• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Meyer ei suostu kimppaan kiinalaisten kanssa

    Saksalainen telakkayhtiö, myös Turun telakan omistava Meyer Werft ei aio auttaa kiinalaisia risteilyalusten rakentamisessa. Perheyhtiön seniorijohtaja, 69-vuotias Bernard Meyer kertoo kiinalaisten lähestyneen Meyeriä ostoaikeissa ja muunlainenkin yhteistyö mielessään moneen kertaan, mutta Meyer on päättänyt pysytellä erossa yhteistyöstä kiinalaisten kanssa.

    Kiinalaiset ovat ottaneet yhteyttä jopa Meyerin alihankkijoihin ja työntekijöihin, koska Kiina haluaa ryhtyä rakentamaan ensimmäistä risteilijäänsä vuonna 2021.

    – Me keskitymme Eurooppaan. Mielestämme eurooppalaiselle lainvanrakennukselle on erittäin vaarallista se, mitä Fincantieri tekee Kiinassa”, Bernard Meyer sanoo Die Welt -lehden haastattelussa.

    Saksalaiset ja italialaiset napit vastakkain

    Meyerin kova kilpailija, italialainen valtionyhtiö Fincantieri sopi viime vuonna, että se auttaa kiinalaisia rakentamaan risteilijöitä valmistavan teollisuuspuiston Kiinaan.

    Italialaisten kumppani on Kiinan suurin telakkayhtiö China State Shipbuilding Corporation. Fincantierin tavoitteena on päästä osaksi kiinalaisten hankintaketjua ja alihankkijoiksi.

    Bernard Meyer arvostelee Fincantieria myös siitä, että se ryhtyi äskettäin ranskalaisen STX France -telakan osakkaaksi. Hän paheksuu, että valtionyhtiöiden avulla Eurooppaan on syntymässä risteilyalusten bisnekseen yli 50 prosentin markkinaosuuden keskittymä.

    Saksassa Meyeriä ylistetään maan tärkeimmäksi telakkayhtiöksi. Yhtiö alkoi ensimmäisten joukossa ellei ensimmäisenä automatisoida teräslevyjen hitsausta viime vuosikymmenellä. Tyypillisessä Meyerin rakentamassa risteilyaluksessa on noin tuhat kilometriä hitsiä, mistä kolme neljäsosan hitsaavat robotit, Tekniikka & Talous -lehti kirjoittaa.

    Bernard Meyer johtaa yhtiötä kuudennessa sukupolvessa. Manager Magazin -lehti arvioi Meyerin perheen omaisuuden arvoksi 0,8 miljardia euroa, mikä tekee siitä Saksan 174. rikkaimman perheen. Arvio perustuu vuoden 2016 tietoihin.

    https://www.welt.de/wirtschaft/plus175183831/Meyer-Werft-Wir-muessen-uns-jetzt-winterfest-machen.html

    https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/kiinalaiset-ahdistelevat-meyerin-telakkayhtiota-turun-telakan-omistaja-ei-aio-antautua-eurooppalaiselle-lainvanrakennukselle-erittain-vaarallista-6721311?utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Opiskelijoiden uudet laivakonseptit luovat meriteollisuuden tulevaisuutta

    17.05.2018

    Rolls-Royce ja Finferries allekirjoittavat yhteistyösopimuksen

    17.05.2018

    Norsepower on voittanut arvostetun WWF 2018 Climate Solver Award -palkinnon

    16.05.2018

    Meriteollisuus panostaa alan vastuullisuuteen Sitoumus2050 -kampanjassaan

    16.05.2018

    Meriteollisuus ry:n kevätseminaari Turussa

    15.05.2018

    Vard rakentaa uudentyyppisen kaapelilaivan Prysmian Groupille

    14.05.2018

    Meyer käyttää hyvän tuloksensa investointien rahoittamiseen

    09.05.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö