• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Jäänmurtajat töissä jo eri puolilla maailmaa, myös Venäjän uudessa Sabettan liikenteessä

    KUVA Rosatomflotin jäänmurtajat ovat aloittaneet säännöllisen päivystyksen mm. Sabettan LNG-liikenteessä.

    Jäänmurtaja Otso mobilisoitiin jo itsenäisyyspäivän aikaan avustamaan Perämeren liikennettä ja nyt myös Kontio on mukana työssä. Ruotsin puolella Urho-luokan murtaja Ymer sekä piskuinen Ale ovat saapuneet Perämerelle.
    Yhdysvaltojen murtaja Polar Star on parhaillaan aloittamassa jäänmurtoa päästäkseen Antarktikan Rossin merellä USA:n McMurdon tutkimusasemalle.
    Venäjällä atomijäänmurtajat ovat saaneet luonnollisen työnjaon uusien energiakuljetusten puitteissa.

    Baltic Exchange kehittämässä LNG spot-markkinoiden rahti-indeksiä

    The Baltic Exchange valmistelee erityisen LNG rahti-indeksin luomista. Se toimii yhteistyössä johtavien laivameklarien ja rahtibrokerien kanssa selvittäessään mitkä reitit voitaisiin valita rahti-indeksin pohjaksi. LNG-laivat on viime vuosiin saakka rakennettu pitkäaikaisten toimitussopimusten pohjalta, jotka ovat toimineet ikäänkuin ”meriputkina”. Viime vuosina LNG laivoja on kuitenkin alettu rahdata yhä enemmän yksittäisiin spot-rahteihin ja niille on alkanut muodostua omat spot-markkinat.

    Aasian kylmä alkutalvi kolminkertaisti LNG-tankkereiden päivävuokrat

    La Nina -sääilmiön aloittama kylmä alkutalvi, kiinalaisten kotitalouksien siirtyminen lämmittämään öljyn ja hiilen sijasta kaasulla sekä Kiinan rajoitetut LNG-varastot ovat panneet Aasian tankkeriliikenteen ja hintasot sekaisin. Samalla LNG-tankkereiden päivävuokrat ovat melkein kolminkertaistuneet Aasian liikenteessä.

    Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ennätyksellisen positiivisia

    KUVA: Vuosaaren satamassa liikenteen vilkastuminen näkyy kasvavina konttimäärinä.

    Varustamoalan ja merikuljetusmarkkinoiden suhdanteet ovat ennätyslukemissa. Kehitys on ollut nousujohtoista jopa siinä määrin, että kuljetuskysynnän ja Suomen meriliikenteen viennin kohdalla on saavutettu koko varustamobarometrin 12-vuotisen historian ennätykset.

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    Kaiken piti olla liiankin hyvää todeksi: samoihin aikoihin uudistetun Panaman kanssa avautuivat myösamerikkalaisen liuskekaasun terminaalit Meksikonlahdella. Jenkkien LNG-viennin piti alkaa ja uusitun kanavan sulkuihin mahtui entistä isompia tankkereita, joiden kohteina olivat rahakkaat LNG-markkinat Aasiassa. 

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    Liikenneviraston ja Rauman Satama Oy:n yhteishankkeessa vuonna 2016 alkaneet Rauman eteläisen väylän syvennystyöt ovat valmistuneet marraskuun aikana ja väylä otetaan käyttöön 12 metrin kulkusyvyisenä 15.12.2017. Uusi kulkusyvyys mahdollistaa entistä suurempien alusten pääsyn satamaan parantaen Rauman sataman kilpailukykyä ja vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä, kun alusten lastimäärä voidaan jopa kaksinkertaistaa.

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    Konttirahtien hinnat ottavat takapakkia eikä maailmankaupan elpyminen jatku odotetun mallisena, maailman suurimman konttivarustamon Maersk Linen Aasian johtaja Steve Felder varoittelee suhdanteiden paranemiseen yksiselitteisesti uskovia.

    MSC trusts MacGregor expertise to boost productivity through improved container stowage efficiency on 31 vessels

    PHOTO: MSC Mediterranean Shipping Company

    MacGregor, part of Cargotec, has received orders to optimise the container carrying capabilities of 31 MSC Mediterranean Shipping Company vessels from six different ship series. The work is designed to optimise ships’ cargo system productivity and earning potential. The orders were booked into Cargotec’s third and fourth quarter 2017 order intakes and deliveries are planned for completion towards the end of 2018.

    Maailman konttiliikenne nousee kaikkien aikojen ennätykseen

    Meriliikenteen täysien konttien kuljetukset rikkovat tänä vuonna ensi kertaa historian aikana 200 miljoonan teun haamurajan. Päällekkäisyyksien välttämiseksi konsulttitalo Drewryn lukemista on vähennetty tyhjien konttien kuljetukset ja transiton osuus.

    Merenkulun turvalaitteita katoaa sadoittain joka vuosi

    Liikennevirasto ottaa Pyhärannan veneväylällä koekäyttöön väyläviitat, jotka ilmoittavat sijaintinsa. Uudenlaisten viittojen on tarkoitus parantaa merenkulun turvallisuutta ja vähentää sijaintitarkastusten tarvetta.

    Talvi on kelluvien turvalaitteiden painajainen. Liikenneviraston väylillä kelluvia viittoja on noin 17 000 kappaletta, niistä jäät rikkovat tai vievät mennessään joka vuosi yli 700 kappaletta. Myös muina vuodenaikoina viittoja katoaa jonkin verran.

    Australia varoittaa La Nina -ilmiöstä

    Australialaiset ilmatieteilijät varoittavat La Nina -sääilmiön alkamisesta jo joulukuussa. La Ninan todennäköisyys on arvioitu kolme kertaa suuremmaksi kuin tavallisina vuosina. Sääilmiö vaikuttaa merenkulkuun ja moniin toimialoihin aina maanviljelystä kaivosteollisuuteen sekä hiilen, öljyn ja kaasun kuljetuksiin.

    EU:n laivasto-osasto otti yhteen merirosvojen kanssa Somalian edustalla

    Intian valtamerellä partioinut Euroopan unionin laivasto-osasto on ottanut kiinni merirosvoja, jotka hyökkäsivät viikonloppuna 52 000 tonnin konttialuksen ja yhden kalastaja-aluksen kimppuun raketeilla. Välikohtaus osoittaa, että piratismi pysyy Somalian merialueiden riesana, laivasto osasto sanoi tiedotteessaan sunnuntaina.

    Rajavartiolaitoksen MIV-15 hankinta

    Rajavartiolaitoksella on tarve korvata 1960–1980-luvuilla hankitut vanhentuneet rannikkovartioveneet. Rajavartiolaitoksen merivene MIV 15 -hankinnasta syntyviä kustannuksia varten hallituksen viime viikon budjetin 2018 täydennysesityksessä talousarvioon ehdotetaan valtuutta hankinnan käynnistämiseksi sekä määrärahaa lisättäväksi 3,3 miljoonaa euroa vuodelle 2018. Suomi on saanut meriveneiden hankintaan erillisrahoitusta Euroopan komissiolta.

    Naiivit salasanat ja heikko tietoturva avaavat kauppalaivat kyberrikollisille

    Kauppalaivojen yleensä surkea kyberturva antaa hakkereille avoimet ovet murtautua alusten viestintäjärjestelmien kautta paitsi laivoille myös varustamoiden tietokantoihin. Pen Test Partnersin tietoturvaekspertti Ken Munroen mielestä tällaiset tietomurrot eivät yksinkertaisesti ole hyväksyttäviä.

    Monet ongelmat johtuvat siitä, että alukset on perinteisesti nähty suljettuina ja muista erillään toimivina it-ympäristöinä. Koska laivaverkkojen ei nähty yhdistyvän muihin tietoverkkoihin kuin korkeintaan satamissa, ei koko tietoturvaa pidetty lainkaan olennaisena asiana.

    Italia ohjaa isot risteilyalukset takakautta Venetsian satamaan

    Gondolikuskien ja vesitaksien ei enää tarvitse kilpailla laituripaikoista risteilyalusten kanssa Venetsian Pyhän Markuksen aukion ja Dogen palatsin edessä olevilla kaijoilla. Italian hallitus määräsi tiistaina, että suuret risteilyalukset saavat seilata Margheran satamaan kaukaa kaupungin keskusta ja Canal Grande ohittaen. 

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö