• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Finnpilot voisi hoitaa myös liikenteenohjauksen

    Luotsaus ei ole itsetarkoitus, mutta meriturvallisuus on, ja meillä on siitä Suomen laajin osaaminen, vastavalittu Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen toteaa. Hän toivoo tällä osaamisella olevan käyttöä tulossa olevassa meriliikenteenohjauksen uudistuksessa.

    Uutta bisnestä etsivä Petronas aikoo tankata myös laivoja lng:llä

    Malesian valtion energiayhtiö Petroliam Nasional Berhad eli Petronas etsii lng-kaasulleen uusia markkinoita. Eräs tällainen on tankata rahtilaivoja nesteytetyllä maakaasulla eli lng:llä.

    USA:n itärannikon satamia pitää ruopata mega-aluksia varten

    Panaman kanavan laajennuksen jälkeen Yhdysvaltain itärannikon ja Meksikonlahden satamiin saapuu yhä suurempia aluksia. Tämä on herättänyt kaikkiaan 15 amerikkalaista satamaa hakemaan kongressilta yhteensä 4,6 miljardin dollarin ruoppauslupia satamiin johtaville väylille.

    Ei armoa Costa Concordian entiselle päällikölle

    Italian korkein oikeus piti viime viikolla ennallaan Costa Concordian päällikön jo aiemmin saaman 16 vuoden vankeustuomion. Francesco Schettino todettiin syylliseksi 32 ihmisen kuolemaan toscanalaisen Giglion saaren rannalla vuonna 2012 sattuneessa risteilyaluksen karilleajossa.

    Fleetrange tuo merellä seilaavan laivan vaikka taskuun

    Suomalainen yritys on kehittänyt pilvipohjaisen IoT-teknologiaa hyödyntävän palvelun merenkulun toimijoille. Palvelu tarjoaa reaaliaikaista tilannetietoa laivan liikkeistä, säästä ja mahdollistaa kommunikaation laivan ja maaorganisaation välillä. Palvelua on jo testattu Suomenlahdella, Englannin kanaalin liikenteessä sekä Antarktiksen haastavissa olosuhteissa.

    Valaat ja alukset törmäyskurssilla useammin kuin luullaan

    Merentutkijoiden ryhmä raportoi siitä, että valaiden sekä alusten että veneiden törmäykset varsinkin Uuden Englannin osavaltioiden edustalla ovat selvästi luultua yleisempiä. Tieteentekijät keskittyivät Gulf of Mainen eteläisiin merialueisiin, jotka sijaitsevat Massachusettsin, New Hampshiren ja Mainen rannikoiden edustalla.

    IMO:n rikkisäännöt maksavat varustamoille 60 miljardia taalaa

    Varustamoilla on enää kaksi ja puoli vuotta aikaa vähentää polttoaineen rikkipäästönsä merenkulkujärjestö IMO:n vaatimusten mukaisiksi. Asiantuntijat varoittavat, että kaikkiaan 60 miljardia dollaria maksavat maailman kauppalaivaston muutostyöt johtavat muutenkin köysissä olevan alan kaaokseen.

    Vladimir Putin yrittää jatkaa Stalinin pohjoista unelmaa

    Venäjän presidentti Vladimir Putin yrittää toteuttaa Josef Stalinin arktista unelmaa vahvasta Jäämeren alueesta ja tehdä Koillisväylästä Suezin kanavaan verrattava kultakaivos. Tähän mennessä venäläiset ovat saaneet purjehtia pohjoisilla merialueillaan lähes tulkoon yksin.

    Vaikka merikuljetukset pohjoisilla vesillä kiihtyivät viime vuonna lähes tulkoon Neuvostoliiton viimeisten vuosien tasalle, nähtiin Jäämerellä vain harvoja ulkomaisia aluksia.

    Venäläinen lng-tankkeri avasi väylän Jamalin niemimaalle

    Venäläisen M/T Christophe de Margerien viime viikkoinen visiitti Jäämeren rannalla sijaitsevaan Sabettaan merkitsee samalla ensi-iskua Pohjoiskalotin kuljetuspaletissa eli korkeiden panosten logistiikkapelissä. Tankkerin käynti on lähtölaukaus kaasun ja raakaöljyn kuljetusten väistämättömälle kasvulle Arktikalla.

    Painolastivesisäädöksen voimaantulossa joustoa

    Vieraslajien leviämisen rajoittamisesta säädetään syksyllä voimaan tulevalla kansainvälisellä painolastivesiyleissopimuksella.
    “Trafi mahdollistaa painolastivesiyleissopimukseen joustavamman aikataulun, joka ei rasita Suomen kauppalaivastoa muita maita enemmän. Ruotsin ja Saksan viranomaiset ovat tulkinneet säädöstä samalla tavalla kuin Suomi”, kertoo erityisasiantuntija Ville-Veikko Intovuori Trafista .

    Rihtniemen väylän syvennystyöt jatkuvat Raumalla

    Rihtniemen väylällä vuonna 2016 alkaneet ruoppaus- ja louhintatyöt käynnistyvät talvitauon jälkeen viikolla 13. Turvallisuussyistä vesilläliikkujia pyydetään kiertämään työyksiköt mahdollisimman kaukaa. Väylän ja työkoneiden välittömässä läheisyydessä sukeltaminen on räjäytystöiden vuoksi kiellettyä.

    Yllätys varustamoalalla: norjalainen DWT luiskahti BW Groupin syliin

    Yksityinen varustamoyhtiö BW Group nousi torstaina norjalaisen Double Hull Tankers -varustamon suurimmaksi osakkeenomistajaksi. Tulos on yllätys, sillä myös suurin norjalainen tankkerivarustamo Frontline tavoitteli DHT:n ostoa. Pörssiyhtiö Frontlinen suurin omistaja on taasen norjalaismiljardööri John Fredriksen.

    Maersk ja Hamburg Sud lepyttelevät EU:n kilpailuviranomaisia

    Maersk Line on tarjonut myönnytyksiä EU:n komission kilpailuviranomaisille, jotta nämä hyväksyvät tanskalaisjätin toteuttaman saksalaisen kilpailijan Hamburg Sudin haltuunoton.

    Lihapakasteet jäävät merille – Kiina sulki satamansa Brasilian pihveiltä

    Merikuljetukset ja yleensäkin maailmankauppa ovat saaneet vakavan iskun Brasiliassa viime viikolla paljastuneessa lihaskandaalissa. Varustamojen alukset ovat pullollaan jäädytyskontteja. Kiina on sulkenut satamansa Brasiliasta tulevilta lasteilta ja kaikki osapuolet toivovat tilanteen ratkevan pikaisesti.

    Meriliikenteessä takana kasvun vuosi

    Ulkomaan meriliikenteen vienti- ja tuontikuljetukset lisääntyivät vuonna 2016. Vientikuljetuksissa kasvua oli 8,3 prosenttia ja tuonnissa 4,5 prosenttia. Myös ulkomaan meriliikenteen matkustajaliikenteen matkustajamäärät lisääntyivät.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö