• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Konttiliikenne Aasiasta Lähi-itään kääntyi viimein kasvuun

    Konttiliikenne Aasiasta Lähi-itään näyttää palautuneen kasvu-uralle pitkään jatkuneen kuivan kauden jälkeen. Sama ei koske rahtien hintoja, jotka matelevat edelleen alamaissa. Aasian eteläosissa liikennemäärät ja rahtien hinnat ovat naapureita vahvemmat.

    Kuuden heikosti sujuneen vuosineljänneksen jälkeen Aasian ja Lähi-idän välinen konttivirta on kääntynyt 7,2 prosentin kasvuun heinä-syyskuun kvartaalilla, CTS:n  (Container Trades Statistics) tilastot osoittavat. Myös vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden liikennevirta osoittaa herkkää 0,7 prosentin kasvua ja 2,5 miljoonan teun kuljetussuoritetta.

    Drewry ennusti jo lokakuussa, että Lähi-idän maiden kauppa kasvaa noin kolme prosenttia. Tätä tukee myös Kansainvälisen valuuttarahaston eli IMF:n ennuste Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan 3,2 bkt:n prosentin kasvusta. Molempia ennusteita tukee öljyn hinnan hienoinen vahvistuminen sekä kuluttejian ja yritysten tulevaisuuden luottamuksen kohentuminen.

    Kasvu ei näy rahtien hinnoissa

    Kasvu ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti: Yhdistyneiden arabiemiirikuntien konttiliikenteen 3,4 prosentin kasvu peittoaa koko alueen ennusteen, kun Saudi Arabiassa kasvu jää kituliaaseen 1,1 prosenttiin. Molemmat ovat konttiliikenteelle tärkeitä maita.

    Aasian ja Lähi-idän väliset rahtitasot ja alusten käyttöasteet ovat jääneet ongelmallisiksi. Käyttöasteet pyörivät 60 prosentin tuntumassa ja konttien spot-hinnat ovat alamaissa.

    Drewry Container Freight Rate Insightin tilastojen mukaan 40 jalan kontin kuljettaminen Shanghaista Jebel Aliin maksoi marraskuussa vain 900 dollaria eli tuhatkunta dollaria vähemmän kuin parhaimmillaan vuoden aikana.

    Kaakkois-Aasiassa tanakat tavaravirrat

    Aasian sisällä konttiliikenne on kehittynyt sitäkin vilkkaammin, eikä kasvu ole todellakaan ollut ongelma. CTS:n mukaan Aasian ja Kaakkois-Aasian välinen konttiliikenne lisääntyi 7,3 prosenttia ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana. Heinä-elokuussa kasvu oli vieläkin rivakammalla eli 10 prosentin tasolla.

    Nykyliikenteellä arvioiden kuljetukset ovat hyvin lähellä nousta neljän miljoonan teun rajapyykin paremmalle puolelle vuoden loppuun mennessä. Aasian ja Kaakkois-Aasian välinen konttiliikenne on paisunut ällistyttävät 40 prosenttia vuodesta 2012 lähtien.

    https://www.drewry.co.uk/container-insight-weekly-newsletter/container-insight-weekly-newsletter/growth-at-last

    Lisää aiheesta Uutiset

    Rauman Satama osaksi ympäristöystävällistä EcoPorts -satamaverkostoa

    16.01.2018

    Iranilaistankkeri upposi viikon palon jälkeen

    15.01.2018

    Nor-Shipping ottaa askelia muihin maihin ja merien uusiin mahdollisuuksiin

    15.01.2018

    Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    15.01.2018

    Rolls-Royce on myymässä Wärtsilän tärkeää meridieselkumppania

    13.01.2018

    Risteilyalusten korjaustyöt siirtyvät Pohjois-Irlantiin

    12.01.2018

    Shellin Singaporen jalostamosta varastetaan öljyä tankkeritolkulla

    11.01.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö