• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Ranskan ja Italian telakkakaavailuihin voi liittyä sotilaallista yhteistyötä

    Italian ja Ranskan neuvottelut telakka-alan allianssista ovat saamassa yllättävän käänteen, jotka voivat tuoda sotilaat mukaan laivanrakennuksen liittoon. Eräiden lähteiden mukaan pattitilanne maiden välillä voisi aueta, jos kuvioon tulisivat Euroopan toiseksi ja kolmanneksi suurimmat puolustusvälineyhtiöt Thales ja Leonardo.

    Italian ja Ranskan neuvottelut telakka-alan allianssista ovat saamassa yllättävän käänteen, jotka voivat tuoda sotilaat mukaan laivanrakennuksen liittoon. Eräiden lähteiden mukaan pattitilanne maiden välillä voisi aueta, jos kuvioon tulisivat Euroopan toiseksi ja kolmanneksi suurimmat puolustusvälineyhtiöt Thales ja Leonardo.

    Asia nousi esille viime viikon keskusteluissa Pariisissa, jotka saivat alkunsa siitä, että Ranskan hallitus kansallisti kesällä STX Francen telakan St. Nazairessa juuri italialaisen Fincantierin nenän edestä.

    Presidentti Emmanuel Macronin hallitus on sanonut puolustavansa ranskalaisen telakkaväen töitä. Ennenminkin kyse on siitä, että St. Nazairen telakka on maan ainoa tarpeeksi suuri yksikkö rakentamaan esimerkiksi lentotukialuksia ja muita isoja sotalaivoja Ranskan laivastolle. Sen ei ymmärrettävästi haluta joutuvan ulkomaisiin käsiin, Reuters kirjoittaa.

    Ranskan ja Italian hallitukset kokoontuvat syyskuun lopussa Lyoniin, jossa presidentti Emmanuel Macron ja pääministeri Paolo Gentiloni yrittävät löytää ratkaisun telakkakiistaan.

    Eräs tuntemattomana pysyttelevä italialainen virkamies sanoo, että keskusteluissa saattaa avautua väylä rakentaa eurooppalainen siviili- ja sotilasyhtiö laivanrakennukseen.

    – Jos näin käy, Thalesia tai Leonardoa ei voida sivuuttaa näissä keskusteluissa, virkamies sanoo.

    Ranskalainen virkamies puolestaan heittää ilmaan ajatuksen, jossa Thales ja Leonardo tulisivat mukaan kuvioihin Fincantierin ja Naval Groupin kumppaneina. Viime mainittu on jo STX Francen vähemmistöosakas, ja Thales omistaa 35 prosenttia Naval Groupista.

    Asefirmat vaikenevat valtioiden välisestä sopimuksesta

    Tuntemattomina puhuvat virkamiehet sanovat, että Thalesin ja Leonardon välillä ei ainakaan vielä ole mitään sopimusta.

    Thales ja Leonardo eivät kommentoi Reutersin tietoja. Sen sijaan Naval Groupin edustaja sanoo, että yhtiö on jo pitkään pyrkinyt Euroopan-mittaiseen teollisuusliittoon.

    – Neuvottelut Fincantierin kanssa sujuvat hyvin, ja ajan myötä uskomme pystyvämme perustamaan maailmanluokan pelurin puolustusvälineiden valmistuksessa.

    Italian puolustusministeri Roberta Pinotti on sanonut haluavansa turvata Italian puolustusvälineyhtiöiden aseman kaikissa oloissa.

    – Leonardo on ymmärrettävästi tärkein näistä yrityksistä, Pinotti sanoo.

    Selvää on, että Thales ja Leonardo ovat niin arvokkaita avaruus, ilmailu- ja puolustusteknologian yrityksiä, että mitään heittopusseja ne edes valtioiden päämiesten välisissä keskusteluissa eivät ole.

    http://www.reuters.com/article/us-france-italy-stx-naval/possible-thales-leonardo-role-in-franco-italian-ship-talks-sources-idUSKCN1BQ1ZL

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Elomaticin Patrik Rautaheimo Meriteollisuus ry:n puheenjohtajaksi

    05.12.2017

    Lloyd’s Register Laivue 2020 -alusten luokituslaitokseksi

    29.11.2017

    Mikko Niini Rauman telakkayhtiön hallituksen puheenjohtajaksi

    29.11.2017

    TestLab Finland Oy:stä tulee Navidium Oyj

    28.11.2017

    De Hoop telakka rakentaa 100 matkustajan ekspeditioristeilijän RCCL-ryhmälle

    28.11.2017

    Laivatilaukset nostavat Suomen metalliteollisuutta

    28.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö