• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kriisi jatkuu Koreassa – Daewoolle 2,6 miljardin taalan hätälaina

    Etelä-Korean valtiolliset pankit valmistauvat myöntämään jättimäisen, 2,6 miljardin dollarin lisärahoituksen jo kauan tappioita tehneelle Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd:lle. Daewoon bisnekset eivät ole sujuneet etenkään offshore-alalla. Myös lainojen takaisinmaksujen viivästymiset ovat tuoneet suuria sakkomaksuja.

    Etelä-Korean valtiolliset pankit valmistauvat myöntämään jättimäisen, 2,6 miljardin dollarin lisärahoituksen jo kauan tappioita tehneelle Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd:lle. Daewoon bisnekset eivät ole sujuneet etenkään offshore-alalla. Myös lainojen takaisinmaksujen viivästymiset ovat tuoneet suuria sakkomaksuja.

    Ilman uutta hätälainaa Daewoo ei kykene selviytymään tänä vuonna lankeavista yli 840 miljoonan dollarin lainaeristä, Etelä-Korean finanssivalvojan FSC:n edustajat sanoivat torstaina. Viranomaisten mukaan ilman uutta rahoitusta Daewoo Shippingillä olisi edessä konkurssi jo huhtikuussa.

    Daewoon, Hyundai Heavyn ja Samsung Heavyn talousvaikeudet on tiedetty jo vuodesta 2015 lähtien, Bloomberg kirjoittaa. Juuri näitä kolmea yritystä pidetään Korean laivanrakennuksen kolmena sisarena ja kansallisen ylpeyden aiheena.

    Liian suuri ruumis?

    Kolmesta sisaresta juuri Daewoon kriisi näyttää syvimmältä. Yritys on pelastettu jo 1990-luvun loppuvuosina Aasian finanssikriisin alettua. Offshore-bisnesten romahdettua Daewoo teki jättimäisen 3,3 biljoonan tappion vuonna 2015.

    Paremmin ei mennyt seuraavanakaan vuonna, jolloin angolalaisen öljy-yhtiö Sonangol EP:n tilaaman porauslaivan toimitukset myöhästyivät reilusti.

    Jos Daewoo ajautuisi konkurssiin, seuraukset olisivat katastrofaaliset koko Korean laivanrakennukselle. Noin 50 000 pellinvääntäjää menettäisi työpaikkansa ja arviolta 1 300 alihankkijaa ajautuisi konkurssiin. Daewoosta tulisi liian suuri ruumis.

    Daewoon suurimmat velkojat ovat valtiolliset Korean Development Bank (KDB) ja Export-Import Bank of Korea. KDB:n mukaan velkojat kokoontuvat seuraavan huhtikuun 14. päivänä.

    Kaupankäynti Daewoon osakkeella on keskeytetty toistaiseksi. Kerran maailman suurin laivanrakennusmaa on pudonnut kolmanneksi Kiinan ja Japanin jälkeen, laivabroker Clarksons raportoi.

    http://www.reuters.com/article/us-southkorea-economy-daewoo-idUSKBN16U06C

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Elomaticin Patrik Rautaheimo Meriteollisuus ry:n puheenjohtajaksi

    05.12.2017

    Lloyd’s Register Laivue 2020 -alusten luokituslaitokseksi

    29.11.2017

    Mikko Niini Rauman telakkayhtiön hallituksen puheenjohtajaksi

    29.11.2017

    TestLab Finland Oy:stä tulee Navidium Oyj

    28.11.2017

    De Hoop telakka rakentaa 100 matkustajan ekspeditioristeilijän RCCL-ryhmälle

    28.11.2017

    Laivatilaukset nostavat Suomen metalliteollisuutta

    28.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö