• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • LNG-käyttö tulee tankkerimaailmaan

    Teekay Offshore ja Sovcomflot tilaavat lisää LNG-käyttöisiä shuttle-tankkereita Itämerelle ja Pohjanmerelle.

    Kuva: Teekay

    Teekay Offshore on vahvistanut käyttävänsä optiot kahden uuden LNG-käyttöisen DP-2 luokan Suezmax-luokan shuttle-tankkerin tilaamiseksi  Koreasta Samsungin telakalta. Elokuussa yhtiö jo tilasi kaksi laivaa ja optio sisältyi tähän tilaukseen. Neljän tankkerin sarjan kokonaishinnaksi muodostuu  265 miljoonaa dollaria.

    Laivojen pohjana on yhtiön kehittämä uusi ”Shuttle Spirit” projekti, jossa päähuomio on kiinnitetty emissioiden vähentämiseen ja energiatehokkuuden parantamiseen. Tämän mukaisesti myös alusten propulsiokoneistosta tulee LNG käyttöinen.

    Uuden tilauksen laivat valmistuvat vuonna 2020, ja ne aloittavat liikenteen Pohjanmerellä osana Teekayn Offshore’s Contract of Affreightment (CoA) laivastoa. Asiakkaana on mm. Statoil.

    “Tämä on tärkeä merkkipaalu meidän shuttle-tanker laivastomme kehittämisessä, joka korostaa johtavaa asemaamme CoA shuttle tankkeri palveluissa Pohjanmerellä,” toteaa Ingvild Sæther, Teekay Offshore Groupin toimitusjohtaja.

    Viime viikolla markkinoilla tiedettiin, että myös Venäjän PAO Sovcomflot on tilannut Hyundain Samhon telakalta lisää kaksi LNG-käyttöistä 114.000 tdw Aframax-tankkeria jatkoksi neljän sarjalle, jotka yhtiö tilasi aiemmin tänä vuonna. Nämä neljä, yhteensä 240 miljoonaa dollaria maksavaa jääluokan IA tankkeria on pitkäaikaisrahdattu Shellille Venäjän ja Pohjois-Euroopan väliseen Itämeren liikenteeseen. Perussarja valmistuu jo ensi vuoden syksyn ja talven 2019 aikana. Nyt tilatut lisälaivat valmistuvat 2019. SCF on tehnyt alusten polttoainehuollosta jo sopimuksen Shellin kanssa.

    Lisää aiheesta Uutiset

    Meyer Werft ja Osram juhlivat kymmenen vuoden valaisinkimppaa

    17.12.2017

    Kiinalainen CNOOC rahtaa kaksi LNG-tankkeria kelluviksi hätävarastoiksi

    17.12.2017

    VG-Shipping ja Gaiamare sulautuvat yhdeksi varustamoyhtiöksi

    17.12.2017

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    14.12.2017

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö