• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Risteilyalusten korjaustyöt siirtyvät Pohjois-Irlantiin

    Aiemmin maailmankuulusta Harland & Wolffin telakasta on tullut suunnitteluyhtiö ja korjaustelakka. Newryssä toimiva korjausyhtiö MJM aikoo huhtikuussa siirtää belfastilaistelakalle Royal Caribbean Cuisesin omistaman m/s Azamara Pursuitin. 11 matkustajakantisen aluksen sisätilat uusitaan kokonaan.

    Ponant tilasi maailman ensimmäisen DAS-periaatteella toimivan naparisteilijän

    KUVA Aluksen polaarijääluokan PC2 rungon on kehittänyt Aker Arctic ja se lähtee peruutusmoodista pahimmassa jäätilanteissa. PC 2 määrittely on ”ympärivuotinen toiminta kohtuullisissa monivuotisen jään tilanteissa”

    Ponant avaa uuden luvun risteilytoiminaan historiaan tilaamalla polaarialueiden 270 miljoonan  euron hintaisen jäänmurtajaristeilijän Fincantierin Vardin telakalta Norjasta. Vard rakentaa parhaillaan Itämeren jääluokkaisia aluksia varustamolle. 30.000 GT alus suunnitellaan 270 matkustajalle ja se valmistuu keväällä 2021.

    Innovatiivisista Wärtsilä HY -hybridimoduuleista taloudellisia ja ympäristöhyötyjä ruotsalaiselle satamahinaajalle

    KUVA Luulajan satamalle Ruotsiin rakennettavaan uuteen saattohinaajaan tulee kaksi Wärtsilä HY 2 -hybridimoduulia.

    Teknologiakonserni Wärtsilä toimittaa kaksi  Wärtsilä HY 2 -hybridimoduulia uuteen hinaajaan, jota rakennetaan Pohjois-Ruotsissa sijaitsevalle Luulajan satamalle. Alusta rakentaa GONDAN Shipbuilders Asturiassa Espanjassa. Moduulit tilattiin Wärtsilältä joulukuussa 2017. Kun alus otetaan käyttöön alkuvuodesta 2019, se on ensimmäinen Wärtsilä HY -ratkaisua käyttävä alus.

    SHI:n tulosvaroitus himmensi laivanrakennuksen nousun toiveet

    Samsung Heavy Industriesin tulosvaroitus pudotti yhtiön osakekurssin 29 prosentin syöksyyn keskiviikkona ja haukkasi 1,3 miljardin siivun telakkajätin pörssiarvosta. SHI kertoi yllätystappioista ja sanoi tarvitsevansa lisää pääomia. Ilmoitus himmensi koko laivanrakennusalan toiveet paremmasta.

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    M/S Nieuw Statendam -niminen risteilyalus laskettiin vesille 6. joulukuuta Fincantierin Margheran telakalla Venetsian lähellä perinteisin ja onnea tuottavin ”kolikkomenoin.” Aluksen tilaaja on Carnival Corporationin varustamobrändi Holland America Line. Fincanterin tanakasta tilauskannasta kertoo se, että telakan tilauskirjoissa on juuri nyt 34 risteilyalusta.

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    Sveitsiläinen MSC Cruises otti loppuviikolla vastaan uuden lippulaivansa, M/S Seasiden. Alus rakennettiin Fincantierin Monfalconen telakalla ja se on suurin Italiassa koskaan valmistunut laiva. MSC Cruisesin kasvuvauhti on kova, sillä uudisrakennus on jo toinen varustamolle valmistunut megaluokan alus puolen vuoden sisällä.

    Elomaticin Patrik Rautaheimo Meriteollisuus ry:n puheenjohtajaksi

    Meriteollisuus ry valitsi uuden hallituksen yhdistyksen syyskokouksessa. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Elomatic Oy:n toimitusjohtaja Patrik Rautaheimo, joka tarttuu uuteen toimeensa innolla. ”Meriteollisuus kasvaa vauhdilla ja alan tulevaisuudennäkymät ovat erinomaiset”, Rautaheimo sanoo.

    Lloyd’s Register Laivue 2020 -alusten luokituslaitokseksi

    Puolustusvoimien logistiikkalaitos on valinnut Lloyd’s Registerin Laivue 2020 -alusten luokituslaitokseksi. Luokituksen tarkoituksena on taata tulevan Pohjanmaa-luokan alusten turvallisuus, merikelpoisuus ja suorituskyky.

    Mikko Niini Rauman telakkayhtiön hallituksen puheenjohtajaksi

    Raumalainen telakkayhtiö Rauma Marine Constructions (RMC) on vaihtanut johtoaan. Pitkän varustamoalan uran tehnyt Mikko Niini nousee hallituksen puheenjohtajaksi ja toimitusjohtajaksi Heikki Pöntysen tilalle tulee Jyrki Heinimaa.

    TestLab Finland Oy:stä tulee Navidium Oyj

    Merenkulun digitaaliseen teknologiaan erikoistunut TestLab Finland Oy:n uusi nimi on Navidium Oyj. Nimi “Navidium” ammentaa inspiraationsa meriteollisuudesta. Uusi nimi sitoutuu yhtiön visioon ja strategiaan, jossa pyritään maksimoimaan yhtiön toiminnan positiivinen ympäristövaikutus ja toimimaan ympäristön kannalta tehokkaasti meriteollisuudessa. 

    De Hoop telakka rakentaa 100 matkustajan ekspeditioristeilijän RCCL-ryhmälle

    Hollantilainen telakka De Hoop kertoo voittaneensa tilauksen  5,700 gt risteilijästä 100 matkustajalle amerikkalaiselta Celebrity Cruises yhtiöltä, joka on osa RCCL konsernia.

    Uusi alus rakennetaan De Hoopin Lobithin telakalla rakennusnumerolla 488 ja saa nimeksi Celebrity Flora. Alus valmistuu toukokuussa 2019.

    Laivatilaukset nostavat Suomen metalliteollisuutta

    Teollisuustuotanto kasvaa odotusten mukaisesti. Metallien jalostuksen tuotanto on saavuttanut vuoden 2008 alkuvuoden tason.

    Laivatilausten ansiosta myös kone- ja metallituoteteollisuuden tilauskanta on noussut vuoden 2008 tasolle. Moottoriajoneuvojen vienti kasvaa kohisten ja paperiteollisuudenkin kannattavuus kohenee, rakentamisen kasvu sen sijaan hidastuu, kertoo Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan Toimialakatsaus.

    Kleven Verft rakentaa maailman suurimman timanttilaivan

    Brittiläis-amerikkalainen timanttiyhtiö De Beers jatkaa panostuksiaan offshore -alalle timanttien etsinnöissä. Yhtiö on tilannut 142 miljoonan dollarin arvoisen uudisrakennuksen norjalaiselta Kleven Verftiltä. Aluksesta tulee maailman suurin laiva timanttien merenalaiseen kaivostoimintaan.

    Luulajan satama rakentaa uuden jäänmurtaja-hinaajan Espanjassa

    Luulajan sataman toimitusjohtaja Henrik Vuorinen uskoo vahvaan liikenteen kasvuun Luulajassa. uudesta aluksesta tulee vahvin hinaaja Perämerellä ja se vastaa sähkö-hybridi koneistojärjestelyllään siitä huolimatta ajankohtaisiin ympäristö- ja päästövaatimuksiin. Malmporten hankkeen tuloksena satamaan odotetaan entistä suurempia, käytännössä Panamax-luokan aluksia ja ne edellyttävät hinaajalta suurta ketteryyttä ja paalutyöntöä. Alus varustetaankin kahdella azimuth-propulsiolaitteella ja paalutyöntö on 100 t.

    Jäänmurtaja-hinaajan  suunnittelija Robert Allan Ltd perustaa Euroopan myyntitoimiston Turkuun. 

    Turussa suunniteltu pop-up jäänmurtaja sai Euroopan telakat innostumaan

    Liikennevirasto valmistelee parhaillaan pilottihanketta, joka voi parhaimmassa tapauksessa ratkaista leijonanosan Suomen sisävesien ja rannikon jäänmurtohuolista, Rami Nieminen kirjoittaa tämän päivän Turun Sanomissa.

    Liikennevirasto on avannut tarjouskilpailun, jolla haetaan sopivaa telakkaa rakentamaan siirrettävää, jäätä murtavaa irtokeulaa. Ajatuksena on, että keula voitaisiin kiinnittää satamahinaajaan, ja näin syntyisi kätevästi väliaikainen jäänmurtaja. Se voisi talvet murtaa jäitä ja sulan veden aikana tehdä muita töitä.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö