• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Lihapakasteet jäävät merille – Kiina sulki satamansa Brasilian pihveiltä

    Merikuljetukset ja yleensäkin maailmankauppa ovat saaneet vakavan iskun Brasiliassa viime viikolla paljastuneessa lihaskandaalissa. Varustamojen alukset ovat pullollaan jäädytyskontteja. Kiina on sulkenut satamansa Brasiliasta tulevilta lasteilta ja kaikki osapuolet toivovat tilanteen ratkevan pikaisesti.

    Merikuljetukset ja yleensäkin maailmankauppa ovat saaneet vakavan iskun Brasiliassa viime viikolla paljastuneessa lihaskandaalissa. Varustamojen alukset ovat pullollaan jäädytyskontteja. Kiina on sulkenut satamansa Brasiliasta tulevilta lasteilta ja kaikki osapuolet toivovat tilanteen ratkevan pikaisesti.

    Myös kiinalaiset elintarvikkeiden maahantuojat ovat vaikeassa tilanteessa. Esimerkiksi shanghailainen Zhang Lian on tilannut Brasiliasta hiljattain 270 tonnia lihapakasteita. Lasti höyryää konttialuksessa kohti Shanghaita, jonne alus saapuu ensi kuussa.

    Zhangin johtama Shanghai Yadongsheng Import-Export Ltd myy vuodessa lihaa yli 200 miljoonalla dollarilla, Bloomberg kirjoittaa.

    Zhangilla on toinenkin kymmenen lihalasti keskellä valtamerta matkalla kohti Shanghaita. Hamburg Sud -varustamon konttilaiva saapuu Kiinaan vasta huhtikuun lopussa. Jos tilannetta ei saada ratkustua ennen sitä, lihat poltetaan satamissa.

    Paha isku koko logistiikkaketjulle

    Laivamatka Brasiliasta Aasian satamiin kestää yli kuukauden, ja nämä lastit ovat juuri pattitilanteessa. Myös Hongkong on kieltänyt brasilialaisten lihalastien maahantuonnin toistaiseksi. Kiina ja Hongkong ostavat vuosittain 5,5 miljardilla dollarilla brasilialaista pihvilihaa.

    – Tilanne on paha, neuvomme asiakkaitamme eli elintarviketehtaita ja marketketjuja pysymään kärsivällisinä. Uusien asiakkaiden ei ole syytä tilata pihvilihaa Brasiliasta juuri nyt, Zhang sanoo.

    Brasilia on maailman suurin naudan- ja kananlihan tuottaja, jonka markkinaosuus on lähes viidesosa maailman lihakaupasta.

    Kriisi alkoi 17. maaliskuuta, kun sikäläiset viranomaiset aloittivat pilaantuneen lihan tutkimukset. Paljastui, että eräisiin leikkeletuotteisiin oli lisätty kuulumattomia ruhon kuten sianpäitä. Pilaantuneen lihan hajua oli yritetty naamioida lisäämällä tuotteisiin kartonkia.

     

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-22/frozen-beef-stranded-at-sea-after-china-shuts-out-brazil-s-meat

     

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Merenkulun väylämaksujärjestelmän rakenteellinen uudistaminen vaatii lisäselvittämistä

    20.04.2018

    Jäänmurtajat ovat uudenlaisen pohjoisen kilpavarustelun tärkein ase

    19.04.2018

    Väylämaksun puolittamista jatketaan vuosina 2019-2020

    15.04.2018

    Venäjä leventää läsnäoloaan pohjoisnavalla

    10.04.2018

    Liikenneviraston liikenteenohjaustoiminnoista valtion erityistehtäväyhtiö

    05.04.2018

    Jäätalvi jatkuu

    03.04.2018

    Suomenlahden merivartiosto varoittaa nopeasti vaihtuvista tilanteista merialueilla

    27.03.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö