• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Maersk alensi koko vuoden ohjaustaan: syinä hakkeri-isku ja heikko kesä

    Maailman suurimman konttivarustamon Maersk Linen emoyhtiö A.P. Moller-Maersk varoittaa koko vuoden tuloksensa jäävän ennustettua heikommaksi kesällä tehdyn kyberiskun ja odotuksia huonomman kolmannen neljänneksen takia.

    Maailman suurimman konttivarustamon Maersk Linen emoyhtiö A.P. Moller-Maersk varoittaa koko vuoden tuloksensa jäävän ennustettua heikommaksi kesällä tehdyn kyberiskun ja odotuksia huonomman kolmannen neljänneksen takia.

    Kesän aikana Maersk myi sunnitellusti öljy- ja kaasubisneksensä ranskalaiselle Totalille 7,5 miljadilla dollarilla. Kaupan jälkeen tanskalaisyhtiö aikoo keskittyä varustamotoimintaan ja liikennealan logistiikan bisneksiin, Reuters kirjoittaa.
    Konttiliikenteen odotukset ovat olleet korkealla sen jälkeen kun toimitusjohtaja Sören Skou sanoi elokuussa, että varustamoyhtiöiden perusasiat ovat parhaalla tolallaan sitten vuoden 2010.

    Vaikea kesäkausi

    Kuitenkin Maersk Linen rahtien hinnat laskivat 1,1 prosenttia kolmannella neljänneksellä edeltävältä huhti-kesäkuun kvartaalilta. Tätä pidetään oireena konttilaa vieläkin vaivaasta alusten ylikapasiteetista.
    – Rahtien hinnat ovat kaikkein negativiisin elementti, ja olen erittäin hämmästynyt hintojen laskevasta suunnasta, Sydbankin analyytikko Morten Imsgard sanoo.
    Konttiala on pari vuotta käynyt läpi valtavaa konsolidaatiokehitystä, jossa varustamoja on fuusioitunut ja liittoutunut keskenään taistelussa kapasiteetin parempien käyttöasteiden puolesta.
    Maerskin osakkeen hinta on tänä vuonna noussut 25 prosenttia. Heinäkuun puolivälin jälkeen kurssikehitys on kuitenkin hidastunut juuri laskeneiden rahtihintojen vuoksi.

    Hakkerit iskivät lompsaan

    Konttibisneksissään Maersk odottaa koko vuodelta noin miljardin dollarin tulosta, kun aiempi ohjaus oli reippaasti miljardin taalan paremmalla puolella.

    Tulosvaroituksen syyt johtuvat bunkkeriöljyn kallistumisesta ja kesällä saatuneesta tietomurrosta, jonka vuoksi varustamo joutui tekemään noin 250-300 miljoonan dollarin varaukset ja hankkimaan kokonaan uudet it-järjestelmät.

    – Kolmas kvartali oli meille vaikea, mutta ilman karmeaa kyberiskua olisimme yltäneet parempaan tulokseen, Maerskin talousjohtaja Jakob Stausholm sanoi yhtiön tulostilaisuudessa Reutersille.

    http://www.reuters.com/article/us-maersk-results/maersk-steers-annual-shipping-profit-forecast-lower-idUSKBN1D70P6

     

    Lisää aiheesta Uutiset

    Rauman Satama osaksi ympäristöystävällistä EcoPorts -satamaverkostoa

    16.01.2018

    Iranilaistankkeri upposi viikon palon jälkeen

    15.01.2018

    Nor-Shipping ottaa askelia muihin maihin ja merien uusiin mahdollisuuksiin

    15.01.2018

    Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    15.01.2018

    Rolls-Royce on myymässä Wärtsilän tärkeää meridieselkumppania

    13.01.2018

    Risteilyalusten korjaustyöt siirtyvät Pohjois-Irlantiin

    12.01.2018

    Shellin Singaporen jalostamosta varastetaan öljyä tankkeritolkulla

    11.01.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö