• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Meriliikennekeskus esti rahtialuksen karilleajon Orrengrundin eteläpuolella

    Liikenneviraston meriliikennekeskus onnistui ehkäisemään rahtialuksen karilleajon itäisellä Suomenlahdella Orrengrundin eteläpuolella.
    Liikenneviraston Suomenlahden meriliikennekeskus havaitsi 23.8.2017 klo 12.30 rahtialuksen, joka oli suuntaamassa kohti matalikkoa Orrengrundin eteläpuolella. Heti vaaratilanteen havaittuaan meriliikennekeskus otti yhteyttä tähän 152-metriseen alukseen ja ohjeisti sitä muuttamaan välittömästi kurssiaan. Alusliikenteenohjaajien valppaus kannatti, sillä alus muutti kurssinsa takaisin turvallisille vesille.

    Jenkkien sotalaiva taas törmäyskurssilla – kymmenen seiloria kateissa

    Yhdysvaltain seitsemännen laivaston huolet eivät hellitä. Varhain maanantaina ohjushävittäjä USS John S. McCain törmäsi tankkerin kanssa Singaporen salmessa sillä seurauksella, että kymmenen merisotilasta on kateissa. Kyseessä on toinen sota-aluksen törmäily kahden kuukauden aikana.

    U.S. Navy siirsi syrjään kaksi komentajaa USS Fitzgeraldin haverin jälkeen

    Kirves heiluu Yhdysvaltain seitsemännessä laivastossa sen jälkeen kun seilorit melkein upottivat ohjushävittäjä USS Fitzgeraldin, joka törmäili konttialuksen kanssa kesäkuussa. Laivaston esikunta on siirtänyt sivuun kaksi komentajaa ja vahdissa olleen ylipursimiehen. Rangaistuksia on tiedossa muillekin.

    Roald Amundsenin Maud-alus palaa viimein Norjaan

    Kuuluisan norjalaisen tutkimusmatkailijan Roald Amundsenin Maud-alus palaa syntysijoilleen Norjaan maattuaan lähes 90 vuotta merenpohjassa Nunavutin vesillä Kanadassa. Maud osallistui Amundsenin toiselle matkalle Luoteisväylällä.

    – Kaikki riippuu enää arktisesta jäätilanteesta. Luulemme pääsevämme matkaan ihan lähiaikoina, Maudin viimeisen matkan puuhamies, kuusi vuotta hanketta valmistellut norjalainen Jan Wanggaard kertoo kanadalaiselle Globe & Mailille. 

    Venäjän arktinen merenkulku hyötyy tuulten kääntymisestä kohti länttä

    Venäjän pohjoinen merenkulku on tyytyväinen siitä, että tuulen suunnan muuttuminen ajaa vanhinta ja paksuinta kiintojäätä Pohjois-Amerikkaan päin. Tiedemiesten mukaan ilmiö johtuu ainakin osittain kiintojään sulamisesta ilmaston lämpenemisen myötä. Joka tapauksessa tämä helpottaa venäläisten alusten kulkua Koillisväylällä.

    Jemenin houthit yrittivät hyökätä saudivetoisen liittouman sotalaivan kimppuun

    Jemenin sisällisodan osapuolet on täysin eri mieltä lauantaina sattuneesta välikohtauksesta. Aseistautuneen houthi-liikkeen edustajat sanovat järjestön iskeneen onnistuneesti saudien johtaman liittouman sotalaivan kimpuun Punaisella meren rannalla sijaitsevassa al-Mokhan satamassa. Liittouman edustaja, eversti Turki al-Malki puolestaan puolestaan väittää aivan toista.

    Norjalainen porauslaiva antoi periksi Kiinan painostukselle – lähti Vietnamin vesiltä

    Vietnamin ja Kiinan Etelä-Kiinan merta koskevan öljykärhämän keskiössä oleva porausalus on jättänyt kiistellyn merialueen ja siirtynyt malesialaiseen Labuanin satamaan, Thomson Reuters Eikonin maanantaina keräämistä alusten sijaintitiedoista ilmenee.

    Kanada vaatii laivoja hiljentämään vauhtiaan valaiden suojelemiseksi

    Eräitä aluksia vaaditaan ajamaan hitaammin, koska viimeisten kahden kuukauden aikana Kanadaan kuuluvan St. Lawrence -joen lahdella on kuollut ainakin kymmenen grönlanninvalasta, Kanadan hallitus ilmoitti perjantaina.

    Haveri huuhtoi jättimäisiä muoviputkia Britannian rannoille

    Englannin kanaalin lomarannat ovat joutuneet perin erikoisen ympäristöongelman eteen. Eräs konttilaiva törmäsi hinauksessa olleisiin muoviputkiin Pohjanmerellä jo kuukausi sitten, ja nyt näitä jättiputkia on löydetty huuhtoutuneina Englannin kanaalin rannoille. Brittiviranomaisten mukaan putket ovat jopa 480 metriä ja niiden halkaisija on kaksi ja puoli metriä.

    Trump sallii Kuuban risteilyt – muilla turisteilla vaikeampaa

    Presidentti Donald Trumpin aikeet tiukentaa amerikkalaisten matkustusoikeutta Kuubaan herättävät huolta matkanjärjestäjien keskuudessa. Tällä hetkellä risteilyalusten vierailut sallitaan, mutta muilla matkailijoilla sekä lentoyhtiöillä ja pankeilla on edessä uusia rajoituksia.

    Konttiliikenne Aasiasta Eurooppaan kasvaa vakaata tahtia

    Aasian ja Euroopan välinen konttiliikenne kasvaa ennusteita nopeammin. Niinpä parhaiten johdetuilla varustamoilla on hyvät mahdollisuudet hyödyntää nousevia spottirahtien hintoja. Vaikka ensimmäisen neljänneksen vauhti on hieman hidastunut, lisääntyivät kuljetukset tammi-toukokuussa 3,8 prosentin tahtiin, Container Trades Statistics ynnäilee.

    Panaman kanavan liikenne ylitti villeimmätkin odotukset

    Reilu vuosi sitten valmistunut Panaman kanavan laajennus on imenyt merikuljetuksia muilta reiteiltä. Panaman kanavaviranomaisten mukaan liikenne on ylittänyt villeimmätkin ennusteet. Vuoden aikana kanavan läpi kulki keskimäärin 5,9 alusta, kun ennusteet oli asetettu pariin kolmeen alukseen päivässä ensimmäisen vuoden aikana. Liikenteestä 51 prosenttia oli konttilaivoja.

    Turkki valvoo porausalusta Kyproksen vesillä laivojen ja sukellusveneen voimin

    Turkki on lähettänyt itäiselle Välimerelle kaksi sotalaivaa ja sukellusveneen. Alusten tehtävänä on valvoa Kyproksen ja ranskalaisen energiajätti Totalin yhteishanketta öljynporausten aloittamiseksi. Turkin toimet luultavasti lisäävät alueen epävakautta sen jälkeen kun jaetun saaren yhdistäminen epäonnistui viime viikolla.

    Raskaan polttoöljyn käyttö arktisella merialueella uutena aiheena IMO-kokousten asialistalle

    Suomen tavoitteet saavutettiin hyvin kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO:n meriympäristön suojelukomitean kokouksessa Lontoossa 3.-7.heinäkuuta. Komitea päätti muun muassa painolastivesien käsittelylaitteiston aikataulusta, Itämeren asemasta NECA-alueena sekä nosti raskaan polttoöljyn käytön ja kuljetuksen arktisella alueella tulevien kokousten asialistalle.

    Etäluotsaus mahdolliseksi lakimuutoksen myötä

    Luotsauslakia halutaan uudistaa sallimaan myös etänä luotsaaminen. Lakimuutoksen tavoitteena on poistaa etäluotsauksen kokeilun esteet ja mahdollistaa uusien teknologioiden kokeilu sekä tiedon laajempi hyödyntäminen luotsaustoiminnassa.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö