• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • LNG-tankkereiden virta Kiinaan kiihtyy ennätystasolle

    Vaikka maailman toiseksi suurimmalla taloudella on merkittävät kotimaiset kaasuvarat ja vaikka Kiina voi tuoda LNG:tä myös putkilinjoja pitkin, suurin osa tuontikaasusta kuljetetaan LNG-tankkereilla.

    Thomson Reuters Eikonin ennakkotietojen mukaan Kiinan LNG-tuonti kipusi marraskuussa neljän miljoonan tonnin ennätykseen. Entinen 3,7 miljoonan tonnin huippulukema syntyi viime vuoden joulukuussa.

    Vaikka maailman toiseksi suurimmalla taloudella on merkittävät kotimaiset kaasuvarat ja vaikka Kiina voi tuoda LNG:tä myös putkilinjoja pitkin, suurin osa tuontikaasusta kuljetetaan LNG-tankkereilla.

    Thomson Reuters Eikonin ennakkotietojen mukaan Kiinan LNG-tuonti kipusi marraskuussa neljän miljoonan tonnin ennätykseen. Entinen 3,7 miljoonan tonnin huippulukema syntyi viime vuoden joulukuussa.

    Kaasuntuontia vetivät ennätykseen lämmityskauden akaminen ja miljoonien kotitalouksien siirtyminen polttamaan kaasua hiilen sijasta.

    Kiina rohmuaa Aasian spot-toimituksia

    Kiinan lämmityskausi on alkanut harvinaisen kylmissä oloissa ja Thomson Reuters Eikon arvioi pakkasten jatkuvan ainakin joulukuun puoliväliin. Kasvanut kysyntä nosti LNG:n hinnan niin ikään tappiinsa, yli 7000 juaniin eli 1 060 dollariin tonnilta marraskuun viimeisellä viikolla.

    Vaikka Kiinan LNG:n tarve on vain puolet Japanin kysynnästä, traderit sanovat Kiinan kysynnän korottaneen Aasian LNG-toimitusten spot-hintoja 80 prosenttia sitten vuoden 2017 puolivälin.

    – Olemme täyttäneet Kiinan kysyntää spot-toimituksilla, kun yleensä markkinoita palvellaan pitkillä sopimuksilla, eräs tuntemattomana pysyttelevä singaporelainen LNG-trader kertoo Reutersille.

    Kenguruiden maa peittoaa Qatarin LNG-viennin

    Australian keskuspankin mukaan maan kaasutoimitukset kohoavat 58,1 miljoonaan tonniin talvella 2017-18.

    Olettamus perustuu Shellin kelluvan LNG-terminaalin ja japanilaisen Impexin mittavan Itchys-hankkeen käyttöönottoon. Ensi vuonna nämä kaksi projektia nostavat Australian 85 miljoonan tonnin LNG-tuotannolla Qatarin ohi maailman suurimmaksi LNG-viejäksi.

    Traderit uskovat, että Australian kasvava kapasiteetti tyydyttää myös Kiinan jatkuvasti nousevat LNG-tarpeet.

    https://www.reuters.com/article/us-china-lng/china-lng-imports-set-to-hit-record-in-november-push-up-prices-idUSKBN1DT0ON

    Lisää aiheesta Uutiset

    Hyvin onnistunut projekti ja sen taustat – Pansio-luokan peruskorjaus 2015-2017

    19.02.2018

    Tallink valitsi suomalaisen Fleetrangen palvelun operatiivisen tilannekuvan hallintaan

    15.02.2018

    Puhtaammat laivojen polttoaineet tuovat terveyshyötyjä

    15.02.2018

    Meyer Turulle uusi laivatilaus

    14.02.2018

    Finnlinesin väylämaksukanne ei etene Korkeinpaan oikeuteen

    14.02.2018

    Ulkomaan meriliikenteen tavarakuljetuksissa viennin kasvu jatkui reippaana vuonna 2017

    14.02.2018

    Uusi tietokirja: HÖYRYLAIVALLA TALLINNAAN

    01.02.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö