• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Kriisi jatkuu Koreassa – Daewoolle 2,6 miljardin taalan hätälaina

    Etelä-Korean valtiolliset pankit valmistauvat myöntämään jättimäisen, 2,6 miljardin dollarin lisärahoituksen jo kauan tappioita tehneelle Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd:lle. Daewoon bisnekset eivät ole sujuneet etenkään offshore-alalla. Myös lainojen takaisinmaksujen viivästymiset ovat tuoneet suuria sakkomaksuja.

    Meyer Turun telakalla laivapaloharjoitus

    Meyer Turun telakalla järjestettiin tänään 22.3.2017 klo 10:10 laivapaloharjoitus. Harjoituksessa toukokuussa TUI Cruisesille valmistuvassa Mein Schiff 6 –laivassa oli kuvitteellinen tulipalo, mutta harjoitus koski kaikkia noin 3700 telakalla työssä hälytyshetkellä ollutta laivanrakentajaa. Mein Schiff 6 –aluksessa työskenteli harjoituksen alkaessa noin 1700 työntekijää. Harjoitus oli telakan henkilökunnan suunnittelema, ja se toteutettiin yhdessä Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen kanssa.

    Seatrade Cruise Global: Risteilyalalla luja usko kiihtyvään kasvuun

    KUVA: Risteilylaivakonferenssin panelistit.

    Risteilyalan vuoden megatapahtuma Seatrade Cruise Global – konferenssi ja – näyttely järjestettiin Fort Lauderdalessa Floridassa 13 – 16.3. Tunnelmat olivat poikkeuksellisen positiivisia. Uusien laivojen tilauskanta on ennätyskorkealla. Huolimatta geopoliittisista haasteista eri alueilla kuten Itäisellä Välimerellä, Mustalla merellä ja Kauko-Idässä risteilyjen varaukset kehittyvät positiivisesti ja suurten varustamoiden tulokset samoin.

    WE Tech toimittaa innovatiivista teknologiaa ruotsalaisiin säiliöaluksiin

    WE Tech Solutions on saanut tilauksen akseligeneraattoriratkaisujen toimittamisesta kahteen uuteen 18 600 dwt:n säiliöalukseen. Tilaus sisältää myös option kahdesta lisäaluksesta. Säiliöalukset ruotsalaiselle Ektank AB varustamolle rakentaa kiinalainen China State Shipbuilding Corporation (CSSC) Chengxi -telakka. Toimitukset WE Techiltä Hudong Heavy Machinery Co., Ltd:lle alkavat lokakuussa 2017.

    MAN Diesel & Turbo perustaa oman paikallisedustuston Suomeen

    MAN Diesel & Turbo perustaa uuden edustuston Suomeen, Turun alueelle. Suomen paikallisedustuston johtajaksi on nimitetty Teppo Suominen. MAN Diesel & Turbo on toiminut Suomessa kymmeniä vuosia agentuuriedustuksella mutta on nyt päättänyt vahvistaa läsnäoloaan omalla edustustolla. Sijaintikohteeksi valittiin luonnollisesti Turku, koska alueella on Suomen suurin merialan keskittymä.

    Laivasuunnittelun lehtorin tehtävä

    Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun konetekniikan laitoksella on haettavana laivasuunnittelun lehtorin tehtävä. Tehtävä sijoittuu konetekniikan laitokselle meritekniikan tutkimusryhmään.

    Kauko-ohjattavien ja autonomisten alusten tutkimus- ja kehityskeskus Turkuun

    Kauko-ohjattavat ja autonomiset alukset merkitsevät suurta muutosta merenkulkuun seuraavan vuosikymmenen aikana ja ohjaavat alan digitalisaatiota. Autonomisuus ja digitalisaatio tekevät meriliikenteestä aiempaa tehokkaampaa, turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää.

    Rolls-Royce perustaa kauko-ohjattavien ja autonomisten alusten ja tekoälyn tutkimuskeskuksen Turkuun. Sen toiminta alkaa jo tänä vuonna.

    VTT ja Rolls-Royce vievät autonomisten laivojen kehityksen uudelle vuosikymmenelle

    Rolls-Royce sijoittaa tulevina vuosina yli 230 miljoonaa euroa autonomisten laivojen digitalisaatioon

    Teknologian tutkimuskeskus VTT on tehnyt pitkään autonomisten laivojen kehitystyötä Rolls-Roycen kanssa. Rolls-Royce julkisti tänään Tekesin merkittävän tutkimusrahoituspanoksen, jolla kehitetään maalle sijoittuvia ohjauskeskuksia sekä keinoälyn käyttöä etäohjattavien ja autonomisten laivojen operoinnissa. Rolls-Roycen tavoitteena on kehittää etäohjattavista ja autonomisista laivoista todellisuutta ja hyödyntää digitalisaatiota merenkulkuteollisuudessa.

    Kiinalaistelakka jatkaa irtisanomisia – potkut joka kymmenennelle

    Kirves heiluu kiinalaistelakalla tänäkin vuonna. Yangzijiang Shipbuilding Holdings aikoo tänä vuonna leikata kymmenen prosenttia työvoimastaan. Hallituksen puheenjohtaja Ren Yuanlin sanoo telakan yrittävän uusilla henkilöstösupistuksilla pyristellä eroon Aasiassa odotettua kauemmin jatkuneesta laivanrakennuksen lamasta.

    Eagleship tilaa yhdeksän isoa bulkkeria

    Yhdysvaltalainen kuivarahtivarustamo Eagle Bulk Shipping tilaa ainakin kuusi suurta, ultramax-luokan bulkkialusta ja pitää option kolmeen samankokoiseen alukseen. Kaikkiaan yhdeksän crown-ultramax -luokan aluksen yhteishinta asettuu 153 miljoonaa dollariin. Eagleship ei kerro sitä, miltä telakalta alukset on tilattu.

    Kolme telakkaa kilpailee sotalaivojen rakentamisesta Japanissa

    Japani nopeuttaa sotalaivojensa rakennusohjelmaa Etelä-Kiinan meren levottomuuksien takia. Japani ja Kiina kiistelevät eräistä saarista, ja siksi Japani aikoo rakentaa tänä vuonna kaksi 3 000 tonnin fregattia vuodessa aiemman yhden sijasta. Tilauksista kilpailevat Mitsubishi Heavy Industries, Japan Marine United (JMU) ja Mitsui Engineering and Shipbuilding.

    Fincantierille tilaus nyt Carnivalilta: aluksia Kiinan risteilymarkkinoille

    Yhdysvaltalainen Carnival on tilannut kaksi risteilyalusta Kiinan kasvaville markkinoille. Yhteishinnaltaan puolentoista miljardin dollarin alukset rakentaa italialainen Fincantieri yhdessä China State Shipbuilding -telakan ja Shanghai Waigaoqiao Shipbuildingin kanssa.

    MacGregorilta uusi älykäs nosturi offshore-lastien siirtoihin

    Cargotecin tytäryhtiö MacGregor on tuonut markkinoille erityisesti offshore-käyttöön suunnitellun lastinsiirtojärjestelmän alukselta toiselle. Uusi nosturijärjestelmä tehostaa ja nopeuttaa lastinsiirtoja sekä tekee ne turvallisemmiksi huonoissakin keleissä.

    Älynostureilla lisää työtehoa satamateollisuuteen

    Satamateollisuudessa nousun merkit ovat jo olemassa, ja tämä näkyy myös nosturiyhtiö Konecranes Oyj:n toiminnassa. Yhtiön toimitusjohtaja Panu Ruotilan mukaan tällä erää ne teollisuuden toimijat, jotka investoivat, investoivat laitekantaan, jossa on mukana viimeisintä teknologiaa.

    – Jos ostetaan esimerkiksi uusi nosturi, niin hankitaan siihen samalla melkein kaikki lisävarusteet, mitkä on mahdollista saada. Esimerkiksi teollista internetiä, kauko-ohjausmahdollisuutta ja nosturin heiluntaa vähentäviä ominaisuuksia, kertoo Konecranesin toimitusjohtaja Panu Ruotila.

    Fincantierin keskustelut STX Francen osakkuudesta jatkuvat

    Ranskan teollisuusministeri Christophe Sirugue on ilmoittanut tapaavansa alkavalla viikolla Italian Fincantierin edustajat keskustelemaan näiden tarjouksesta STX Francen ostamisesta, mutta kertoi samalla, että Ranskan hallitus vastustaa Fincantierin hallitsevaa roolia ko. yhtiössä.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö