• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Lihapakasteet jäävät merille – Kiina sulki satamansa Brasilian pihveiltä

    Merikuljetukset ja yleensäkin maailmankauppa ovat saaneet vakavan iskun Brasiliassa viime viikolla paljastuneessa lihaskandaalissa. Varustamojen alukset ovat pullollaan jäädytyskontteja. Kiina on sulkenut satamansa Brasiliasta tulevilta lasteilta ja kaikki osapuolet toivovat tilanteen ratkevan pikaisesti.

    Merikuljetukset ja yleensäkin maailmankauppa ovat saaneet vakavan iskun Brasiliassa viime viikolla paljastuneessa lihaskandaalissa. Varustamojen alukset ovat pullollaan jäädytyskontteja. Kiina on sulkenut satamansa Brasiliasta tulevilta lasteilta ja kaikki osapuolet toivovat tilanteen ratkevan pikaisesti.

    Myös kiinalaiset elintarvikkeiden maahantuojat ovat vaikeassa tilanteessa. Esimerkiksi shanghailainen Zhang Lian on tilannut Brasiliasta hiljattain 270 tonnia lihapakasteita. Lasti höyryää konttialuksessa kohti Shanghaita, jonne alus saapuu ensi kuussa.

    Zhangin johtama Shanghai Yadongsheng Import-Export Ltd myy vuodessa lihaa yli 200 miljoonalla dollarilla, Bloomberg kirjoittaa.

    Zhangilla on toinenkin kymmenen lihalasti keskellä valtamerta matkalla kohti Shanghaita. Hamburg Sud -varustamon konttilaiva saapuu Kiinaan vasta huhtikuun lopussa. Jos tilannetta ei saada ratkustua ennen sitä, lihat poltetaan satamissa.

    Paha isku koko logistiikkaketjulle

    Laivamatka Brasiliasta Aasian satamiin kestää yli kuukauden, ja nämä lastit ovat juuri pattitilanteessa. Myös Hongkong on kieltänyt brasilialaisten lihalastien maahantuonnin toistaiseksi. Kiina ja Hongkong ostavat vuosittain 5,5 miljardilla dollarilla brasilialaista pihvilihaa.

    – Tilanne on paha, neuvomme asiakkaitamme eli elintarviketehtaita ja marketketjuja pysymään kärsivällisinä. Uusien asiakkaiden ei ole syytä tilata pihvilihaa Brasiliasta juuri nyt, Zhang sanoo.

    Brasilia on maailman suurin naudan- ja kananlihan tuottaja, jonka markkinaosuus on lähes viidesosa maailman lihakaupasta.

    Kriisi alkoi 17. maaliskuuta, kun sikäläiset viranomaiset aloittivat pilaantuneen lihan tutkimukset. Paljastui, että eräisiin leikkeletuotteisiin oli lisätty kuulumattomia ruhon kuten sianpäitä. Pilaantuneen lihan hajua oli yritetty naamioida lisäämällä tuotteisiin kartonkia.

     

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-22/frozen-beef-stranded-at-sea-after-china-shuts-out-brazil-s-meat

     

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    MSC trusts MacGregor expertise to boost productivity through improved container stowage efficiency on 31 vessels

    04.12.2017

    Maailman konttiliikenne nousee kaikkien aikojen ennätykseen

    04.12.2017

    Merenkulun turvalaitteita katoaa sadoittain joka vuosi

    28.11.2017

    Australia varoittaa La Nina -ilmiöstä

    23.11.2017

    EU:n laivasto-osasto otti yhteen merirosvojen kanssa Somalian edustalla

    22.11.2017

    Rajavartiolaitoksen MIV-15 hankinta

    20.11.2017

    Naiivit salasanat ja heikko tietoturva avaavat kauppalaivat kyberrikollisille

    10.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö