• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Panaman kanavan liikenne ylitti villeimmätkin odotukset

    Reilu vuosi sitten valmistunut Panaman kanavan laajennus on imenyt merikuljetuksia muilta reiteiltä. Panaman kanavaviranomaisten mukaan liikenne on ylittänyt villeimmätkin ennusteet. Vuoden aikana kanavan läpi kulki keskimäärin 5,9 alusta, kun ennusteet oli asetettu pariin kolmeen alukseen päivässä ensimmäisen vuoden aikana. Liikenteestä 51 prosenttia oli konttilaivoja.

    Reilu vuosi sitten valmistunut Panaman kanavan laajennus on imenyt merikuljetuksia muilta reiteiltä. Panaman kanavaviranomaisten mukaan liikenne on ylittänyt villeimmätkin ennusteet. Vuoden aikana kanavan läpi kulki keskimäärin 5,9 alusta, kun ennusteet oli asetettu pariin kolmeen alukseen päivässä ensimmäisen vuoden aikana. Liikenteestä 51 prosenttia oli konttilaivoja.

    Panama Canal Authority (ACP) osasi odottaakin konttilinjojen kiinnostusta, koska nyt kanavaan mahtuu reilusti entistä suurempia aluksia. Nykyään lähes 14 000 teun konttilaivat mahtuvat ajamaan läpi kanavan, kun aiemmin alusten maksimikoko oli 5 000 teuta.

    Drewryn mukaan isojen alusten liikennettä on hillinnyt vain Yhdysvaltain itärannikon satamien rajoitettu kapasiteetti. Monissa amerikkalaisissa satamissa suunnitellaan väylien laajoja ruoppauksia, jotta suuret konttilaivat pääsevät satamiin.

    Pullonkauloista huolimatta konttialusten liikenne Aasiasta USA:n itärannikolle (East Coast North America, ECNA) on kasvanut huikeat 60 prosenttia vuoden 2016 toukokuusta. Vuodessa konttimäärät ovat kasvaneet 4 900 teusta viime kesäkuun 7 800 teu:iin

    Konttiliikenne Aasiasta Meksikonlahden satamiin on sekin lisääntynyt reipasta 34 prosentin tahtia ja oli lähes 200 000 teu:ta.

    Ankara kisa itä- ja länsirannikon välillä

    Vaikka USA:n länsirannikko 4 miljoonan teun kapasiteetillaan pysyy yhä aasialaisten tuotteiden ykkösporttina, liikenne kasvoi vuodessa maltilliset 2,5 prosenttia. Silti Panaman kanavan avaaminen on sytyttänyt uudelleen kovan kilpailun USA:n itä- ja länsirannikon satamien välillä.

    Asiantuntijoiden mukaan tästä vuodesta tulee kasvun vuosi Aasian ja itärannikon liikenteessä. Tänä vuonna Aasia-ECNA -liikenteen odotetaan yltävän 443 000 teu:n määriin, jossa on kasvua 7,3 prosenttia vuositasolla.

    Liikennemäärien kasvusta huolimatta konttirahtien hinnat eivät ole kohoamaan päin. World Container Indexin mukaan kesäkuussa 40 jalan kontin rahtaaminen Shanghaista New Yorkiin maksoi keskimäärin 2 017 dollaria eli 45 prosenttia vähemmän kuin tammikuun huippusesongin aikana.

    Rahtien hinnat ovat kehittyneet hienoisesti kesäkuusta kesäkuuhun verrattuna. Drewryn mukaan tämä ennakoi Yhdysvaltain talouden kohentumista.

    Panaman kanavan laajennustyöt maksoivat noin viisi miljardia dollaria.

    https://www.drewry.co.uk/container-insight-weekly/trade-route-articles/vindicated

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Panaman kanavasta tuli päänsärky USA:n LNG-tuottajille

    14.12.2017

    Rauman 12,0 m väylän (Rihtniemen väylä) syvennystyöt ovat valmistuneet

    14.12.2017

    Maersk Line varoittaa odottamasta konttirahdeilta liikoja

    13.12.2017

    MSC trusts MacGregor expertise to boost productivity through improved container stowage efficiency on 31 vessels

    04.12.2017

    Maailman konttiliikenne nousee kaikkien aikojen ennätykseen

    04.12.2017

    Merenkulun turvalaitteita katoaa sadoittain joka vuosi

    28.11.2017

    Australia varoittaa La Nina -ilmiöstä

    23.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö