• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Louisianalainen satama aloittaa raakaöljyn viennin ensi vuonna

    Yhdysvaltain suurin yksityisessä omistuksessa oleva öljyterminaali Louisiana Offshore Oil Port (LOOP) haluaa kehittää kaksisuuntaista liikennettä. Siksi LOOP aikoo aloittaa raakaöljyn vientikuljetukset heti ensi vuoden alussa. Uusi vientiterminaali on jo rakenteilla.

    Yhdysvaltain suurin yksityisessä omistuksessa oleva öljyterminaali Louisiana Offshore Oil Port (LOOP) haluaa kehittää kaksisuuntaista liikennettä. Siksi LOOP aikoo aloittaa raakaöljyn vientikuljetukset heti ensi vuoden alussa. Uusi vientiterminaali on jo rakenteilla.

    Reutersin mukaan uusi terminaali kykenee lastaamaan kaikkein suurimpiakin vlcc-aluksia, joiden kapasiteetti on jopa kaksi miljoonaa öljybarrelia. Uusi satamapalvelu yhdistää LOOPin Clovelly Hubin Louisianan mantereella ja yhtiön syvänmeren sataman Fort Fourchonissa 27 kilometrin päässä mantereelta.

    Yhtiön mukaan terminaalitöiden ohella sen tarvitsee vain hieman säätää nykyisiä tuontipalvelujaan raakaöljyn vientikuljetetusten aloittamiseksi. LOOP odottaa vientimäärien nousevan keskimäärin 300 000 barreliin päivässä.

    Meksikonlahti heräsi öljyn vientibuumiin

    LOOPin strateginen päätös syntyi pari vuotta sen jälkeen, kun Yhdysvallat vapautti kotimaisen raakaöljyn myymisen ulkomaille vuonna 2015. Päätös on synnyttänyt oikeat viennin karkelot lähes kaikissa Meksikonlahden öljyterminaaleissa.

    Ensimmäisen vlcc-tankkerin ehätti lastaamaan Occidental Petroleumin omistama Ingleside Energy Center, joka sijaitsee teksasilaisen Corpus Christin sataman lähistöllä. Pahaksi onneksi Corpus Christin väylä ei ole tarpeeksi syvä, jotta supertankkeri olisi voinut lastata täydet kaksi miljoonaa barrelia.

    Tähän saakka amerikkalaisten raakaöljyn laivaajien on ollut pakko siirtää öljyerät pienemmillä tankkereilla horisontissa odotteleville vlcc-aluksille ja tämä on tietenkin lisännyt rahtikustannuksia, Bloomberg kirjoittaa.

    Yhdysvaltain päivittäinen öljytuotanto on enemmän kuin yhdeksän miljoonaa barrelia raakaöljyä. Öljyn hinnat ovat jo pitkään mataneet alamaissa eli 50 dollarin alapuolella tynnyriä kohti.

    Amerikkalaisia öljynviejiä kiinnostavat erityisesti Kaukoidän markkinat. Tutkimustalo McQuilling Services povaa Aasian kysynnän kasvavan jo tänä vuonna jopa 52-kertaiseksi vlcc-alusten tonni-per-maili menetelmällä mitattuna.

    http://www.reuters.com/article/us-usa-oil-loop-idUSKBN1A92C0

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-24/america-s-biggest-oil-port-looks-to-become-a-two-way-street

    Lisää aiheesta Uutiset

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    Sri Lanka liisasi Kiinalle sataman 99 vuodeksi

    11.12.2017

    LetterOne ja BASF neuvottelevat öljy- ja kaasutuotannon fuusiosta

    11.12.2017

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Kiina hätistelee Etelä-Koreaa LNG-tuonnin kakkosena

    09.12.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö