• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Louisianalainen satama aloittaa raakaöljyn viennin ensi vuonna

    Yhdysvaltain suurin yksityisessä omistuksessa oleva öljyterminaali Louisiana Offshore Oil Port (LOOP) haluaa kehittää kaksisuuntaista liikennettä. Siksi LOOP aikoo aloittaa raakaöljyn vientikuljetukset heti ensi vuoden alussa. Uusi vientiterminaali on jo rakenteilla.

    Yhdysvaltain suurin yksityisessä omistuksessa oleva öljyterminaali Louisiana Offshore Oil Port (LOOP) haluaa kehittää kaksisuuntaista liikennettä. Siksi LOOP aikoo aloittaa raakaöljyn vientikuljetukset heti ensi vuoden alussa. Uusi vientiterminaali on jo rakenteilla.

    Reutersin mukaan uusi terminaali kykenee lastaamaan kaikkein suurimpiakin vlcc-aluksia, joiden kapasiteetti on jopa kaksi miljoonaa öljybarrelia. Uusi satamapalvelu yhdistää LOOPin Clovelly Hubin Louisianan mantereella ja yhtiön syvänmeren sataman Fort Fourchonissa 27 kilometrin päässä mantereelta.

    Yhtiön mukaan terminaalitöiden ohella sen tarvitsee vain hieman säätää nykyisiä tuontipalvelujaan raakaöljyn vientikuljetetusten aloittamiseksi. LOOP odottaa vientimäärien nousevan keskimäärin 300 000 barreliin päivässä.

    Meksikonlahti heräsi öljyn vientibuumiin

    LOOPin strateginen päätös syntyi pari vuotta sen jälkeen, kun Yhdysvallat vapautti kotimaisen raakaöljyn myymisen ulkomaille vuonna 2015. Päätös on synnyttänyt oikeat viennin karkelot lähes kaikissa Meksikonlahden öljyterminaaleissa.

    Ensimmäisen vlcc-tankkerin ehätti lastaamaan Occidental Petroleumin omistama Ingleside Energy Center, joka sijaitsee teksasilaisen Corpus Christin sataman lähistöllä. Pahaksi onneksi Corpus Christin väylä ei ole tarpeeksi syvä, jotta supertankkeri olisi voinut lastata täydet kaksi miljoonaa barrelia.

    Tähän saakka amerikkalaisten raakaöljyn laivaajien on ollut pakko siirtää öljyerät pienemmillä tankkereilla horisontissa odotteleville vlcc-aluksille ja tämä on tietenkin lisännyt rahtikustannuksia, Bloomberg kirjoittaa.

    Yhdysvaltain päivittäinen öljytuotanto on enemmän kuin yhdeksän miljoonaa barrelia raakaöljyä. Öljyn hinnat ovat jo pitkään mataneet alamaissa eli 50 dollarin alapuolella tynnyriä kohti.

    Amerikkalaisia öljynviejiä kiinnostavat erityisesti Kaukoidän markkinat. Tutkimustalo McQuilling Services povaa Aasian kysynnän kasvavan jo tänä vuonna jopa 52-kertaiseksi vlcc-alusten tonni-per-maili menetelmällä mitattuna.

    http://www.reuters.com/article/us-usa-oil-loop-idUSKBN1A92C0

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-24/america-s-biggest-oil-port-looks-to-become-a-two-way-street

    Lisää aiheesta Uutiset

    Hyvin onnistunut projekti ja sen taustat – Pansio-luokan peruskorjaus 2015-2017

    19.02.2018

    Tallink valitsi suomalaisen Fleetrangen palvelun operatiivisen tilannekuvan hallintaan

    15.02.2018

    Puhtaammat laivojen polttoaineet tuovat terveyshyötyjä

    15.02.2018

    Meyer Turulle uusi laivatilaus

    14.02.2018

    Finnlinesin väylämaksukanne ei etene Korkeinpaan oikeuteen

    14.02.2018

    Ulkomaan meriliikenteen tavarakuljetuksissa viennin kasvu jatkui reippaana vuonna 2017

    14.02.2018

    Uusi tietokirja: HÖYRYLAIVALLA TALLINNAAN

    01.02.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö