• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Risteilyalusten korjaustyöt siirtyvät Pohjois-Irlantiin

    Aiemmin maailmankuulusta Harland & Wolffin telakasta on tullut suunnitteluyhtiö ja korjaustelakka. Newryssä toimiva korjausyhtiö MJM aikoo huhtikuussa siirtää belfastilaistelakalle Royal Caribbean Cuisesin omistaman m/s Azamara Pursuitin. 11 matkustajakantisen aluksen sisätilat uusitaan kokonaan.

    Azamara Pursuitin remontti on jo itsessään monen miljoonaan punnan arvoinen työ. MJM sanoo sillä olevan muitakin lähes vastaavia korjaushankkeita nykytilanteessa, jossa läntisen Euroopan telakoiden tilauskirjat pursuavat uudisrakennuksia eikä korjaustöille riitä hevin tilaa.

    MJM työllistäää 240 laivanrakentajaa. Yritys sanoo olevansa ensimmäinen yhtiö, joka palauttaa risteilyalusten rakentamisen Ison-Britannian telakoille, BBC kirjoittaa.

    Korjaustöissä piilee isoja rahoja

    Brittiarvioiden mukaan korjaustelakoinneissa käytetään vuosittain jopa kaksi miljardia puntaa. Työt tehdään pääasiassa Yhdysvalloissa, Aasiassa ja manner-Euroopassa. Viime mainitun telakoilla korjaustyöt ovat tällä hetkellä tukoksissa pitkien uudisrakennussarjojen vuoksi.

    MJM:n toimitusjohtaja Gary Annett sanoo, että korjaustöitä riittää kaikille ja että ne ovat kannattavia kaikille osapuolille.

    – Olemme paiskineet hullun lailla töitä Azamara Pursuit -hankkeen eteen. Haluamme elvyttää Pohjois-Irlannin rikkaan laivanrakennusperinteen, perheyhtiön johtaja kertoo BBC:n haastattelussa.

    MJM perustettiin vuonna 1983 ja se omistaa myös Antrimissa sijaitsevan Mivanin telakan. Yritys toimii risteilyalusten korjausten välittäjänä ja sillä on käynnissä monia vastaavia hankkeita Kiinassa asti. Vuonna 2016 MJM:n tulos nousi lähes 50 prosenttia noin kuuteen miljoonaan puntaan.

    Titanicin rakentajalle uusia telakkatöitä

    Harland & Wolffin telakan edustaja sanoo ilahtuneensa MJM:n hankkeen toteutumisesta ja toivottaa muutkin varustamot Pohjois-Irlantiin.

    Harland and Wolff on vuosien saatossa rakentanut lukuisia tunnettuja aluksia, ja se toimi 1900-luvun alussa White Star Linen hovihankkijana. Telakalta valmistui suuri osa White Starin matkustaja-aluksista, mukaan lukien RMS OlympicRMS Titanic sekä HMHS Britannic.
    Nykyisin yhtiön toimenkuvaan kuuluvat laivojen korjaus-, suunnittelu-, muutos- ja rakennustyöt sekä sillanrakennustyöt, Wikipedia kirjoittaa.

    http://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-42609463

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Harland_and_Wolff

    Lisää aiheesta Meriteollisuus

    Ponant tilasi maailman ensimmäisen DAS-periaatteella toimivan naparisteilijän

    19.12.2017

    Innovatiivisista Wärtsilä HY -hybridimoduuleista taloudellisia ja ympäristöhyötyjä ruotsalaiselle satamahinaajalle

    19.12.2017

    SHI:n tulosvaroitus himmensi laivanrakennuksen nousun toiveet

    18.12.2017

    Fincantierin tilauskirjoissa 34 risteilyalusta – Holland American uudisrakennus varustelulaituriin

    14.12.2017

    Fincantierille isot tilaukset MSC Cruisesilta

    09.12.2017

    Elomaticin Patrik Rautaheimo Meriteollisuus ry:n puheenjohtajaksi

    05.12.2017

    Lloyd’s Register Laivue 2020 -alusten luokituslaitokseksi

    29.11.2017

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö