• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Parlamentti hyväksyi uudet ilman epäpuhtauksien kansalliset päästörajat

    Euroopan parlamentti antoi keskiviikkona tukensa komission suunnitelmalle tiukentaa kansallisia päästörajoja kuuden ilman epäpuhtauden, mukaan lukien typen oksidien, hiukkasten ja rikkidioksidin, osalta. Huonon ilmanlaadun on arvioitu aiheuttavan vuosittain EU:ssa 400 000 ennenaikaista kuolemaa, minkä lisäksi tiukempien päästörajojen myötä voitaisiin vähentää ilman pilaantumisesta aiheutuvia kustannuksia jopa 40 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä.

    “Ilman epäpuhtaudet aiheuttavat huomattavia kustannuksia. Päästöt vahingoittavat luontoa ja aiheuttavat rehevöitymistä ja happamia laskeumia”, mietinnön esittelijä Julie Girling (ECR, UK) muistutti ja huomautti, että päästöt eivät pysähdy EU-maiden rajoille.

    Kunnianhimoisemmat päästörajat

    Parlamentin jäsenet puoltavat komission esittämiä rikkidioksidin (SO2), typen oksidien (NOx), metaanin (CH4), ammoniakin (NH3), ja muiden haihtuvien orgaanisten yhdisteiden kuin metaanin (NMVOC) ja hiukkasten päästöjen vuosia 2020 ja 2030 koskevia enimmäisrajoja.

    Lisäksi parlamentin jäsenet vaativat, että tuleva kansallisia päästörajoja koskeva direktiivi sisältää päästörajan elohopealle (Hg). Elohopeaa koskevista kansallisista päästökatoista voidaan kuitenkin päättää vasta vaikutustenarvioinnin jälkeen, mepit esittävät.

    Kansainvälisen merenkulun päästöjen rajoittaminen

    Parlamentti kehottaa lisäksi komissiota harkitsemaan toimia kansainvälisen merenkulun päästöjen vähentämiseksi erityisesti EU-maiden aluevesillä ja talousvyöhykkeillä ja ehdottamaan tarvittaessa asiasta uusia sääntöjä.

    Autojen päästöt

    Komission ja jäsenvaltioiden on välittömästi päästävä yhteisymmärrykseen parhaillaan käsiteltävänä olevasta ehdotuksesta todellisissa ajo-olosuhteissa syntyviä päästöjä koskevasta RDE-asetuksesta, parlamentin jäsenet vaativat.

    Parlamentin jäsenet ja neuvosto aloittavat nyt neuvottelut, joiden tarkoituksena on päästä yhteisymmärrykseen lain lopullisesta muodosta yhteispäätösmenettelyn ensimmäisessä käsittelyssä.

     

    Lisää aiheesta Ympäristö

    Itämeren roskaantumisesta on julkaistu ensimmäinen tietokirja

    30.06.2017

    Uusi alus Saaristomeren ympäristönhuoltotehtäviin

    12.06.2017

    Synkkä ennuste: laivat puhdistuvat, mutta polttoaine pysyy likaisena

    24.05.2017

    Se mikä tapahtuu arktisilla alueilla, ei jää arktisille alueille

    17.05.2017

    Suomen arktista osaamista tarvitaan jatkossa yhä pohjoisempana

    12.05.2017

    Amerikkalaistutkijat: arktinen merijää vetäytyy nyt talvellakin

    31.03.2017

    Shell Canada’s Offshore Drilling – Reasonable Precautions

    25.10.2015

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö