• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Norjalaisten robottilaiva vesille ensi vuonna

    Norjalaisen lannoiteyhtiö Yara Internationalin rakennuttama ensimmäinen täysin sähköinen itseohjautuva alus Yara Birkeland on valmis merikoeajoihin jo ensi vuoden aikana. Rahtien koekuljetukset miehittämätön alus aloittaa vuonna 2020.

    Maailman ensimmäinen täysin päästötön laiva tekee koeajonsa ensin Euroopan vesillä. Vuonna 2019 alkavat aluksen kauko-ohjausjärjestelmän kokeet ja vuosikymmenen vaihteessa alus ryhtyy tositoimiin eli lannoitelastien kuljettamiseen ilman miehitystä, oslolainen Yara International ASA kertoo tiedotteessaan.

    Aluksen rakentaa puolustusvälineistään, kuten torpedoista ja ohjuksista, tunnettu Kongsberg Gruppen ASA.

    Robottialus mullistaa merenkulun

    Yaran hankkeen läpimurrolla on monenlaisia vaikutuksia koko merenkulkualalle. Ensinnäkin perinteiset laivat käyttävät polttoaineenaan ns. barrelinpohjaöljyä eli jalostamoiden likaisinta mahdollista raaka-ainetta, joka jää jäljelle sen jälkeen kun raakaöljystä on valmistettu puhtaampia poltto- ja voiteluaineita.

    Edelleen Yaran päästöjä aiheuttava maaliikenne vähenee uuden aluksen myötä.

    – Tällä hetkellä kuskaamme tuotteitamme sadalla dieselrekalla joka päivä Porsgrunnin tehtaalta Brevikin ja Larvikin satamiin, josta lannoitteet lähtevät vientiin, Yaran toimitusjohtaja Svein Tore Holsether kertoo Bloombergille.

    Yara arvioi uuden robottilaivan vähentävän rekkaliikennettä 40 000 matkalla vuosittain. Sitä paitsi norjalaisiin satamiin suuntautuvat kuljetukset ovat vain mitätön murto-osa koko maailman meriliikenteestä.

    Myös markkinoiden odotukset ovat suuret. Yaran ilmoituksen jälkeen yhtiön osakekurssi nousi 7,7 kruunua 322,8 Norjan kruunuun Oslon pörssissä maanantaina.

    Merellä on omat haasteensa

    Vaikka meriväylillä on reilusti enemmän tilaa kuin rekkojen käyttämillä ruuhkaisilla teillä, tarjoaa myös meri omat haasteensa alusten automaatiolle. Näitä ovat muiden muassa vahvat merivirrat, hirmumyrskyt ja maapallon eräillä alueilla myös merirosvous.

    Joka tapauksessa uusi autonominen alus tarjoaa Kongsbergille hyvät saumat testata uusia, ympäristöystävällisiä teknologioita. Meriliikenteen päästöt vastaavat noin 2,3 prosenttia globaaleista ilmansaasteista.

    Merenkulkujärjestö IMO ottaa parin vuoden kuluessa käyttöön omat rikkirajoituksensa kasvihuonekaasujen vähentämiseksi, vaikka merenkulku toimialana ei kuulukaan Pariisin ilmastosopimuksen piiriin.

    Autoteollisuus tiennäyttäjänä

    Sähköisellä robottilaivalla laivanrakennus asettuu samaan ruotuun autoteollisuuden kanssa. Autonvalmistajat ja uuden teknologian yrityksethän ovat jo pitkään rakentaneet sähkö- ja hybridiautoja sekä kehittäneet itseohjautuvia ajoneuvoja.

    Autotehtaista pisimmälle ovat päässeet Ford Motor Company sekä saksalaiset Bayerische Motoren Werke (BMW) ja Volkswagen AG. Uuden teknologian yrityksistä asialla on ollut muun muassa Googlen emoyhtiö Alphabet Inc.

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-12/the-electric-driverless-revolution-is-about-to-hit-high-seas

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Langh Techin skrubberi sai tunnustusta

    15.06.2017

    Meyer Turku ei hyväksy työntekijöiden ulosmarssia

    15.06.2017

    Asiakastyytyväisyysmitattuna Elomatic on lajissaan Suomen paras

    09.06.2017

    Rolls-Royce kehittelee robottilaivoja kaivosjätin kanssa

    09.06.2017

    Meyer Turku valitsi vuoden toimittajan

    24.05.2017

    Damenin telakka rakensi uudentyyppisen rsv-huoltoaluksen

    17.05.2017

    Alfa Lavalille iso rikkipesuritilaus kahteen valtamerialukseen

    17.05.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö