• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • RCCL:n neljännen superlaivan köli laskettiin Rostockissa

    KUVA M/S Spectrum of the Seasin kölinlaskutilaisuuden osanottajat vasemmalta oikealle: Thomas Murken (DNV GL), Thomas Weigend (Meyer Werft), Carsten Pengel (Meyer Werft), Mathias Kopitzki (Neptun Werft), Stephan Schmees (Meyer Werft), Raimon Strunck (Neptun Werft), Kevin Dopuglas (Royal Caribbean), Sebastian Brunila (Royal Caribbean).

    Maailman suurimpien risteilyalusten joukkoon kuuluvan M/S Spectrum of the Seasin köli laskettiin marraskuun toisella viikolla Meyerin Neptun Werftin telakalla Rostock-Warnemündessä, jossa myös aluksen konehuoneyksikkö rakennetaan. 

    Perinteisessä tilaisuudessa onnenrahat aluksen ensimmäisten yhteenhitsattujen runkokappaleiden alle laskivat RCCL -varustamon edustajat Kevin Douglas ja Sebastian Brunila.

    Ranska rakentaa kaksi sotalaivaa emiirikunnille

    Ranskan valtion omistama laivanrakennusyhtiö Naval Group toimittaa kaksi Gowind-luokan korvettia Yhdystyneiden arabiemiirikuntien laivastolle. Asiasta kertoi viime viikon lopulla Persianlahden alueella vieraillut Ranskan presidentti Emmanuel Macron.

    Pohjoismaiden korkein nosturi nousi lopulliseen korkeuteensa Meyer Turun telakalla

    120 metriä korkean nosturin 2500 tonninen pääkannatinpuomi nostettiin tänään lopulliseen korkeuteensa Meyer Turun telakalla.

    Pääkannatinpuomin nosto alkoi tuulen hellitettyä perjantaina aamulla, ja 2500 tonnisen puomin nosto saatiin valmiiksi sunnuntaina. 120 metriä korkea nosturi on näkyvin osa Meyer Turun 185 miljoonan euron investointiohjelmasta. Meyer Turulle Kone Cranesin toimittama nosturi on kuitenkin paljon muutakin kuin alueen uusi nähtävyys.

    Huyndai Heavy rakentaa yhteensä 15 malmilaivaa Polarikselle

    Etelä-korealainen Huyndai Heavy Industries eli HHI on tehnyt 400 miljoonan dollarin sopimuksen viiden 325 000 dw-tonnin malmilaivan rakentamisesta Polaris Shippingille.

    MacGregor announces a plan to achieve annual cost savings of approximately EUR 13 million

    MacGregor, part of Cargotec, is announcing planned measures to achieve annual cost savings of approximately EUR 13 million and begins statutory cooperation negotiations. The plans include the split of Smart Ocean Technology division into Cargo Handling division and Advanced Offshore Solutions division.  

    Wärtsilä introduces an innovative pre-swirl stator to improve fuel efficiency

    PHOTO: EnergoFlow in combination with an optimised fixed pitch propeller ensures better results.

    The new Wärtsilä EnergoFlow is an energy saving solution that will return ship operators’ investment in less than two years. By reducing the power losses which occur in the propeller’s slipstream with an optimised inflow, Wärtsilä’s solution improves fuel efficiency by up to 10 percent.

    Hybridi-into tarttui luksusjahtien omistajiin

    KUVA: Heesenin luksusjahti Home hyödyntää hollantilaisen laivansuunnittelija Van Oossanenin luomaa erittäin taloudellista runkomuotoa.

    Maailman miljardöörit ajavat veneitään paljon puhtaammilla sähkö- ja hybridiautoilla. Mutta eivät enää kauan, sillä omistajien kysyntä panee jahtien rakentajat etsimään uusia ja ympäristölle ystävällisiä vaihtoehtoja myös merelle.

    Hollantilainen Heesenin varustamo on erikoistunut kalleista kalleimpien jahtien rakentamiseen. Heesenin Pohjois-Amerikan myyntipäällikkö Thomas Conboy sanoo, että hybridijahdit nousivat Fort Lauderdalen kansainvälisen jahtikatsauksen kaikkein kuumimmaksi puheenaiheeksi.

    Meyer Turun uuden goliath-nosturin pääkannatinpuomin nosto

    Meyer Turun uuden goliath-nosturin pääkannatinpuomi nousee korkeuksiin viikonlopun kuluessa. 130 metrin korkeuteen kohoava nosturi on Pohjoismaiden korkein, ja on näkyvin osa Meyer Turun 185 miljoonan euron investointiohjelmaa. Nosturi vihitään käyttöön toukokuussa 2018.

    Korean telakat palaavat kuilun partaalta – tilausmäärät kasvussa

    Kipinät vain lentelevät, kun yövuoro hitsaa Etelä-Korean lounaisrannikon telakoilla. Työn alla on uuden sukupolven konttialuksia, porauslauttoja ja moderneja jäätä murtavia tankkereita. Muutos on merkittävä verrattuna vuonna 2008 alkaneeseen telakkakriisiin, joka pani Korean suurimmat laivanrakentajat henkitoreisiin

    Sir Richardin risteilyaluksen köli laskettiin Genovassa

    Fincantierin telakka järjesti lokakuun lopussa perinteisen kölinlaskutilaisuuden ensimmäiselle Virgin Voyages- varustamon tilaamalle 110 000 gt:n risteilyalukselle telakkayhtiön Sestri Ponenten yksikössä Genovan liepeillä.

    Meyer luovutti 44:n risteilyaluksen – meni Kiinaan

    Meyer Werftin tuorein luomus, 151 300 bruttotonnin M/V World Dream luovutettiin omistajavarustamolleen, kiinalaiselle Dream Cruisesille viime keskiviikkona Bremerhavenissa. Dream  Cruises on hongkongilaisen Gentingin tytärvarustamo.

    Uusirakennuksen kapasiteetti on 3 376 matkustajaa. Hyteistä noin 75 prosentilla on merinäköala ja suurella osalla näistä on oma parveke. Dream Worldin pituus on 335 ja leveys 39,7 metriä. Aluksen huippunopeus on 23 solmua.

    Fincantieri terästää Italian rannikkovartiostoa monikäyttöisillä offshore-aluksilla

    Italialainen Fincantierin telakka vahvistaa maan rannikkovartiostoa seitsemällä uudella ja monikäyttöisellä ulkovartioaluksella (PPA). Sarjan toisen aluksen seremoniallinen ensimmäisen runkolevyn leikkaus tapahtui viime viikolla Riva Trigoson telakalla Genovassa.

    Kasvun hurmaa risteilymaailmassa

    Maailman kauppamerenkulku ja laivanrakennus elävät vaikeaa ja pitkää lamakautta. Risteilytoiminnassa ja risteilylaivojen rakentamisessa tilanne on kuitenkin aivan päinvastainen. Nykyisenlaista vahvan kasvu kautta ei ole koettu koskaan aikaisemmin. Ristiriita on hämmentävä ja sitä selvitti kirjoittajamme Eero Mäkinen Saksan perinteisessä Seatrade Europe, Cruise & River Cruise Conventionissa. Koko raportti maanantaina 30.10. ilmestyvässä Navigator-lehdessä.

    Rosneftin varustamo tilaa kymmenen arktista shuttle-tankkeria

    Rosneftin varustamo tilaa kymmenen Arc7 jääluokan arktista 42.000 tdw shuttle-tankkeria Zvezdan telakalta. Laivat rakennetaan Independent Oilin (NNK) öljynvientiä varten koillisväylän kautta. Rosneftin omistama Zvezda on entinen sukellusvenetelakka. Se on kuitenkin toteuttamassa miljardi-investointia uusiin tuotantolaitteisiin.

    Uudet tankkerit ovat kooltaan samanlaisia kuin Samsungin juuri rakentamat laivat Gazprom Neftille Novoportin liikennettä varten Ob-joelle. Tilattujen laivojen jääluokaksi on ilmoitettu ARC7 ja toimintakyky 1,8 metriseen jäähän ja aina -45оС lämpötilaan.

    Wärtsilä makes Viking Princess the world’s first offshore vessel with a hybrid energy storage solution replacing a traditional generator

    The technology group Wärtsilä reached a new milestone in the battery technology development as the company completed the installation of a hybrid energy system on board Viking Princess. The Norwegian vessel is now the first ever offshore supply vessel in which batteries reduce the number of generators aboard the ship. The new energy storage solution will improve engine efficiency, generate fuel savings and reduce greenhouse gas emissions. Viking Princess completed sea trials and the system was handed over to customer Eidesvik Offshore on 9 October 2017.

  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö