• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Näin varustamopomot käyvät isojen konttilaivojen ostoksilla

    Monet suuret varustamot seuraavat ranskalaisen CMA CGM:n ja sveitsiläisen MSC:n aloittamaa muotia tilata todella suuria, yli 18 000 teun ultrakokoisia konttilaivoja. Karkaako mopo laivanvarustajien käsistä juuri nyt, kun konttibisnekset ovat osoittaneet heiveröistä käännöstä parempaan?

    Konsulttitalo Drewryn lokakuisessa webinarissa tehtiin paljon kysymyksiä siitä, mitkä varustamot kertovat seuraavina isojen alusten tilauksista. Nyt näihin kyselyihin on jo helpompi vastata, sillä esimerkiksi kiinalainen Cosco kerää pörsseistä ennätysmäistä 1,9 miljardin dollarin sotakassaa aluskauppoja varten.

    Kiinan valtion omistama Cosco aikoo tilata 20 uutta konttilaivaa. Näistä peräti 11 on suuria ulcv (ultra large container vessel) -aluksia, joiden kapasiteetti on yli 20 000 teuta. Drewryn tietojen mukaan Coscon tilaamista aluksista yhdeksän on 13 800-14 500 teun kapasiteetissa, joten mitään pikkulaivoja nämäkään eivät ole.

    Konttilaivoissakaan iso ei ole aina kaunista

    Sen sijaan korealainen HMM eli Hyundai Merchant Marine on pontevasti ja moneen kertaan kiistänyt analyytikoiden arvailut uusien konttilaivojen tilauksista. Villeimpien ennusteiden mukaan HMM tilaa 14 alusta, joiden kapasitetti on peräti 22 000 teuta.

    Drewry itse sanoo pitäytyvänsä monestakin syystä varovaisissa arvioissa uusien suurten konttilaivojen tilausten suhteen. Viime vuonna tehdyn simulaation mukaan yli 18 000 teun megalaivojen merisosuuksilla ansaitsemat kustannussäästöt häviävät satamissa pidempinä purkaus- ja lastausaikoina sekä korkeampina terminaalimaksuina.

    Selvästikään kaikki varustamot eivät jaa konsulttien näkemyksiä siitä, että nyt pitäisi olla malttia uudisrakennusten tilauksissa. Drewry huomauttaa hieman kitkerään sävyyn, että ainakin Kiinan valtion rahoihin nojaava Cosco voi tilata uudet laivansa melkeinpä millä ehdoilla tahansa ja välittämättä kenenkään säännöistä.

    CMA CGM:n kesän lopulla ilmoittama yhdeksän hirmulaivan tilaus on lähes tulkoon ainoa järkeenkäyvä uudishankinta. Markkinakolmosena ranskalaisvarustamo käy kovaa kisaa sitä edellä olevia Maerskia ja MSC:tä vastaan ja yrittää samalla pitää kiinalaiset peräpeilin puolellaan.  Coscohan uhkaa CMA CGM:n johtoasemaa nimen omaan varustamoiden yhteisessä Ocean Alliance -liittymässä.

    Ampuvatko laivanvarustajat taas itseään jalkaan?

    Loogista on ajatella niinkin, että uusia isoja mega-aluksia tilaa se allianssi, jolla on niitä vähiten. Tällöin katseet kohdistuvat The Allianceen, johon kuuluvat Hapag-Lloyd ja taiwanilainen Yang Ming sekä kolme japanilaista varustamoa eli NYK, MOL, ja K Line.

    Maailman 20 suurimman konttivarustamon ulkopuolisia, mutta silti mahdollisia ulcv-ostajia ovat myös iranilainen Irisl-varustamo ja korealainen tulokas SM Line.

    Lopputulemana kaikesta edellä esitetystä Drewry arvelee, että ne varustamot, joilla olisi kaikkkein suurimmat syyt tehdä isoja laivakauppoja, eivät niitä tee. Sen sijaan ne, joilla on jo suurimmat armadat, haluavat tilata lisää jättilaivoja.
    Lähiaikoina kilpailu maailman suurimman konttivarustamon asemasta saattaa hämärtää taloudelliset reaaliteetit varustamopomojen mielissä, konsultit pelkäävät.

    https://www.drewry.co.uk/container-insight-weekly-newsletter/container-insight-weekly-newsletter/big-ship-shopping

    Lisää aiheesta Uutiset

    Rajavartiolaitoksen MIV-15 hankinta

    20.11.2017

    IMO pelaa kovaa – julistaa rikkipitoisen polttoaineen laivat merikelvottomiksi

    20.11.2017

    Tämän vuoksi energiajätit hallitsevat myös LNG-markkinaa

    20.11.2017

    EcoPorts Finland laajentaa toimintaansa Porin Tahkoluotoon

    17.11.2017

    Carnival ja Shell sopivat Pohjois-Amerikan LNG-kimpasta

    17.11.2017

    Lähi-idän viitta-ja-tikarimeininki kiehtoo jännitystä kaipaavia risteilyvieraita

    16.11.2017

    CMA CGM käyttää monsterilaivojaan LNG:llä

    16.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö