• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Korean telakat palaavat kuilun partaalta – tilausmäärät kasvussa

    Kipinät vain lentelevät, kun yövuoro hitsaa Etelä-Korean lounaisrannikon telakoilla. Työn alla on uuden sukupolven konttialuksia, porauslauttoja ja moderneja jäätä murtavia tankkereita. Muutos on merkittävä verrattuna vuonna 2008 alkaneeseen telakkakriisiin, joka pani Korean suurimmat laivanrakentajat henkitoreisiin.

    Telakoiden tilanne ei ole vieläkään hyvä, mutta toki valoisampi. Esimerkiksi Busanissa toimiva DSME eli Daewoon telakka on kehitellyt ketterämpiä oddfshore -aluksia energiayhtiöiden tarpeisiin.

    Ja panokset ovatkin korkeat telakkapelissä, jossa korelaiset kamppailevat ykkössijasta kiinalaisten ja japanilaisten laivanrakennusyhtiöiden kanssa, Reuters kirjoittaa.

    Tässä taistellaan koko merisektorin elpymisestä, sillä mainittujen maiden trio rakentaa neljä viidestä koko maailmassa tehdystä kauppalaivasta. Clarksonin analyytikoiden mukaan uudisrakennusten tilaukset kasvoivat tammi-lokakuussa lähes 63 prosenttia vuoden takaisesta vertailukaudesta.

    Ja pelkästään syyskuun aikana korealaiset laivanrakentajat saivat lähes joka toisen maailmassa tehdyn ison laivatilauksen hoitoonsa, Clarksonin data osoittaa.

    – Vuosien kamppailun jälkeen näemme vihdoin kasvun aikoja. Myös telakoiden historiallisen alas pudonneet tulokset alkavat pikku hiljaa kohentua, konsulttiyhtiö MSI:n (Maritime Strategies International) johtaja Adam Kent sanoo.

    Konkurssikaan ei ole ollut kaukana

    Merenkulun eli laivanrakennuksen ja varustamoiden kriisi kulminoitui konttivarustamo Hanjinin konkurssiin aiemmin tänä vuonna.

    Silti Daewoo eli Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering on selättänyt vuoden takaiset konkurssiuhkansa. Kaupankäynti yhtiön osakkeilla aloitettiin uudelleen alkuviikolla melkein vuoden tauon jälkeen. Pörssikurssilla mitattuna yhtiön markkina-arvo on nykyään 1,7 miljardia dollaria.

    Daewoo sai syyskuussa merkittävän tilauksen rakentaa 820 miljoonan dollarin konttilaivat eurooppalaiselle tilaajalle. Tilaus tuli aivan viime hetkellä ja vastasi melkein pelastusrengasta, jonka avulla yhtiö pitää nenänsä pinnalla.

    – Vielä ei voi sanoa, että merisektorin suhdanteet ovat palautuneet ennalleen, mutta nyt tilanne on kuitenkin ratkaisevasti parempi kuin vuosi sitten, DSME:n viestintäjohtaja Yohan Yoon kertoo Reutersille.

    Tee keksintöjä tai häviä

    Korean telakoiden kolme vanhaa rouvaa eli Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries ja Daewoo Shipping työllistävät sekä suoraan että alihankkijoiden kautta satoja tuhansia korealaisia laivanrakentajia perheineen ja sidosryhmineen.
    Etelä-Korean lounaiskulmassa sijaitseva telakkakolmikko on vuosien mittaan rypenyt kymmenien miljardien dollareiden tappioissa ja tarvinnut lähes mittaamattomien wonmäärien verran valtion tukea. Toki yhtiöt ovat vastineeksi joutuneet sopeuttamaan toimintaansa ja myymään muun muassa maaomaisuuttaan sekä irtisanomaan työvoimaansa.
    Innovaatioita ja uudelleenjärjestelyjä korealaiset tarvitsevat nimen omaan kiinalaisten ja japanilaisten kilpailun puristuksessa. Tuskalliset vuodet ovat vain korostaneet keksintöjen merkitystä.
    – Meistä on tullut fiksumpia ja tehokkaampia yhä parempien laivojen rakentajia, Korean Maritime Associationin hallituksen puheenjohtaja Yoon So Park kehaisee.

    IMO:n rikkisäännöistä lisää potkua

    Merenkulussa on muutenkin vireillä monia reippaita harppauksia, joista uusien ja puhtaampien polttoaineiden käyttöönotto ei ole suinkaan vähäisin. Puhdas LNG etenee hyvää vauhtia laivojen polttoaineena, sillä merenkulkujärjestö IMO:n uudet rikkisäännöt tulevat voimaan jo vuoden 2020 alussa.

    – Odotamme saavamme uusia tilauksia IMO:n rikkisääntöjen takia, DSME:n Yoon kuittaa suoraan.

    Yksi DSME:n suurimmista tilausryppäistä on venäläisen Sovcomflotin tekemä 15 jäätä murtavan tankkerin tilaus Yamalin niemimaan LNG-kuskauksiin Pohjoisella jäämerellä.

    Näistä aluksista jo kolme on ollut merikoeajoilla DSME:n Geojen telakan edustalla. Jokainen Venäjälle menevä jäätä murtava LNG-tankkeri maksaa noin 300 miljoonaa dollaria.

    Telakat tarvitsevat uusia avauksia

    Korealaisten maine on kärsinyt telakoiden heikosta tuloskunnosta, mutta laivanrakentajina heihin uskotaan yhä. Näin sanoo Maailman yhteistyö- ja kehitysjärjestö OECD:n valtamerten taloudesta vastaava johtaja Barrie Stevens.

    – Korealaiset päihittävät patenttihakemuksissa kaikki muut maat, Stevens sanoi Busanissa pidetyssä Kormarine -tilaisuudessa.

    Pidemmällä sihdillä selviytyäkseen koko laivanrakennusala tarvitsee uusia avauksia ja markkinoita eri sektoreilta kuten offshore -tuulivoimaloista ja akvakulttuurista eli kalankasvatuksesta ja muista merenalaisista ruoantuotannon töistä.

    – Offshore -tuulipuistot kasvavat räjähtävällä nopeudella, ja tämä on mahdollisuus myös telakoille. Akvakulttuurissa kasvu on tasaisempaa, mutta uskon korealaisten pärjäävän molemmilla aloilla, OECD:n Stevens aprikoi.

    http://www.reuters.com/article/us-south-korea-shipping/back-from-the-abyss-south-koreas-shipbuilders-begin-ascent-to-growth-idUSKBN1D207O

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    RCCL:n neljännen superlaivan köli laskettiin Rostockissa

    15.11.2017

    Ranska rakentaa kaksi sotalaivaa emiirikunnille

    14.11.2017

    Pohjoismaiden korkein nosturi nousi lopulliseen korkeuteensa Meyer Turun telakalla

    12.11.2017

    Huyndai Heavy rakentaa yhteensä 15 malmilaivaa Polarikselle

    10.11.2017

    MacGregor announces a plan to achieve annual cost savings of approximately EUR 13 million

    09.11.2017

    Wärtsilä introduces an innovative pre-swirl stator to improve fuel efficiency

    09.11.2017

    Hybridi-into tarttui luksusjahtien omistajiin

    07.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö