• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Norjalaisten robottilaiva vesille ensi vuonna

    Norjalaisen lannoiteyhtiö Yara Internationalin rakennuttama ensimmäinen täysin sähköinen itseohjautuva alus Yara Birkeland on valmis merikoeajoihin jo ensi vuoden aikana. Rahtien koekuljetukset miehittämätön alus aloittaa vuonna 2020.

    Asiakastyytyväisyysmitattuna Elomatic on lajissaan Suomen paras

    Suunnittelu- ja konsultointialan yritysten toimialajärjestön (SKOL ry:n) asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset osoittavat, että Elomatic on teollisuussektorilla Suomen paras suunnittelu- ja konsultointiyritys. Jopa 99 % vastaajista on jo suositellut tai voisi suositella Elomaticia kollegoilleen sekä valita yrityksen uudelleen toimittajaksi. Kaikista kyselyyn osallistuneista yrityksistä Elomatic on toisella sijalla.

    Rolls-Royce kehittelee robottilaivoja kaivosjätin kanssa

    Maailman suurin kaivosyhtiö BHP Billiton tutkii miehittämättömien, itseohjautuvien rahtilaivojen kehittämistä yhdessä Rolls-Royce Holdingsin kanssa. Suomessakin toimivan Rolls-Roycen mukaan valtamerten ensimmäinen ensimmäinen robottialus toteutunee vuoteen 2035 mennessä.

    Meyer Turku valitsi vuoden toimittajan

    Meyerin telakat ovat ensimmäistä kertaa yhdessä palkinneet verkostonsa toimittajia. Meyer Turun vuoden toimittaja 2016 on Metalliasennus Huuhka Oy.

    Damenin telakka rakensi uudentyyppisen rsv-huoltoaluksen

    Hollantilainen Damenin telakka ja skotlantilainen Delta Marine ovat kehittäneet yhdessä uudenlaisen uusiutuvia energialähteitä palvelevan tutkimus- ja huoltoaluksen. Voe Vanguardiksi kastettu alus seilasi heti luovutuksen jälkeen ensimmäiseen tehtäväänsä eli huoltamaan Walney Extension -tuulipuistoa.

    Alfa Lavalille iso rikkipesuritilaus kahteen valtamerialukseen

    Alfa Laval ‒ johtava lämmön, erotus- ja virtaustekniikan yritys ‒ toimittaa kahdeksan rikkipesurijärjestelmää kahteen valtamerialukseen. Yritys on saanut myös lämmönvaihdintilauksen öljynjalostamolle Länsi-Afrikkaan. Lämmönvaihdin-tilauksen arvo on noin 6 miljoonaa euroa.

    Wärtsilä hankkii Greensmith Energy Management Systems Inc:n

    Teknologiakonserni Wärtsilä on allekirjoittanut sopimuksen Greensmith Energy Management Systems Inc:n (Greensmith) hankkimisesta. Yhdysvalloissa toimiva Greensmith on edelläkävijä älykkäiden energian varastointiteknologioiden ja -ratkaisujen kehittämisessä. Kauppahintaa ei julkisteta. Hankkimalla Greensmithin Wärtsilä pystyy laajentamaan toimintaansa energian varastointimarkkinoilla ja nostamaan itsensä johtavaan asemaan globaalina energiajärjestelmien integroijana. Kaupan loppuunsaattamisen edellytyksenä on Yhdysvaltojen viranomaisten hyväksyntä. Yhtiön omistus siirtyy Wärtsilälle kaupan loppuunsaattamisen jälkeen, minkä odotetaan tapahtuvan viimeistään heinäkuussa 2017.

    Norjalaiset rakentavat ensimmäistä itseohjautuvaa konttilaivaa

    Norja näyttää haukkaavan teknologiavoiton itseohjautuvien laivojen saralla. Lannoiteyhtiö Yara ja meriteknologian ja puolustusvälineiden Kongsberg Gruppe sanovat kehittävänsä maailman ensimmäistä täysin sähköistä ja itseohjautuvaa konttialusta.

    Meyer Turun telakalla juhlittiin Mein Schiff 6:n luovutusta

    Meyer Turun telakalla juhlittiin tänään yhdessä asiakas TUI Cruisesin kanssa risteilylaiva Mein Schiff 6:n luovutusta.
    Mein Schiff 6 on laivasarjan neljäs Turun telakalta TUI Cruisesille toimitettava alus. Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyerinmukaan laivanrakennus onkin teknologian, suunnittelun, tuotantoprosessien ja laivanrakennuksen tiimien jatkuvaa kehittämistä.

    Meyer Turun toiminta kehittyy tasaisesti, tulos 25 milj.euroa

    Meyer Turku teki vuonna 2016 jo toisen kerran peräjälkeen voitollisen vuoden. Loppuvuonna 2014 Meyerin perheen omistukseen siirtynyt yhtiö on hyvällä ja taloudellisesti kestävällä kehityspolulla. Yhtiön liikevoitto vuonna 2016 oli 25 miljoonaa euroa (3.2 % liikevaihdosta), kun liikevoitto vuonna 2015 oli 15 miljoonaa euroa.

    WE Tech voitti kansainvälisen palkinnon

    WE Tech Solutions, johtava energiatehokkaiden sovellusten toimittaja, on voittanut Electrical Power System of the Year 2017 ­-palkinnon Amsterdamissa 25.4.2017 Marine Propulsionin järjestämässä kansainvälisessä European Marine Engineering -konferenssissa.
    Palkinnon sai yritys, joka on innovatiivisesti kehittänyt alusten sähköjärjestelmien tehokkuutta ja tehnyt merkittäviä parannuksia jo markkinoilla oleviin tuotteisiin viimeisen vuoden aikana.

    Daewoon telakalla kohtalon hetket

    Etelä-Korean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) on kriittisessä tilanteessa velkajärjestelyissään. Etelä-Korean hallitus työskentelee ankarasti löytääkseen velkojien yksimielisyyden turvatakseen rahoitukselliset pelastusjärjestelyt telakan toiminnan jatkamiselle. Paikallisen median mukaan joukkovelkakirjojen haltiat kuitenkin vastustavat hallituksen tekemää ehdotusta. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta velkojien kokouksessa 17.-18. huhtikuuta, riski yhtiön konkurssista nousee suureksi.

    Damen Shipyards Group muuttaa laivanrakennusta digitaaliseksi

    Dassault Systèmesin meriteollisuuden tarpeisiin kehittämät ratkaisut parantavat Damenin globaalien telakoiden yhteistyötä, tehokkuutta ja työn optimointia.

    Maailman johtava 3D-mallintamiseen ja tuotteen elinkaaren hallintaratkaisuihin (PLM) keskittynyt ohjelmistoyritys Dassault Systèmes ilmoitti viime viikolla yhteistyöstä kansainvälisen telakkakonsernin Damen Shipyards Groupin kanssa. Telakkayhtiö on valinnut 3DEXPERIENCE -alustan ja meriteollisuuden tarpeisiin rakennetut ratkaisut, joita se aikoo hyödyntää toimintojensa digitalisoinnissa.

    Kriisi jatkuu Koreassa – Daewoolle 2,6 miljardin taalan hätälaina

    Etelä-Korean valtiolliset pankit valmistauvat myöntämään jättimäisen, 2,6 miljardin dollarin lisärahoituksen jo kauan tappioita tehneelle Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co Ltd:lle. Daewoon bisnekset eivät ole sujuneet etenkään offshore-alalla. Myös lainojen takaisinmaksujen viivästymiset ovat tuoneet suuria sakkomaksuja.

    Meyer Turun telakalla laivapaloharjoitus

    Meyer Turun telakalla järjestettiin tänään 22.3.2017 klo 10:10 laivapaloharjoitus. Harjoituksessa toukokuussa TUI Cruisesille valmistuvassa Mein Schiff 6 –laivassa oli kuvitteellinen tulipalo, mutta harjoitus koski kaikkia noin 3700 telakalla työssä hälytyshetkellä ollutta laivanrakentajaa. Mein Schiff 6 –aluksessa työskenteli harjoituksen alkaessa noin 1700 työntekijää. Harjoitus oli telakan henkilökunnan suunnittelema, ja se toteutettiin yhdessä Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen kanssa.

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö