• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kriisi jatkuu Koreassa – Daewoolle 2,6 miljardin taalan hätälaina

    Etelä-Korean valtiolliset pankit valmistauvat myöntämään jättimäisen, 2,6 miljardin dollarin lisärahoituksen jo kauan tappioita tehneelle Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd:lle. Daewoon bisnekset eivät ole sujuneet etenkään offshore-alalla. Myös lainojen takaisinmaksujen viivästymiset ovat tuoneet suuria sakkomaksuja.

    Ilman uutta hätälainaa Daewoo ei kykene selviytymään tänä vuonna lankeavista yli 840 miljoonan dollarin lainaeristä, Etelä-Korean finanssivalvojan FSC:n edustajat sanoivat torstaina. Viranomaisten mukaan ilman uutta rahoitusta Daewoo Shippingillä olisi edessä konkurssi jo huhtikuussa.

    Daewoon, Hyundai Heavyn ja Samsung Heavyn talousvaikeudet on tiedetty jo vuodesta 2015 lähtien, Bloomberg kirjoittaa. Juuri näitä kolmea yritystä pidetään Korean laivanrakennuksen kolmena sisarena ja kansallisen ylpeyden aiheena.

    Liian suuri ruumis?

    Kolmesta sisaresta juuri Daewoon kriisi näyttää syvimmältä. Yritys on pelastettu jo 1990-luvun loppuvuosina Aasian finanssikriisin alettua. Offshore-bisnesten romahdettua Daewoo teki jättimäisen 3,3 biljoonan tappion vuonna 2015.

    Paremmin ei mennyt seuraavanakaan vuonna, jolloin angolalaisen öljy-yhtiö Sonangol EP:n tilaaman porauslaivan toimitukset myöhästyivät reilusti.

    Jos Daewoo ajautuisi konkurssiin, seuraukset olisivat katastrofaaliset koko Korean laivanrakennukselle. Noin 50 000 pellinvääntäjää menettäisi työpaikkansa ja arviolta 1 300 alihankkijaa ajautuisi konkurssiin. Daewoosta tulisi liian suuri ruumis.

    Daewoon suurimmat velkojat ovat valtiolliset Korean Development Bank (KDB) ja Export-Import Bank of Korea. KDB:n mukaan velkojat kokoontuvat seuraavan huhtikuun 14. päivänä.

    Kaupankäynti Daewoon osakkeella on keskeytetty toistaiseksi. Kerran maailman suurin laivanrakennusmaa on pudonnut kolmanneksi Kiinan ja Japanin jälkeen, laivabroker Clarksons raportoi.

    http://www.reuters.com/article/us-southkorea-economy-daewoo-idUSKBN16U06C

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Ground-breaking Wärtsilä design features the world’s first hybrid propulsion solution for fish farming industry

    16.08.2017

    LR joins project to build world’s biggest sailing cargo ship

    16.08.2017

    Royal Navyn suurin sotalaiva saapui ensi kerran kotisatamaansa

    16.08.2017

    Cargotecin Mika Vehviläinen uskoo merenkulun parempiin näkymiin

    14.08.2017

    Wärtsilä engines and propulsion solutions to power two new fishing trawlers

    07.08.2017

    Konttilaivat kasvavat edelleen

    04.08.2017

    Kiinan telakat haastavat risteilyalusten rakentajat Euroopassa

    02.08.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö