• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Rahtilaiva ilman miehistöä aloittaa liikennöinnin ensi vuonna – Norjalaisten alus toimii sähköllä ja navigoi itse

    Automatisoitu sähkökäyttöinen konttialus Yara Birkeland lähtee ensimmäiselle merimatkalleen ensi vuonna, kerrotaan uudessa Tekniikan Maailmassa lainaten Wall Street Journalia.

    Kyseessä on lehden mukaan historian ensimmäinen miehittämätön sähkölaiva, joka käyttää navigointiin sekä ankkurointiin satelliittipaikannusta, tutkaa, kameroita ja antureita.

    Automatisoitu sähkökäyttöinen konttialus Yara Birkeland lähtee ensimmäiselle merimatkalleen ensi vuonna, kerrotaan uudessa Tekniikan Maailmassa lainaten Wall Street Journalia.

    Kyseessä on lehden mukaan historian ensimmäinen miehittämätön sähkölaiva, joka käyttää navigointiin sekä ankkurointiin satelliittipaikannusta, tutkaa, kameroita ja antureita.

    Norjalaisen lannoitevalmistaja Yara Internationalin ja norjalaisen teknologiayritys Kongsberg Gruppenin yhteistyöprojektin tuloksen arvioidaan pystyvän täysin itsenäiseen toimintaan vuonna 2020.

    Rahtilaivan rakennushankkeen kustannukset liikkuvat noin 21,4 miljoonan euron paikkeilla, mikä on kolminkertainen määrä samankokoisen perinteisen konttilaivan rakentamiseen verrattuna.

    Projektin sijoittajat kuitenkin uskovat Tekniikan Maailman mukaan, että ilman polttoainetta ja miehistöä vuotuiset toimintamenot olisivat vain noin 10 prosenttia samankokoisen perinteisen aluksen kuluista.

    Sata konttia täydessä lastissa kuljettava päästötön ”Merten Tesla” lähtenee komentosiltamiehistön kera vesille ensi vuoden lopulla ja tulee toimittamaan lannoitetta noin 60 kilometrin päähän sen kotisatamasta.

    Etäohjauksella se pystyy matkaamaan vuonna 2019 ja kokonaan itsenäisesti (valvottuna tosin) vuonna 2020.

    Yara on aikeissa sijoittaa myös kookkaampiin laivoihin, joita käytettäisiin kaukoreiteillä, kunhan kansainväliset ohjesäännöt sen vain sallivat.

    Yhtiön edustaja kertoo, että useisiin aluksiin perustuvan hankkeen päämääränä on vähentää päästöjä merkittävästi. Yara Birkeland nimittäin korvaa valmistuttuaan yli 40 tuhatta rekkamatkaa, jotka kulkevat taajama-alueiden läpi eteläisessä Norjassa.

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Elomaticin Patrik Rautaheimo Meriteollisuus ry:n puheenjohtajaksi

    05.12.2017

    Lloyd’s Register Laivue 2020 -alusten luokituslaitokseksi

    29.11.2017

    Mikko Niini Rauman telakkayhtiön hallituksen puheenjohtajaksi

    29.11.2017

    TestLab Finland Oy:stä tulee Navidium Oyj

    28.11.2017

    De Hoop telakka rakentaa 100 matkustajan ekspeditioristeilijän RCCL-ryhmälle

    28.11.2017

    Laivatilaukset nostavat Suomen metalliteollisuutta

    28.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö