• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Lähi-idän viitta-ja-tikarimeininki kiehtoo jännitystä kaipaavia risteilyvieraita

    Lähi-idän maiden rannikoille sijoittuvista risteilyistä on tullut välisesongin suosikkituotteita. Nykyajan risteilyvieraat tuntuvat etsivän elämyksiä lähes hinnalla millä hyvänsä, eikä itäiseltä Välimereltä Punaisen meren kautta Persianlahdelle ulottuvalta vyöhykkeeltä puutu ainakaan kriisin elementtejä.

    Roomasta aina Abu Dhabiin saakka ulottuvista uusista risteilytuotteista on tulossa varustamoille kultakaivos, edellyttäen että alue pysyy poliittisesti vakaana.

    Lähi-idän maiden rannikoille sijoittuvista risteilyistä on tullut välisesongin suosikkituotteita. Nykyajan risteilyvieraat tuntuvat etsivän elämyksiä lähes hinnalla millä hyvänsä, eikä itäiseltä Välimereltä Punaisen meren kautta Persianlahdelle ulottuvalta vyöhykkeeltä puutu ainakaan kriisin elementtejä.

    Roomasta aina Abu Dhabiin saakka ulottuvista uusista risteilytuotteista on tulossa varustamoille kultakaivos, edellyttäen että alue pysyy poliittisesti vakaana.

    Jopa Somalian rannikon merirosvoilla voi tehdä rahaa, jos mielikuvitusta piisaa. Seabourn -varustamolla sitä tuntuu riittävän, sillä lokakuussa M/S Seabourn Encoren risteilyn keskeyttivät hälytyspillit, jotka kertoivat epäilyttävän kumiveneen lähestymisestä.

    Veneestä nousi katu-uskottavan näköinen joukko turvamiehiä, jotka purkivat samalla laatikoita, joissa aluksen kapteeni sanoi pidettävän ”tavanomaisia aseita turvaksi piraatteja vastaan.”

    – Vau, ihan kuin James Bond -leffasta, eräs Ohiosta tullut hammaslääkäri kertoi Bloombergin haastattelussa.

    Lokakuussa Seabourn Encore kuljetti 548 matkustajaa kolmen viikon risteilyllä Rooman Civitavecchian satamasta Dubaihin, jossa viikkoa myöhemmin soivat jälleen summerit. Tällä kertaa hälytyksen aiheena oli sterlettisampien -kaviaarin ja sampanjan saapuminen yksityisellä rannalla pidettyyn tilaisuuteen.

    Villin lännen meininkiä Lähi-idässä

    Risteilyt Välimereltä Persianlahdelle ovat lyhyessä ajassa saavuttaneet matkailijoiden suursuosion. Kun Dubaissa vieraili 87 risteilyalusta vuonna 2009, vierailujen määrä melkein tuplaantui 157 kappaleeseen talvella 2016-2017.

    Tuoreimpien laskujen mukaan 18 varustamoa markkinoi risteilyjä Lähi-idässä tällä talvikaudella. Viisi varustamoa pysyy näillä alueilla koko kauden. Muut käyttävät aluetta kätevänä rahantekomekanismina silloin, kun alukset siirtyvät Välimereltä Kaakkois-Aasian vesille talviristeilyjä varten. Esimerkiksi edellä mainittu Seabourn Encore tekee Persianlahden risteilyjä syyskaudella ennen siirtymistään talveksi Singaporeen.

    Tämän siirtymän hyödyt ymmärtävät myös Lähi-idän maat, jotka investoivat raskaasti infrastruktuuriin houkutellakseen varustamoja ja risteilyvieraita. Aina uusia kohteita etsivät matkailijat löytävät vaikkapa Egyptin pyramideistä, Jordanian Petrasta, Jerusalemin Itkumuurista ja Suezin kanavasta näkemisen arvoisia kohteita.

    Laivalla matkustaminen tarjoaa monia etuja länsimaisille matkailijoille: varustamot järjestävät viisumit, joten joskus toisilleen vihamielisissä maissa vältytään harmeilta, joita toisessa maassa käynti herkästi aiheuttaa.

    Niin aluksilla kuin maissakin turvallisuuden takaavat aseistetut turvamiehet ja muut ”kolmen tähden seriffit”, jotka osaavat pysytellä sopivasti ja tahdikkaasti taka-alalla silloin, kun heitä ei tarvita. Ja koska laivoilla on aina riittävästi baareja, ei islamilaisten maiden tiukoista anniskelukielloistakaan tarvitse välittää.

    Taalat kelpaavat myös rikkaille öljymaille

    Viikon mittaiset risteilyt sopivat saksalaisille ja italialaisille, jotka mieluiten käyttävät kotimaihinsa rekisteröityjä varustamoita kuten AIDA Cruisesia ja Costa Cruisesia. Pidemmät risteilyt käyvät tietenkin eläkeläisille ja sellaisille henkilöille, joilla on enemmän aikaa käytössään.

    Kaikkein eniten varustamot kuitenkin haluaisivat onnistua houkuttelemaan laivoille paikallisia matkustajia esimerkiksi samalla suunnalla sijaitsevasta Intiasta, jonka parhaiten tienaavalta kansanosalta rahat eivät lopu kesken.

    Myös Persianlahden valtiot panostavat risteilymatkailuun ja ne näkevät turismissa loistavia kasvumahdollisuuksia. Dollarit kelpaavat rikkaillekin valtioille, ja esimerkiksi Abu Dhabi avasi ensimmäisen matkustajaterminaalin kaksi vuotta sitten. Viime vuonna vuorossa oli keinotekoisen Sir Bani Yasin saaren valmistuminen risteilymatkustajien käyttöön.

    Abu Dhabin risteilyvieraiden määrä on kymmenkertaistunut yhtä monessa vuodessa viime kauden 345 000 matkustajaan. Määrän odotetaan kasvavan tänä talvena viidellä prosentilla.

    Dubai puolestaan odottaa jopa miljoonaa risteilyvierasta vuonna 2020. Maahan on parhaillaan rakenteilla kaksi uutta risteilyterminaalia.
    RCCL:n sateenvarjon suojaan kuuluvan, kalliita erikoisristeilyjä tarjoavan pienen Azamara Club Cruisesin toimitusjohtaja Larry Pimentel uskoo Lähi-idän maista kehittyvän jatkuvasti merkittävämpi peluri risteilybisneksissä.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-14/why-the-cruise-industry-is-booming-in-the-middle-east

    Lisää aiheesta Uutiset

    Meyer Werft ja Osram juhlivat kymmenen vuoden valaisinkimppaa

    17.12.2017

    Kiinalainen CNOOC rahtaa kaksi LNG-tankkeria kelluviksi hätävarastoiksi

    17.12.2017

    VG-Shipping ja Gaiamare sulautuvat yhdeksi varustamoyhtiöksi

    17.12.2017

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    14.12.2017

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö