• Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö
  • Ruoripotkurilaitteiden mitoituskuormien määrittely mukaan uusiin jääluokkamääräyksiin

    Kauppalaivojen uudet jääluokkamääräykset julkaistaan syksyllä 2017 ja ne tulevat koskemaan laivoja, jotka rakennetaan vuoden 2019 alun jälkeen. Määräyksiä voidaan soveltaa heti niiden julkaisemisen jälkeen, varustamojen niin tahtoessa.

    Kauppalaivojen uudet jääluokkamääräykset julkaistaan syksyllä 2017 ja ne tulevat koskemaan laivoja, jotka rakennetaan vuoden 2019 alun jälkeen. Määräyksiä voidaan soveltaa heti niiden julkaisemisen jälkeen, varustamojen niin tahtoessa.

    Suurin muutos aikaisempiin jääluokkamääräyksiin on ruoripotkurilaitteiden mitoituskuormien määrittely, jota teollisuus ja luokituslaitokset ovat toivoneet jääluokkasääntöihin. Ruoripotkurilaitteiden rakenteista ei säädetä määräyksessä, vaan ne jäävät luokituslaitosten sääntöjen varaan. Jääluokkamääräyksissä asetetaan vain tavoitetaso sille, mitä ruoripotkurilaitteiden rakenteiden tulee kestää.

    Propulsiolinjan mitoituksen varmuuskertoimia on myös pienennetty jääluokkamääräysten soveltamisessa kertyneen kokemuksen perusteella, jotta rakenteiden ylimitoittamiselta vältytään. Muilta osin määräysten tekstiä on selkeytetty ja tarkennettu niiltä kohdin, jotka ovat osoittautuneet hankaliksi määräyksiä sovellettaessa. Jääluokkien konetehovaatimukset ja rungon jäävahvistuksia koskevat vaatimukset eivät ole muuttuneet verrattuna nyt voimassa oleviin jääluokkamääräyksiin.

    Määräysten valmistelussa on hyödynnetty talvimerenkulun tutkimushankkeita, joita Trafi on rahoittanut yhdessä Liikenneviraston ja Ruotsin merenkulkuviranomaisten kanssa. Lisäksi ruoripotkurilaitteiden mitoituskuormia koskevat säännöt on valmisteltu yhteistyössä alan kotimaisen teollisuuden kanssa.

    Jääluokkamääräysten jatkuva tutkittuun tietoon ja alan tarpeisiin perustuva kehittäminen on tärkeää, jotta jääluokitettujen laivojen kilpailukyky sekä toisaalta talvimerenkulkujärjestelmän toimivuus voidaan turvata myös tulevaisuudessa.

    Lisää aiheesta Meriliikenne

    Kroatia puuhaa LNG:n tuontiterminaalia Adrianmeren saarelle

    11.05.2018

    EU:n uusi satelliitti nuuskii alusten päästöjä maan kiertoradalta

    01.05.2018

    Mekaaniselle purjeelle haetaan käyttäjäkokemuksia

    27.04.2018

    Merenkulun väylämaksujärjestelmän rakenteellinen uudistaminen vaatii lisäselvittämistä

    20.04.2018

    Jäänmurtajat ovat uudenlaisen pohjoisen kilpavarustelun tärkein ase

    19.04.2018

    Väylämaksun puolittamista jatketaan vuosina 2019-2020

    15.04.2018

    Venäjä leventää läsnäoloaan pohjoisnavalla

    10.04.2018

    MEDIATIEDOT
  • Alan yritykset
  • Meriliikenne
  • Meriteollisuus
  • News
  • Nimitykset
  • Satamat
  • Tapahtumat
  • Turvallisuus
  • Tutkimus ja koulutus
  • Varustamot
  • Ympäristö