Wärtsilä introduces an innovative pre-swirl stator to improve fuel efficiency

PHOTO: EnergoFlow in combination with an optimised fixed pitch propeller ensures better results.

The new Wärtsilä EnergoFlow is an energy saving solution that will return ship operators’ investment in less than two years. By reducing the power losses which occur in the propeller’s slipstream with an optimised inflow, Wärtsilä’s solution improves fuel efficiency by up to 10 percent.

Hybridi-into tarttui luksusjahtien omistajiin

KUVA: Heesenin luksusjahti Home hyödyntää hollantilaisen laivansuunnittelija Van Oossanenin luomaa erittäin taloudellista runkomuotoa.

Maailman miljardöörit ajavat veneitään paljon puhtaammilla sähkö- ja hybridiautoilla. Mutta eivät enää kauan, sillä omistajien kysyntä panee jahtien rakentajat etsimään uusia ja ympäristölle ystävällisiä vaihtoehtoja myös merelle.

Hollantilainen Heesenin varustamo on erikoistunut kalleista kalleimpien jahtien rakentamiseen. Heesenin Pohjois-Amerikan myyntipäällikkö Thomas Conboy sanoo, että hybridijahdit nousivat Fort Lauderdalen kansainvälisen jahtikatsauksen kaikkein kuumimmaksi puheenaiheeksi.

Meyer Turun uuden goliath-nosturin pääkannatinpuomin nosto

Meyer Turun uuden goliath-nosturin pääkannatinpuomi nousee korkeuksiin viikonlopun kuluessa. 130 metrin korkeuteen kohoava nosturi on Pohjoismaiden korkein, ja on näkyvin osa Meyer Turun 185 miljoonan euron investointiohjelmaa. Nosturi vihitään käyttöön toukokuussa 2018.

Korean telakat palaavat kuilun partaalta – tilausmäärät kasvussa

Kipinät vain lentelevät, kun yövuoro hitsaa Etelä-Korean lounaisrannikon telakoilla. Työn alla on uuden sukupolven konttialuksia, porauslauttoja ja moderneja jäätä murtavia tankkereita. Muutos on merkittävä verrattuna vuonna 2008 alkaneeseen telakkakriisiin, joka pani Korean suurimmat laivanrakentajat henkitoreisiin

Sir Richardin risteilyaluksen köli laskettiin Genovassa

Fincantierin telakka järjesti lokakuun lopussa perinteisen kölinlaskutilaisuuden ensimmäiselle Virgin Voyages- varustamon tilaamalle 110 000 gt:n risteilyalukselle telakkayhtiön Sestri Ponenten yksikössä Genovan liepeillä.

Meyer luovutti 44:n risteilyaluksen – meni Kiinaan

Meyer Werftin tuorein luomus, 151 300 bruttotonnin M/V World Dream luovutettiin omistajavarustamolleen, kiinalaiselle Dream Cruisesille viime keskiviikkona Bremerhavenissa. Dream  Cruises on hongkongilaisen Gentingin tytärvarustamo.

Uusirakennuksen kapasiteetti on 3 376 matkustajaa. Hyteistä noin 75 prosentilla on merinäköala ja suurella osalla näistä on oma parveke. Dream Worldin pituus on 335 ja leveys 39,7 metriä. Aluksen huippunopeus on 23 solmua.

Fincantieri terästää Italian rannikkovartiostoa monikäyttöisillä offshore-aluksilla

Italialainen Fincantierin telakka vahvistaa maan rannikkovartiostoa seitsemällä uudella ja monikäyttöisellä ulkovartioaluksella (PPA). Sarjan toisen aluksen seremoniallinen ensimmäisen runkolevyn leikkaus tapahtui viime viikolla Riva Trigoson telakalla Genovassa.

Kasvun hurmaa risteilymaailmassa

Maailman kauppamerenkulku ja laivanrakennus elävät vaikeaa ja pitkää lamakautta. Risteilytoiminnassa ja risteilylaivojen rakentamisessa tilanne on kuitenkin aivan päinvastainen. Nykyisenlaista vahvan kasvun kautta ei ole koettu koskaan aikaisemmin.

Rosneftin varustamo tilaa kymmenen arktista shuttle-tankkeria

Rosneftin varustamo tilaa kymmenen Arc7 jääluokan arktista 42.000 tdw shuttle-tankkeria Zvezdan telakalta. Laivat rakennetaan Independent Oilin (NNK) öljynvientiä varten koillisväylän kautta. Rosneftin omistama Zvezda on entinen sukellusvenetelakka. Se on kuitenkin toteuttamassa miljardi-investointia uusiin tuotantolaitteisiin.

Wärtsilä makes Viking Princess the world’s first offshore vessel with a hybrid energy storage solution replacing a traditional generator

The technology group Wärtsilä reached a new milestone in the battery technology development as the company completed the installation of a hybrid energy system on board Viking Princess. The Norwegian vessel is now the first ever offshore supply vessel in which batteries reduce the number of generators aboard the ship. The new energy storage solution will improve engine efficiency, generate fuel savings and reduce greenhouse gas emissions. Viking Princess completed sea trials and the system was handed over to customer Eidesvik Offshore on 9 October 2017.

Uuden Mein Schiff 2 -aluksen köli laskettiin Meyer Turun telakalla

Uuden Mein Schiff 2 –aluksen köli laskettiin tänään 5.102017 Meyer Turun telakalla. Tämä tärkeä laivanrakentamisen virstanpylväs aloittaa laivan rungon kokoamisen. Alus on valmistuessaan jo kuudes Meyer Turun saksalaiselle TUI Cruisesille rakentama laiva. Uusi Mein Schiff 2 valmistuu alkuvuodesta 2019.

Uusi Mein Schiff 1 laskettiin vesille Meyer Turun telakalla

Kuvassa Project Manager Mr. Georgios Vagiannis TUI-Cruises, Director Hotel Procurement Mr. Peter Heidacker Royal Caribbean Cruises, Director Project Mein Schiff 1 and 2 Mrs. Sisko Hellgren Meyer Turku.

Uusi Mein Schiff 1, TUI cruisesin tuleva uuden sukupolven risteilyalus, otti tänään 29.9.2017 jälleen askeleen lähemmäs valmistumista ja luovutusta asiakkaalle, kun alus laskettiin vesille Meyer Turun telakalla.

Uusi Mein Schiff 1 on kehitetty aikaisemman onnistuneen Mien Schiff 6:n pohjalta. Alus on kuitenkin edeltäjäänsä 20 metriä pidempi (315m), mikä mahdollisti paljon uutta suunnittelua ja kehitystyötä aluksen sisätiloihin. Laiva luovutetaan keväällä 2018.

Vard kaappaa kaapelialusten suunnittelun markkinoita

Italialaisen Fincantierin tytäryhtiö Vard Design suunnittelee Kokusai Cable Shipin uuden sukupolven kaapelilaivan, joka rakennetaan Colombo Dockyardilla Sri Lankassa. Upouusi Vard 9 01 -tyyppinen alus on alusta pitäen suunniteltu merenalaisten valokaapeleiden asentamista ja korjauksia varten ja siitä tulee Kokusain lippulaiva.

Ranska ja Italia pääsemässä telakkasopuun ilman puolustusvälineyhtiöitä

Ranska näyttää taipuvan Italian pyrkimyksiin hankkia Fincantierin telakkayhtiölle enemmistöosuus STX Francen telakasta, italialainen la Repubblica raportoi viime viikon lopulla. Ranska kansallisti konkurssiin menneen korealaisen STX:n telakan aiemmin kesällä juuri Fincantierin nenän edestä, ja tämä on hiertänyt Nato-liittolaisten välejä siitä saakka. 

Ranskan ja Italian telakkakaavailuihin voi liittyä sotilaallista yhteistyötä

Italian ja Ranskan neuvottelut telakka-alan allianssista ovat saamassa yllättävän käänteen, jotka voivat tuoda sotilaat mukaan laivanrakennuksen liittoon. Eräiden lähteiden mukaan pattitilanne maiden välillä voisi aueta, jos kuvioon tulisivat Euroopan toiseksi ja kolmanneksi suurimmat puolustusvälineyhtiöt Thales ja Leonardo.

MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö