Wärtsilä and ABB to push boundaries of engine performance together

The technology group Wärtsilä and ABB, a pioneering technology leader, have signed an agreement to expand their cooperation in lifecycle service offerings. In this context, ABB has granted Wärtsilä the Authorized Service Provider status for standard maintenance of ABB turbochargers installed with Wärtsilä 4-stroke engines.

Pedrolle uusia kalustetilauksia risteilyaluksiin

KUVA: Loistoristeilijät valmistumassa Meyer Turun telakalla.

Huonekaluvalmistaja Pedro Oy valmistaa Turussa tehtävien TUI-risteilijöiden Mein Schiff 1 ja Mein Schiff 2 teatterien kalusteet. Loistoristeilijöiden noin 900-paikkaiset teatterit toteuttaa Merima Oy, joka tilaa kalusteet Pedrolta. Merima ja Pedro ovat alansa osaajia ja yritykset ovat tehneet vastaavia sisustuksia yhdessä aiemminkin.

Breakthrough in the digital transformation, thyssenkrupp connects machinery

A milestone for the digital transformation: thyssenkrupp connects the machinery of the materials division via a new digital platform. Thanks to toii all machines can communicate with each other. Due to predictive maintenance the platform is also supposed to forecast the necessity of machine services in the future. The name chosen by the business area is a double play on words – it spells IIoT backwards, the abbreviation for “Industrial Internet of Things” – and it is pronounced like the word “toy”, an indication of how the new platform makes linking heterogeneous machines to existing IT structures “child’s play”. toii was developed completely in-house by company software engineering experts and tailored to the specific requirements of Materials Services. 

Ground-breaking Wärtsilä design features the world’s first hybrid propulsion solution for fish farming industry

PHOTO: The new salmon processing and transportation vessel for Hav Line AS, Norway, is the world’s first vessel of its kind with a hybrid/battery solution.

The technology group Wärtsilä has been contracted to deliver the ship design for a new processing and transportation vessel to be built at the Balenciaga shipyard in Spain on behalf of Hav Line AS of Norway. In addition to the design, Wärtsilä will also supply an integrated solution comprising a 10-cylinder Wärtsilä 31 main engine, auxiliary engines, propulsion machinery, the propulsion remote control system, and the electrical & automation system. The delivery of the Wärtsilä solutions will be during autumn 2017 and the vessel is scheduled for delivery in summer 2018. The order was recorded in Wärtsilä’s order book in the fourth quarter of 2016.

LR joins project to build world’s biggest sailing cargo ship

Lloyd’s Register (LR) has joined the Quadriga sustainable shipping project – an initiative from Hamburg-based Sailing Cargo, which aims to build the world’s biggest sailing cargo ship.

Royal Navyn suurin sotalaiva saapui ensi kerran kotisatamaansa

Ison-Britannian uusin ja suurin sotalaiva, 65 000 tonnin lentotukialus HMS Oueen Elizabeth kiinnittyi keskiviikkona ensi kerran kotisatamansa Portsmouthin laituriin. Varhaisesta aamuhetkestä huolimatta 280 metriä pitkää alusta oli vastassa tuhansia ihmisiä ja runsaasti veneilijöitä.

Cargotecin Mika Vehviläinen uskoo merenkulun parempiin näkymiin

Rahdinkäsittelylaitteita ja -palveluja tarjoava Cargotec Oyj odottaa telakoilta ja varustamoilta enemmän tilauksia jo lähiaikoina. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen kanta perustuu erityisesti yhtiön lastiluukkuja rakentavan MacGregor -yksikön suorituksiin. MacGregorin tilauskirjat ovat nyt paksummat kuin kertaakaan sitten vuoden 2014 lopun.

Wärtsilä engines and propulsion solutions to power two new fishing trawlers

PHOTO Rendering of the fishing trawler to be built at the PJSC Vyborg shipyard in Russia

The technology group Wärtsilä has been contracted to provide the engines and the complete propulsion package, including the propulsion control system for two new fishing trawlers being built for Murmansk, Russia based Nord Pilgrim Ltd. The ships are to be constructed at the PJSC Vyborg shipyard in Russia. The orders with Wärtsilä were booked in June, 2017.

Konttilaivat kasvavat edelleen

KUVA: Hyundai Heavy Industries

Kaukoidän lähteiden mukaan parhaillaan on loppusuoralla tarjouskilpailu kuuden (plus kolmen option) 22.000 TEU:n uuden konttilaivan rakentamisesta (ULCV – Ultra Large Container Vessel).
Loppusuoralla ovat Hyundai Heavy Industries Korean Ulsanissa ja Kiinan valtion omistama Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS).

Kiinan telakat haastavat risteilyalusten rakentajat Euroopassa

Kiinalaiset laivanrakentajat ovat havainneet kotimaisen risteilyjen kysynnän kasvun myötä sen, että näillä laivoillahan voi tehdä rahaa. Hallituksen korvamerkitsemä ”Made in China” -hanke voi uhata eurooppalaisten telakoiden hallintaa 117 miljardin dollarin arvoiseksi ynnäillyssä risteilyalusbisneksessä. Lohikäärmemaassa häärivät myös suomalaiset Wärtsilä ja Viking Line.

Huyndai Heavy kehuu uutta älylaivateknologiaansa

Maailman suurin laivanrakentaja, eteläkorealainen Huyndai Heavy Industries kutsuu kehittämäänsä uutta älylaivateknologiaa laivanrakennuksen ”neljänneksi teolliseksi vallankumoukseksi.” Yhtiön kehittämä isss (integrated smart ship solution) mahdollistaa turvallisemman, tehokkaamman ja taloudellisemman navigoinnin sekä kohentaa alusten operointia.

Rahtilaiva ilman miehistöä aloittaa liikennöinnin ensi vuonna – Norjalaisten alus toimii sähköllä ja navigoi itse

Automatisoitu sähkökäyttöinen konttialus Yara Birkeland lähtee ensimmäiselle merimatkalleen ensi vuonna, kerrotaan uudessa Tekniikan Maailmassa lainaten Wall Street Journalia.

Kyseessä on lehden mukaan historian ensimmäinen miehittämätön sähkölaiva, joka käyttää navigointiin sekä ankkurointiin satelliittipaikannusta, tutkaa, kameroita ja antureita.

Etelä-Korean STX Offshore & Shipbuilding ”back in business”

Etelä-Korean STX voitti kilpailun neljän 50,000 tdw tankkerin rakentamisesta. 

Kaupan arvo on paikallisten lähteiden mukaan 140 M USD ja tilaajana on kreikkalainen Oceangold Tankers. Laivojen yksikköhinta on 35 M USD ja ne toimitetaan vuonna 2019. Varustamon verkkosivujen mukaan sillä on kymmenen tankkerin laivasto.

Saksa ei rajoita sotalaivojen konsortiota

Saksan kilpailuviranomainen ei näe esteitä sille, että laivanrakennusala laajentaa merivoimien aluksia rakentavaa konsortiota. Yhteenliittymällä on tilauksessa viisi korvettia Saksan merivoimille, eikä Saksan kartellien vastainen virasto näe mitään estettä tämän liittouman laajentamisessa.

Fincantieri rakentaa kolmannen Vista-luokan aluksen Carnivalille

Italialainen Fincantieri aloitti heinäkuun alussa Carnival Cruise Linen piikkiin valmistuvan kolmannen Vista-luokan risteilyaluksen rakennustyöt yhtiön Margheran telakalla. Alus luovutetaan syksyllä 2019.

MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö