Euroopan ja Etelä-Amerikan liikenne on tiukasti neljän suuren konttivarustamon eli Hamburg Südin, Hapag-Lloydin, Maersk Linen ja MSC:n hallussa. Kaikki nämä setvivät ECSA-alueen charter-liikenteen aikatauluja keskellä omia yritysjärjestelyitään.

    Myös suuri ranskalaisvarustamo CMA CGM lisää omaa kapasiteettiaan uudella Pohjois-Brasilian linjalla, jolle tulee neljä 1 750 teun konttilaivaa.

    Kapasiteetin kasvattamisen kanssa pitää olla tarkkana

    Lokakuusta alkaen EU:n ja ECSA:n välinen kapasiteetti tulee olemaan 150 000 teu:ta etelään ja 100 000 teun verran pohjoissuuntaan. Vuodessa konttikapasiteettia on lisätty kymmenen prosenttia.

    Drewryn asiantuntijat varoittavatkin varustamoja asettamasta liikaa laivoja näille reiteille, sillä Etelä-Amerikan linjoilla alusten käyttöasteet ovat olleet melko heikkoja, pohjoissuuntaan noin 50 prosenttia ja etelään päin 70 prosenttia.

    Vuoden aikana rahtien spot-hinnat ovat tuskin lainkaan heilahtaneet. Esimerkiksi 40 jalan kontin kuljettaminen Rotterdamista Brasilian Santosiin maksaa noin tuhat dollaria. Genovasta samanlainen kontti kulkee parisataa dollaria halvemmalla.

    https://www.drewry.co.uk/container-insight-weekly-newsletter/container-insight-weekly-newsletter/more-of-the-same?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=CIW%202017%20to%20Registrants&newsletterRef=1

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    MSC trusts MacGregor expertise to boost productivity through improved container stowage efficiency on 31 vessels

    04.12.2017

    Maailman konttiliikenne nousee kaikkien aikojen ennätykseen

    04.12.2017

    Merenkulun turvalaitteita katoaa sadoittain joka vuosi

    28.11.2017

    Australia varoittaa La Nina -ilmiöstä

    23.11.2017

    EU:n laivasto-osasto otti yhteen merirosvojen kanssa Somalian edustalla

    22.11.2017

    Rajavartiolaitoksen MIV-15 hankinta

    20.11.2017

    Naiivit salasanat ja heikko tietoturva avaavat kauppalaivat kyberrikollisille

    10.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö